کد خبر: 946577
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
دکتر محمد فاضلی مطرح کرد:
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی طی یادداشتی تلگرامی به بررسی قانون معافیت مالیاتی پرداخته، او معتقد است علی رغم قانون که کشاورزان را از پرداخت مالیات معاف کرده بایستی کشاورزانی با درآمدهای بالا و بعضا میلیاردی مجبور به پرداخت مالیات شوند.
من اطمینان دارم شما جزء اکثریت مردمی هستید که به آن‌چه در این یادداشت، می‌نویسم و می‌پرسم حتی فکر نکرده‌اید. نوشته و سؤالم درباره معافیت مالیاتی است. بگذارید قبل از ورود به مسأله اصلی، از این خبر شروع کنم که مجلس روز سی بهمن، کارمندان دولتی و غیردولتی دارای درآمد تا سقف سالیانه ۳۳ میلیون تومان، و کسبه و مشاغل تا سقف ۲۵.۸ میلیون تومان را از مالیات معاف کرد. این یعنی کارمندانی که تا ماهی ۲۷۵۰۰۰۰ تومان حقوق می‌گیرند و کسبه‌ای که تا ماهی ۲۱۵۰۰۰۰ تومان درآمد دارند از مالیات معاف هستند. معافیت مالیاتی صاحبان درآمد‌های پایین در همه جهان متداول است، اما معافیت مالیاتی مسأله‌ای بسیار عظیم‌تر از معافیت کارمندان و کسبه‌ای با این سقف‌های درآمدی است.
 
من می‌دانم که مالیات ابزاری برای تنظیم‌گری هم هست و فقط منبع درآمد دولت نیست. مالیات برای رسمی کردن اقتصاد، تنظیم انگیزه‌های فعالان اقتصادی و برای مثال کاهش مالیات در یک بخش به‌منظور جلب سرمایه‌گذاری در آن کاربرد دارد. پرسش‌هایم، اما علی‌رغم این دانسته، کماکان اهمیت دارند، پس حالا می‌توانیم یک گام به اصل مطلب نزدیک‌تر شویم.
 
فصل اول از باب چهار قانون مالیات‌های مستقیم (با اصلاحات ۳۱/۴/۱۳۹۴) به معافیت‌های مالیاتی اختصاص دارد و مواد ۱۳۲ تا ۱۴۶ را در بر می‌گیرد. این مواد فعالیت‌هایی را تشریح می‌کنند که «مالیات با نرخ صفر» دارند، یعنی فرد حقیقی یا حقوقی (مؤدی مالیاتی) باید درآمدهایش را اظهار کند، دفاتر و حساب‌های مالیاتی داشته باشد و سازمان امور مالیاتی هم درآمد مشمول مالیاتش را حساب می‌کند، ولی نرخ مالیات برای آن‌ها صفر است. خاصیت این کار آن است که مؤدی مالیاتی در نظام اقتصاد رسمی قرار می‌گیرد و درآمد و حساب و کتابش مشخص است و پس از پایان دوره زمانی معافیت مالیاتی حمایتی، امکان اخذ مالیات وجود دارد. برای مثال، «۱۰۰ درصد درآمد ابرازی دفاتر گردشگری و زیارتی دارای مجوز از مراجع قانونی ذی‌ربط که از محل جذب گردشگران خارجی یا اعزام زائر به عربستان، عراق و سوریه تحصیل شده باشد، با نرخ مالیاتی صفر محاسبه می‌شود.» (بند «ز»، ماده ۱۳۲)، اما هنوز به پرسش اصلی نرسیده‌ایم.
 
عجیب‌ترین فصل و ماده این قانون، فصل دوم از باب سوم (مالیات بر درآمد) است: مالیات بر درآمد کشاورزی. ماده ۸۱ این قانون می‌گوید «درآمد حاصل از کلیه فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور و ماهیگیری، نوغان‌داری، احیای مراتع و جنگل‌ها، باغات اشجار از هر قبیل و نخیلات از پرداخت مالیات معاف می‌باشد.» دولت طبق همین قانون موظف بوده تا پایان برنامه سوم توسعه (الان برنامه ششم هستیم) مطالعات لازم برای تعیین آن فعالیت‌هایی که ادامه معافیت مالیاتی آن‌ها ضرورت دارد را انجام دهد و لایحه به مجلس بدهد. ماده ۱۴۱ همین قانون نیز تصریح می‌کند که صددرصد درآمد حاصل از صادرات محصولات کشاورزی هم مشمول مالیات نرخ صفر است.
 
سؤال: آیا همه کشاورزان، دامداران، زنبورداران و بقیه فعالان بخش کشاورزی درآمد سالیانه کمتر از ۳۳ میلیون تومان (سقف معافیت مالیاتی کارمندان) دارند که باید از مالیات معاف باشند؟ آیا پرسیده‌اید چرا کشاورزان بزرگ‌مالک با ده‌ها، صد‌ها و هزاران هکتار زمین و درآمد‌های میلیارد تومانی، یا گاوداری‌های بزرگ با صد‌ها یا هزاران رأس دام یا واحد‌های بزرگ پرورش طیور یا جنگل‌داری از مالیات معاف هستند؟
 
ارزش اقتصاد کشاورزی ایران چقدر است؟ وزیر کشاورزی در پنج فروردین ۱۳۹۷ ارزش تولیدات کشاورزی ایران را بیش از ۷۰ میلیارد دلار اعلام کرده است. اگر معافیت مالیاتی مثل کارمندان با حقوق پایین، شامل کشاورزان خرده‌مالک و کم‌درآمد شود، همه این میزان مشمول مالیات نمی‌شود، اما اگر فقط ده درصد مالیات - صرف‌نظر از مالیات پلکانی – مشمول بخش کشاورزی شود، ۷ میلیارد دلار (معادل هفتاد هزار میلیارد تومان با دلار ده هزار تومان) مالیات بخش کشاورزی است.
 
چرا لایحه مالیات‌های بخش کشاورزی از ابتدای برنامه سوم تا به حال تدوین نشده و اثر مالیات ندادن این بخش در اقتصاد ایران، و مدیریت بخش آب و خاک چیست؟ چرا کشاورزی معاف از مالیات است؟ آیا همه کشاورزان از کارمندان معاف از مالیات کم‌درآمدتر هستند؟ آیا صادرکنندگان کالا‌های کشاورزی با درآمد‌های میلیون دلاری باید معاف از مالیات باشند؟ آیا درآمد‌های مالیاتی کشاورزی در شرایط تحریم و تنگنای مالی دولت که سبب افزایش فشار مالیاتی بر صنعت و خدمات (دو بخش اشتغال‌زا) می‌شود، نمی‌توانست از فشار بر این دو بخش بکاهد؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
4
12
واسه جیب کشاورزم نقشه کشیدید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
3
9
همین شماهایید که بخش تولید و کشاورزی رو نابود میکنید
نه تنها کشاورزی بلکه تولیدی هم باید از مالیات معاف باشد
کریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
3
2
میدونم حرفتون حساب ولی کو گوش شنوا , آخه مالیات رو که فقیر فقرا و کارمندان با نون بخور نمیر میدن نه آقازاده ها که مالک این زمین ها هستند.!!!!
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
2
7
همین الان که مالیات نیست هزار جور مشکل وجود داره ، این حرف شما یک حرف کاملا بچه گانس و هیچ منطقی در پشتش وجود نداره ، شما اصلا میدونید کشاورزی یعنی چی؟ چه ریسک هایی داره که شما بارت فروش نره ، من در یک شرکت کشاورزی با ۳ هزار هکتار زمین زیر کشت فعالیت می کنم ، و در جریان مشکلات و نقش استراتژیک این صنعت در کشور هستم ، کشاورزی باید دارای جزابیت باشه که بتونه سرمایه گذار رو جذب کنه که محصول مورد نیاز مردم رو تولید کنه ، وگرنه شمایی که همچین حرفایه بدون پایه و اساسی و از روی شکم سیری میزنی از گرسنگی تلف میشی
سفیر
|
United States of America
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
0
7
این یه زنجیره هست،
درسته خود کشاورز مالیات نمیده، اما کسی که محصول رو میخره، واسطه ها و مغازه دارها همه مالیات میدن.
اطلاعاتی از درامد کشاورزی به خدمتتون رسیده که صحیح نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
0
3
خیلی مطلب ضعیفی بود. مالیات بر درآمد با مالیات بر سود متفاوت است. از 70 میلیارد دلار سایز بازار کشاورزی در ایران که نام بردند، احتمالا حدود 7 تا 10 میلیارد دلار سود است که قابل مالیات ستانی است. از این مقدار هم اگر 10 درصد در اختیار عده ای خاص باشد و مابقی معاف محسوب شود، معادل 700 میلیون دلار مالیات می شود که عدد بزرگی است، ولی قابل قیاس با عدد مقاله نیست.
این آقای فاضلی مطالب زیادی در حوزه های با تخصص های گوناگون می نویسند که نتیجه آن رخ دادن خطاهای فاحش در اثر ناآشنایی با حوزه های تخصصی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
0
2
نانی که تو میخوری از گندم ۱۷۰۰ تومانی است نه گندم ۴۰۰۰تومانی جهانی و اما جواب شما چون کشاورز به ازای فروش هر کیلو گندم به دولت ۲۳۰۰تومان به دولت یارانه میدهد!!!!!اگر به کشاورز ایرانی بها داده میشد اینگونه روستاهای ایران خالی وویران نمیشد خودت برو درصد جمعیت روستایی وشهری سال ۵۷را با سال ۹۸ مقایسه کن حساب دستت میآید
ايمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
2
0
درود
دوست عزيز مطلب شما كارشناسي شده نيست كشاورزي با خدمات كمي كه دولت ميدهد در ايران سود كمي از ان حاصل ميشود كه در خيلي از مناطق جهان روي ان افراد سرمايه گذاري نميكنند.در حوزه پسته كاري پس از ١٠سال هزينه بسياز بالا شما اولين برداشت كمي قابل توجه را در شرايط اب هوايي خوب فاقد خطرات باد سرمازدگي گرمازدگي وافات خواهيد داشت.چنانچه مالياتي روي ان بسته شود كوير هاي ايران توسعه بيشتري خواهد يافت
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
2
2
ماده 81 از فصل دوم باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم که در آن درآمد کشاورزی معاف از پرداخت مالیات می باشد می بایست حذف شود چون توهین به سایر مالیات دهندگان است . همه جای دنیا از کشاورز مالیات میگیرند حال قانونگذار چه هدفی داشته از اعمال معافیت
خدا میداند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
هدفش نمردن شما از گرسنگی بود
خلیل حسنی
| Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
آفرین، آب رایگان، برق رایگان، کارگر تقریبا رایگان! کلی وام بلاعوض! محصولاتش رو به دلار می فروشند و یک ریال مالیات نمیدهند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
0
0
نون حرومت با این طرز تفکرات با این مقالت کشاورز و دامدار پاک دامدار و کشاورز زحمت کش
خلیل حسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
0
0
مالیات از محصولات کشاورزی که جزئ اقلام ضروری نیستند لازمه .تولید پسته، اکثر مردم توانایی خرید پسته را ندارند و یا واقعا لازم نمیدانند. درآمد میلیاردی پسته را کشاورزان به جیب میزنند و خارجی ها استفاده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار