کد خبر: 946630
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹
حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی با انتشار توئیتی از احتمال رده‌بندی سنی برخی از فیلم‌های جشنواره فیلم فجر به دلیل صحنه‌های خشن یا نامناسب برای کودکان و نوجوانان خبر داد، این در حالی است که اطلاع‌رسانی اعمال رده‌بندی سنی که از امسال آغاز شده آنقدر ضعیف بوده که اکثر خانواده‌ها از آن بی‌اطلاع هستند.
هادی عسگری
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی از امسال اجرایی شده است و انتظار می‌رفت بدون اینکه سرپرست سازمان سینمایی بخواهد آن را صرفاً به فیلم‌های جشنواره فجر ارتباط بدهد، در مورد سایر فیلم‌هایی که در لیست اکران قرار می‌گیرند نیز اجرایی شود. احتمالاً تخصیص دادن رده‌بندی سنی فیلم‌های حاضر در جشنواره می‌تواند ناشی از آن باشد که فیلم‌ها بعد از اکران در جشنواره و قرار گرفتن در معرض دید عموم، تصاویری که پیش از آن از سوی سازمان سینمایی و هیئت انتخاب جشنواره، بلامشکل اعلام شده بود، این بار برای اکران در سینما‌ها حتماً باید از نظر سنی رده‌بندی شوند. رده‌بندی سنی در سینمای ایران چیزی حدود یک قرن بعد از شروع رده‌بندی سنی در جهان آغاز شده است. چندی پیش «جوان» در گزارشی به مسئله رده‌بندی سنی و اعمال نشدن آن برای نمایش فیلم «مغز‌های کوچک زنگ زده» پرداخت که در آن به رغم وجود صحنه‌های خشونت‌آمیز و نشان دادن ناهنجاری‌های اجتماعی، رده‌بندی سنی اعمال نشده بود. در پی انتشار آن گزارش، سازمان سینمایی با ارسال جوابیه‌ای تأکید کرد که «نظام رده‌بندی سنی از ۲۱ شهریور ماه همزمان با روز ملی سینما ابلاغ و اجرایی» شده است.
به نظر می‌رسد بسیاری از فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر، در زمان ابلاغ نظام رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی یا در مرحله فیلمبرداری بودند یا مراحل فنی را پشت سر می‌گذاشتند و سازمان سینمایی نیز در زمان ارائه «پروانه نمایش» موقت مخصوص جشنواره فجر به این فیلم‌ها، از محتوای این آثار باخبر بوده است و می‌شد از همان ابتدا، رده‌بندی سنی را در جشنواره نیز اعمال کرد.
تجربه سینمای ایران در رده‌بندی سنی آثار نشان داده که بسیاری از فیلم‌ها به دلیل بار روانی و ایجاد جاذبه به دلیل اعمال محدودیت سنی، به دنبال داشتن رده‌بندی سنی هستند و از آن به عنوان عاملی برای تبلیغ فیلم استفاده کرده‌اند. فرهنگسازی برای اجرای نظام رده‌بندی سنی فیلم‌ها پیش از آنکه نیازمند اطلاع‌رسانی‌های توئیتری باشد، نیازمند اجرای دقیق آن در سینماهاست؛ جایی که خریدار بلیت هیچ الزامی به ارائه سن ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار