کد خبر: 1227132
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه:
شخصی از یکی از ائمه اطهار علیهم‌السلام پرسید، چگونه است قرآن با اینکه هر روز قرائت می‌شود، ولی باز بر طراوت آن افزوده می‌شود. حضرت در پاسخ فرمودند به این خاطر که خداوند متعال قرآن را برای صدر اسلام و زمان خاصی نفرستاده است و پیام الهی باید تا قیامت در جامعه بشری طنین‌انداز باشد. 
جوان آنلاین: رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه رهبر انقلاب در تفسیر قرآن تلاش دارند هم موعظه باشد و هم زنگارزدایی برای هدایت جامعه باشد، گفت: نگاه قرآنی ایشان منحصر به چند جلد تفسیر نیست، بلکه قرآن با جان و روح ایشان عجین است و هر سخنی می‌گویند، قرآنی است. 
آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای که در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد درباره تازگی و طراوت پیوسته قرآن کریم و درک مفاهیم جدید از آن اظهار داشت: شخصی از یکی از ائمه اطهار علیهم‌السلام پرسید، چگونه است قرآن با اینکه هر روز قرائت می‌شود، ولی باز بر طراوت آن افزوده می‌شود. حضرت در پاسخ فرمودند به این خاطر که خداوند متعال قرآن را برای صدر اسلام و زمان خاصی نفرستاده است و پیام الهی باید تا قیامت در جامعه بشری طنین‌انداز باشد. 
او ادامه داد: خدای متعال می‌فرماید: «اِنَّ اللهَ تَعالَى لَمْ یجْعَلِ الْقُرآنَ لِزّمان دُوْنَ زمان وَلا لِناس دُوْنَ ناس فَهُوَ فِى کلِّ زَمان جَدیدٌ وَعِنْدَ کلِّ قَوْم غَضٌّ اِلى یوْمِ الْقِیامَه»، قرآن کریم از ابتدا هدی‌للناس بوده و خواهد بود در نتیجه در تمامی زمان‌ها از دوران پیامبر (ص) تا زمان‌های دیگر تازگی و طراوت دارد. 
استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به همکاری بسیاری از مراکز علمی در داخل و خارج کشور در برگزاری این کنگره اظهار داشت: این کنگره بهانه‌ای برای پرداختن به قرآن کریم شده، زیرا جامعه ما جامعه قرآنی است و این کنگره هم در راستای این موضوع برگزار می‌شود. 
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بر این باورند که از راه قرآن می‌توان در دل‌ها نفوذ کرد، گفت: ایشان هم قبل و هم بعد از انقلاب اسلامی مباحث قرآنی و تفسیری را ادامه دادند. هرچند من افسوس می‌خورم که تفسیر برخی از سوره‌ها ناتمام مانده است. اگر ایشان فرصتی داشتند یا هیئتی تحت نظارت‌شان تشکیل می‌شد تا کار دنبال شود، خیلی ارزشمند بود و ذخیره گرانقدری برای آینده داشتیم. 
حسینی‌بوشهری با اعتقاد به اینکه تفسیر رهبر انقلاب در قبل و بعد از انقلاب متفاوت است، توضیح داد: قبل از انقلاب سوره‌هایی را تفسیر کردند که به مبارزه با رژیم کمک کند و جنبه مبارزاتی و انقلابی داشته باشد. بعد از انقلاب هم متناسب با نیاز روز به تفسیر سوره‌ها پرداختند. 
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه از اقدام مقام معظم رهبری به تفسیر قرآن در حدود ۳۵ سالگی یاد کرد و گفت: ایشان در آن دوران کوله‌باری از دانش را داشتند و با تسلط خاص به مباحث تفسیری پرداختند. تفسیر ایشان با مراجعه به منابع گوناگون شیعه و اهل سنت و از رهگذر اجتهاد و تفکر و عقل و خرد بوده و هر کجا تفسیر قرآن به قرآن لازم بوده این کار را کرده‌اند و اگر در جایی نیاز به روایت بوده است از آن بهره بردند. 
 
 رویکرد تفسیری مقام معظم رهبری
استاد درس خارج حوزه در خصوص رویکرد تفسیری مقام معظم رهبری توضیح داد: نگاه ایشان در تفسیر قرآنی از سویی اجتهادی است و از سوی دیگر متناسب با موضوعات زمانه است. امام هادی (ع) فرمودند: لم یجعله زمان دون زمان؛ یعنی قبل از انقلاب یک نوع اقتضا دارد و بعد از آن هم اقتضائی دیگر و می‌توان سخن از عدالت اجتماعی و جهاد و ... مطابق آیات قرآن به میان آورد. 
او ادامه داد: نگاهی که مقام معظم رهبری حداقل در سوره مبارکه توبه دارند، الهام گرفته از آیه کریمه «أَفَلَا یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا» است، یعنی وقتی بحث تلاوت، تجوید، ترجمه و حفظ مطرح می‌شود، یکی از نکات قبل از آن، تدبر در قرآن است. یعنی درک کنیم قرآن چگونه با ما سخن گفته است. خداوند در قرآن فرموده است: «وَأَنْزَلْنَا إِلَیکَ الذِّکْرَ لِتُبَینَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یتَفَکَّرُونَ»، منزلت پیامبر (ص)، منزلت تبیین است، بنابراین هم باید به محکمات توجه کرد و هم متشابهات به محکمات ارجاع داده شود. 
حسینی بوشهری با بیان اینکه رهبر انقلاب با اتکا بر این آیه به تفسیر قرآن اقدام کردند، خاطرنشان کرد: ایشان با پشتوانه علمی قابل قبول که خواص بپسندند و عوام بفهمند، تفسیری رسا و روان ارائه کردند، به‌طوری‌که مخاطبان عام آن را می‌فهمند، زیرا مخاطبان امروز و دیروز ایشان از طبقات مختلف علمی و اقشار مختلف مردم بوده‌اند و این جای تحسین دارد.
برچسب ها: قرآن ، اخلاق ، مذهب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار