کد خبر: 952739
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳
دیپلماسی دفاعی ایران در مسکو
همزمان با گسترش فشار‌های امریکا علیه ایران امیر حاتمی وزیر دفاع کشورمان در مسکو و همزمان محمدجواد ظریف وزیر خارجه در نیویورک مشغول رایزنی با طرف‌های بین‌المللی هستند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: وزیر دفاع کشورمان در جریان کنفرانس امنیتی مسکو بار دیگر بر خطر گسترش ترامپیسم در جهان تأکید کرد و از آمادگی نیرو‌های مسلح ایران برای دفاع از کشورمان خبر داد.
همزمان با گسترش فشار‌های امریکا علیه ایران امیر حاتمی وزیر دفاع کشورمان در مسکو و همزمان محمدجواد ظریف وزیر خارجه در نیویورک مشغول رایزنی با طرف‌های بین‌المللی هستند.
حضور همزمان این دو مقام نشانه‌ای از تلاش دیپلماسی دفاعی و عمومی کشورمان برای مقابله با سیاست یکجانبه امریکاست؛ سیاستی که با عدم تمدید معافیت تحریم‌های نفتی و گذاشتن سپاه در لیست تروریستی وارد دوره‌ای جدید شده است.

هشدار در خصوص پیامد‌های ترامپیسم

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس با قدردانی از اهتمام ژنرال سرگئی شایگو وزیر دفاع فدراسیون روسیه در برگزاری این کنفرانس با هشدار نسبت به پیامد‌های ترامپیسم تأکید کرد: همراهی و سکوت و قرار گرفتن در شرایط «بدون اقدام» و «خلأ تصمیم‌گیری» به امید اینکه مرور زمان می‌تواند این مشکل را حل کند، ساده لوحی و خوش‌بینی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به شرکت‌کنندگان در کنفرانس امنیتی مسکو داعش را یکی از محصولات ادراک منفعت‌طلبانه و تجاری‌سازی امنیت دانست و اظهار داشت: با بسیج و فداکاری نیرو‌های مسلح، دولت و ملت سوریه و عراق و حمایت‌های بی‌دریغ ایران و روسیه، داعش سرزمین اشغالی خود را از دست داد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تلاش‌های امریکا برای مدیریت این صحنه و حفظ داعش در صحنه نبرد برای دو تا سه دهه به نتیجه نرسید، گفت: آن‌ها مجبور شدند پایان داعش را اعلام کنند، اما بی‌عدالتی و استکبار و استبداد و اشغالگری پایان نیافته و عوامل ظهور و بروز تفکرات افراطی و تروریسم همچنان فعالیت دارند. وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان اینکه اشغال سرزمین فلسطین و سرکوب مردم این کشور توسط صهیونیست‌ها همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: هنوز هسته‌های خاموش تکفیری در عراق یک تهدید برای امنیت این کشور است. امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه در سوریه بازیگران مداخله‌گر خارجی همانند امریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های اروپایی مانعی برای تحقق صلح و امنیت کامل در این کشور هستند، گفت: در حال حاضر هر دو کشور عراق و سوریه نیاز به بازسازی کامل دارند.
‌وی به دیگر مصداق بی‌عدالتی در سایر کشور‌ها اشاره کرد و گفت: کشتار مردم مظلوم و بی‌گناه یمن همچنان به دست نیرو‌های اشغالگر ادامه دارد و در افغانستان همچنان اوضاع ناآرام است و سوق دادن داعش به آن کشور، شرایط امنیتی را پیچیده‌تر کرده است.

قدرت‌های منفعت‌طلب جنوب خلیج فارس را به زرادخانه تسلیحاتی تبدیل کرده‌اند

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه منفعت‌طلبی برخی قدرت‌های غربی، منطقه خلیج فارس و مشخصاً جنوب این منطقه را به زرادخانه تسلیحاتی تبدیل کرده است، تأکید کرد: با پایان حضور داعش در عراق و پاکسازی بخش عمده‌ای از سرزمین سوریه از تروریست‌ها، بازسازی این کشور‌ها آغاز شده و دولت و ملت ایران در این مرحله نیز در کنار آن‌ها خواهند بود. امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد مسائل و مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگو قابل حل و فصل است، گفت: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اصل امنیت تعاملی و اصول سیاست خارجی خود بر توسعه مناسبات با تمام همسایگان تأکید می‌کند.

وی در همین زمینه تأکید کرد: اگر چه تحریم‌های ظالمانه رژیم امریکا و اقدامات تروریستی آن‌ها علیه اقتصادمان، آسیب‌های بزرگی را به زندگی عادی ملت ایران وارد کرد که هیچ وقت از خاطر آن‌ها نخواهد رفت ولی این شرایط نه تنها خدشه‌ای بر اراده آن‌ها در پیگیری آرمان‌های مقدس‌شان وارد نمی‌کند بلکه موجب افزایش انسجام داخلی با برافتادن نقاب تزویر از چهره رژیم امریکا به ویژه در جریان سیل اخیر شده است. امیر سرتیپ حاتمی خطاب به کشور‌های یاوه‌گو علیه ملت ایران گفت: به عنوان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنم لحظه‌ای از تأمین امنیت ملت ایران و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور به رغم یاوه‌گویی‌های رژیم امریکا و برخی دولت‌های اروپایی که کسب توانایی دفاع از خود توسط ملت ایران را برنمی‌تابند، کوتاه نخواهیم آمد و به مسیر برحق خود در تقویت بنیه دفاعی در چارچوب دکترین بازدارندگی فعال ادامه خواهیم داد.

وی تهیه فهرستی خودسرانه از کشور‌ها و نهاد‌های قانونی آن‌ها و گروه‌های مخالف سیاست‌های استکباری به عنوان حامی تروریسم و تروریست توسط امریکا که دولت‌های آزادیخواه و گروه‌های مبارز نیز در بین آن‌ها قرار دارند را اقدامی بی‌شرمانه و نژادپرستانه دانست و ادامه داد: برای وجدان بیدار بشری درک واقعیت اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیشروترین سازمان در مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیاست و جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی تروریسم، هرگز اراده پولادینش برای حفظ استقلال و کمک به ملت‌های آزادیخواه سست نشده، آسان است و مخالفت امریکا به عنوان بزرگ‌ترین رژیم حامی تروریسم با آن‌ها نیز قابل درک است.

سردمداران رژیم امریکا بدانند سپاه پاسداران قدرتمند است

وی خطاب به سردمداران رژیم امریکا با بیان اینکه بدانید سپاه پاسداران قدرتمند است، گفت: زمان آن فرارسیده که نیرو‌های تروریست فرماندهی مرکزی امریکا که دستشان به خون هزاران بی‌گناه در منطقه آلوده است، منطقه را ترک کنند و چنانچه دست به اقدام نسنجیده‌ای بزنند با واکنش بسیار شدیدی مواجه خواهند شد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خاستگاه فکری تروریسم در منطقه رژیم سعودی است، تصریح کرد: این رژیم با حمایت از تروریست‌ها و اعزام تروریست به اقصی نقاط جهان و کشتار مردم مظلوم یمن نامش در کنار حامیان امریکایی‌شان در تاریخ ثبت خواهد شد.
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با توصیه به رژیم سعودی خاطرنشان کرد: لازم است آن‌ها در سیاست‌هایشان بازنگری کنند و به آغوش جهان اسلام بازگردند.

همکاری‌های دفاعی- نظامی بین ایران و روسیه به سطح بالایی ارتقا یافته است

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در حاشیه کنفرانس امنیتی مسکو با ارتشبد شایگو وزیر دفاع فدراسیون روسیه دیدار و پیرامون روابط دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند. امیر سرتیپ حاتمی در این دیدار با ابراز خرسندی از روند رو به رشد روابط دو کشور در تمام حوزه‌های مورد علاقه اظهار داشت: تعاملات دفاعی و امنیتی بین ایران و مسکو در سایه اراده رهبران سیاسی دو کشور رو به رشد بوده است. وی با بیان اینکه در حوزه‌های روابط دوجانبه، دو کشور ایران و روسیه ظرفیت‌های زیادی برای افزایش تعاملات دارند، بر توسعه کمی و کیفی همکاری‌های نظامی و دفاعی در جهت تحکیم ثبات و امنیت در منطقه و جهان تأکید کرد.
وزیر دفاع فدراسیون روسیه نیز با بیان اینکه همکاری‌های دفاعی- نظامی بین ایران و روسیه به سطح بالایی ارتقا یافته است، اظهار داشت: همکاری‌های دو کشور در چارچوب مذاکرات آستانه برای مبارزه با تروریسم و برقراری آتش‌بس در سوریه نقش مهمی داشته است.

گسترش همکاری‌های دفاعی ایران و ازبکستان

وزرای دفاع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان در حاشیه کنفرانس امنیتی مسکو پیرامون روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کردند. وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با اشاره به پیوند‌های عمیق تاریخی و فرهنگی میان دو کشور و روابط خوب تهران- تاشکند در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و درک مشترک در مسائل منطقه‌ای و جهانی، بر توسعه همکاری‌ها به ویژه در بخش‌های دفاعی و امنیتی تأکید کرد.

امیر سرتیپ حاتمی با یادآوری تروریسم و افراط گرایی به عنوان دو پدیده خطرناک متاثر از مداخلات امریکا و متحدین منطقه‌ای‌اش اظهار داشت: تروریسم و افراط‌گرایی ثبات و امنیت کشور‌های جنوب و غرب آسیا را تهدید می‌کند. ژنرال بهادر قربان‌اف وزیر دفاع ازبکستان نیز با ابراز خرسندی از این دیدار، اراده سیاسی رهبران دو کشور را بستر مناسبی برای توسعه بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی دانست.

ایران و روسیه برای ایفای نقش مستقل مورد هجمه امریکا هستند 

همچنین امیر سرتیپ حاتمی در گفت و گو با شبکه خبری «راشاتودی» در پاسخ به پرسشی مبنی بر نقش ایران و روسیه در مقابله با دشمنی امریکا گفت: موضوع فراتر از ایران و روسیه است. در واقع امروز جهان با مسئله مهمی روبه‌رو است؛ مشکلاتی که ترامپ و تفکرات او ایجاد کرده، درست است که ایران و روسیه به دلایل مختلف بیشتر در معرض این موضوع هستند، اما همه جهان به نوعی با این مشکل مواجهند. امیر حاتمی با اشاره به ویژگی‌های سیاست‌های امریکا از جمله بی‌توجهی به اصول انسانی و مقررات بین‌المللی و بی‌توجهی به تعهدات که پیامد‌های وحشتناکی تا به امروز برای جهان داشته و خواهد داشت، افزود: ایران و روسیه به دلیل نقش مستقلشان در منطقه و در حمایت از امنیت منطقه برای ایجاد ثبات و برای مقابله با زورگویی و قلدری امریکا، بیشتر در معرض تحریم‌ها و مشکلاتی هستند که امریکایی‌ها ایجاد می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار