کد خبر: 949667
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۵
مناطق گردشگری معروف را برای سفر انتخاب نکنیم
برخی از ما ابتدا نگاهی به جیب خود کرده و سرانگشتی محاسبه‌ای می‌کنیم و اگر ببینیم دخل و خرجمان به‌هم نمی‌خورد، بی‌خیال سفر شده و ترجیح می‌دهیم در خانه مانده و با تماشای برنامه‌های تلویزیون تعطیلات خود را سپری کنیم.
احمدکریم‌زاده آقاعلی
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: بسیاری از ما با این موضوع دست به گریبان بوده و هستیم: مسافرت با خانواده می‌تواند پرهزینه باشد. برخی از ما ابتدا نگاهی به جیب خود کرده و سرانگشتی محاسبه‌ای می‌کنیم و اگر ببینیم دخل و خرجمان به‌هم نمی‌خورد، بی‌خیال سفر شده و ترجیح می‌دهیم در خانه مانده و با تماشای برنامه‌های تلویزیون تعطیلات خود را سپری کنیم. حتی سفری که در ابتدا به نظر می‌رسد چندان پرهزینه نباشد، اما وقتی هزینه‌ها را به تعداد اعضای خانواده چهار، پنج یا شش نفره ضرب کنید، مشاهده می‌کنید رقم قابل‌توجهی خواهد شد. با این حساب شاید از سفر منصرف شویم، ولی کار برای پدر‌ها کمی دشوارتر است تا زوجین دو نفره، زیرا بچه‌ها منتظر ایام تعطیلی هستند که با خانواده به گشت و گذار بروند. 

بیایید فرض کنیم می‌خواهیم بار و بند سفر ببندیم و برای یک مسافرت کم‌هزینه برنامه‌ریزی کنیم. اولین سؤال این خواهد بود که کجا بروید و برای رفتن به جایی که می‌روید چقدر باید هزینه بپردازید؟ با چه وسیله‌ای بروید؟ کجا اقامت کنید؟ و بعد نگاهی به جیب خود می‌اندازید. یکی از راه‌ها این است که مقاصد بکرتر را انتخاب کنید و در این صورت می‌توانید از مسیر‌هایی که اغلب همه می‌روند، خارج شده و به نقاطی که مردم کمتر آشنا هستند یا می‌روند، برویم. شهر‌های بزرگ و مناطق گردشگری معروف محبوب‌ترین مکان‌ها برای سفر هستند، اما آن‌ها همچنین گران‌تر و پرهزینه‌تر هم هستند. با مسافرت به مقصد‌هایی که مسافران کمتر به آنجا می‌روند، می‌توانید پول زیادی صرفه‌جویی کنید و سفر فوق‌العاده‌ای هم داشته باشید. به‌عنوان مثال، به‌جای اقامت در هتلی در شهر‌های بزرگ که مقاصد گردشگری هم هستند، می‌توانید هتلی با یک فاصله زمانی مناسب خارج از شهر یا در شهر کوچک‌تر مجاور رزرو کنید تا هم هزینه اقامت‌تان کمتر شود و هم از مناظر طبیعی لذت ببرید و هم در شهری کوچک با آرامش بیشتری اقامت کنید. به علاوه، اگر می‌خواهید از مکان‌های دیدنی شهر‌های بزرگ بازدید کنید، کافی است یک سفر یکروزه به آن شهر را برنامه‌ریزی کنید.

در صورتی‌که قصد دارید با هواپیما در مسیر‌های داخلی یا به خارج از کشور مسافرت کنید، سعی کنید کمی بیشتر وقت بگذارید و جست‌وجو کنید تا از سایت‌هایی که بلیت را با تخفیف عرضه می‌کنند، خرید کنید. همچنین می‌توانید به دنبال آژانس‌های مسافرتی باشید که امکانات خرید بلیت یا تور را به صورت پرداخت اقساطی برای گردشگران فراهم کرده‌اند. مضافاً اینکه اکثر خطوط هوایی قیمت‌های پایین‌تری را برای کودکان دو تا ۱۱ ساله و زیر دو سال می‌گذراند. همچنین به‌دنبال سایت‌های گردشگری باشید که خدمات مسافرتی و گردشگری خود را با قیمت‌های متناسب با بودجه شما پیشنهاد می‌کنند.

شما می‌توانید به‌جای هتل‌های زنجیره‌ای گران‌قیمت یا ستاره‌دار به اقامتگاه‌های محلی شخصی که به گردشگران اجاره داده می‌شوند یا در صورت اطمینان از رعایت بهداشت به رستوران‌های محلی که خدمات ارزان‌تری ارائه می‌دهند، بروید. یا برای صرف غذا می‌توانید خودتان مواد‌اولیه تهیه و غذای دلخواه خودتان را طبخ کنید یا همین‌طور غذا را در رستوران‌های زنجیره‌ای صرف کنید.

یکی دیگر از مزایای رفتن به اقامتگاه‌های محلی آن است که شما بیشتر با فرهنگ محلی آشنا می‌شوید. اقامت در مهمانسرا‌های محلی، صرف غذای بومی در رستوران‌های محلی و تردد با وسایل نقلیه محلی این امکان را به شما می‌دهد تا با افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند، ملاقات کنید و با فرهنگ و آداب آن‌ها ارتباط برقرار کنید. یکی از مراکز توریستی که مورد توجه قشر شهر‌نشین هم قرار گرفته، بوم‌گردی‌ها هستند که تمام خدمات گردشگری در محیط روستایی توسط روستاییانی که دارای چنین مجموعه‌ای هستند، ارائه می‌شود. به ویژه بچه‌ها به‌خاطر حضور در طبیعت روستا و مزارع کشاورزی و دیدن حیوانات مزرعه خاطرات بسیار خوبی از تعطیلات خود خواهند داشت. شما می‌توانید با جست‌وجو در اینترنت چنین مراکزی را در منطقه یا استان‌های مجاور پیدا کنید.

روش دیگری برای کم‌کردن هزینه مسافرت که البته در تعدادی از کشور‌ها رایج شده، تبادل خانه بین گردشگران می‌باشد؛ یعنی اقامت رایگان با برنامه‌ای تحت‌عنوان «تبادل خانه‌ها». شرکت‌های گردشگری در برخی کشور‌ها اقدام به ایجاد سایت‌هایی کرده‌اند که علاقه‌مندان مشخصات خانه و منطقه سکونت خود را برای تبلیغ و مبادله با گردشگران سایر مناطق در این سایت قرار می‌دهند. خانه مبادله‌ای به شما اجازه می‌دهد که بهتر با زندگی محلی آشنا شوید. با اقامت در یک خانه مسکونی، شما نه‌تن‌ها در یک محله بومی اسکان خواهید یافت، بلکه نکته مثبت دیگر این است که شما می‌توانید با صاحبان خانه مکالمه و ملاقات تصویری کنید و آن‌ها در مورد محله، مکان‌های بومی برای غذا خوردن، جاذبه‌های گردشگری مناسب برای شما و نکات نا‌آشنا در خصوص جا‌های دیدنی حول و حوش مکانی که در آن اقامت دارید، به شما اطلاعاتی خواهند داد. به علاوه برنامه «تبادل خانه» از این حیث هم برای خانواده‌ها مناسب است که به‌جای هتل در منزل مسکونی اقامت دارند به این معنی که تعداد زیادی اتاق در اختیارشان هست و همچنین آشپزخانه‌ای که می‌توانند غذا‌های مورد علاقه خود را تهیه کنند.

اگر امکانات باشد، سعی کنید در مسافرت خودتان غذا تهیه و میل کنید. هزینه صرف غذا در رستوران‌ها مخصوصاً برای خانواده‌هایی با چهار یا پنج عضو به ویژه در شهر‌های بزرگ گران است. خوردن چند وعده غذایی به‌صورت کنسروی هم می‌تواند به بودجه خانواده کمک کند. بهترین راه انجام این کار اجاره یک خانه که دارای یک آشپزخانه یا اتاق هتلی با یک آشپزخانه اُپن کوچک است تا امکان تهیه غذایی به این سبک وجود داشته باشد. اگر قصد دارید بیرون غذا بخورید، از کارکنان هتل یا همسایگان خود در مورد رستوران‌های محلی با قیمت مناسب سؤال کنید، زیرا کمتر هزینه‌بر هستند و به شما امکان می‌دهد از خوردن غذا‌های محلی لذت ببرید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که به بازار کشاورزان محلی بروید و مواد‌غذایی مانند انواع میوه‌ها، نان، ماست و پنیر و... را خریداری کنید. این فرصتی برای چشیدن غذا‌های مردم محلی هم هست. ضمناً شما می‌توانید با افراد زیادی در منطقه ملاقات و با فرهنگ بومی آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

برای بازدید از مکان‌های دیدنی برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنید. اگر دقت کرده باشید خود مردم محلی هم برای بازدید از مکان‌های دیدنی پول زیادی خرج نمی‌کنند. طبیعتاً شما قصد دارید به بازدید از مکان‌های توریستی بروید و به همین دلیل هم هست که به سفر رفتید، اما به جای محدود کردن اوقات سفر خود صرفاً به بازدید‌های روزانه از مکان‌های گردشگری، می‌توانید چند نقطه مشخص را انتخاب کنید و الباقی را از فعالیت‌های روزانه مردم محلی که ورودی گرانی هم ندارد، لذت ببرید. این کار هم آرامش‌بخش است و هم برای بودجه مسافرت خانواده مناسب‌تر است. یا مثلاً به‌جای پرداخت ورودیه و بازدید از یک مکان دیدنی، می‌توانید سفره پیک‌نیکی پهن کرده و از اوقات خود در کنار آن مکان لذت ببرید. اغلب اوقات، این کار یکی از ماندنی‌ترین خاطرات سفر خواهد بود.

برگرفته از سایت: moneynomde.co
نوشته: فریس بوئلِر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار