کد خبر: 946200
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱
این سال دوم است که موضوع نقد آثار جشنواره فیلم فجر در رسانه ملی جنجال‌ساز می‌شود. سال گذشته برنامه سینمایی هفت با اجرای رضا رشیدپور منجر به یک نقد غیرحرفه‌ای و واکنش تند ابراهیم حاتمی‌کیا روی استیج اختتامیه جشنواره شد، امسال، اما نقد عجیب و غریب درباره سازنده فیلم «رد خون» حاشیه‌های زیادی را ایجاد کرد.
نوید پارسا
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: نسبت به سال گذشته که رضا رشیدپور به عنوان چهره‌ای غیرسینمایی باعث شد به فیلم حاتمی‌کیا بی‌مهری شود، ظاهراً در این دوره از جشنواره فیلم فجر دقت بیشتری در چینش منتقدان برنامه هفت صورت گرفته بود تا اتفاق تلخ سال پیش تکرار نشود، اما سخنان ناپخته یکی از منتقدان جوان هفت جنجال‌آفرین شد. منتقد هفت به جای نقد اثر، بخش عمده‌ای از سخنانش را به اتهام‌زنی علیه سازنده اثر اختصاص داد.
این موضوع فقط به برنامه هفت محدود نشد و برنامه نقد سینمای شبکه ۵ که با اجرای بهروز افخمی روی آنتن می‌رفت نیز البته با ادبیاتی سینمایی‌تر فیلم رد خون حسین مهدویان را نواخت. همه این‌ها باعث واکنش سریع و تند وحید جلیلی فعال جبهه فرهنگی انقلاب شد. جلیلی در یادداشتی با اشاره به فیلم «ماجرای نیمروز۲، رد خون» نوشت: «شب ۲۲ بهمن ۴۰ سالگی انقلاب بنشینی پای «هفت» و پنج و ببینی رسانه‌های جمهوری اسلامی بسیج شده‌اند که رد خون را کور کنند تا بشود در فضای «گرگ و میش» دوغ و دوشاب را قاتی کرد. سال گذشته «به وقت شام» را زدند، امسال رد خون را، وحید جلیلی، اما تفصیل حرف‌هایش را به جلسه حسینیه هنر مشهد موکول کرد.
نقد عجیب برنامه هفت به ردخون واکنش‌های دیگری نیز در پی داشت. محمدرضا شهبازی از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب در این باره در فضای مجازی نوشت: هنوز فضای سینمایی درگیر برخورد یک برنامه تلویزیونی جمهوری اسلامی با فیلمسازی است که مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ ۴۰ ساله انقلاب را علیه بزرگ‌ترین سازمان تروریستی مخالف جمهوری اسلامی ساخته است. هنوز بعد از یک هفته خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، صفحات و کانال‌ها دارند درباره این اتفاق حرف می‌زنند و به بهانه رمزگشایی از پشت پرده این هجمه هماهنگِ یک منتقد ارزشی در یک برنامه با مدیریت ارزشی در یک شبکه با مدیریت ارزشی، مطلب می‌نویسند. حرف‌هایی که آن شب زده شد به طور ضمنی کارگردان رد خون را متهم به سمپاتی با منافقین کرد و اگر این باعث شود مهم‌ترین تیم تولید فیلم علیه منافقین دست از کار بکشد شاید راحت‌تر بتوان گفت: چه کسی به نفع منافقین کار کرده است!
این فعال فرهنگی می‌افزاید:، اما آن چیزی که بیشتر از خود این سخنان فضا را ملتهب کردَ، ترکیب آن میز نقد بود؛ ترکیبی که در آن یکی مثل خسرو نقیبی شده بود نیمچه طرفدار فیلم! و اینور فراستی و منتقد حزب‌اللهی داشتند قربه الی الله! فیلم و کارگردانش را می‌زدند، شاید اگر ترکیب منطقی‌تر بود و تعادل در کوبیدن و حمایت رعایت می‌شد حتی آن حرف‌های سخیف هم آنقدر آتش به پا نمی‌کرد و قرار بود اینچنین باشد! قرار بود منتقد مدافع فیلم باشد، آنطور که خودش گفته بود! اگر منتقد جوان یک دفعه نظرش عوض نمی‌شد یا لااقل این تغییر موضع را به گوش مسئولان برنامه هفت رسانده بود، یک میز نقد متعادل و منصفانه شکل می‌گرفت و اینطور آتش به پا نمی‌شد.
سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده فیلم رد خون نیز به این موضوع اینگونه واکنش نشان داد «حسین (مهدویان) جان، حرف واسه گفتن زیاد دارم، اما الان وقتش نیست، فقط خلاصه بگم، تو این سه سالی که بیشتر از کار باهم زندگی کردیم و سه کاری که باهم بودیم یک پلان از تمام سکانس‌هایی که گرفتی و یک فریم از چیزی که روی پرده به نمایش دراومده بدون رضایت قلبی و یقین قطعی من نبوده، پس هر چی هست دوتامون باهمیم، در محصول محتوایی هیچ کدام از کار‌ها من از شما جدا نیستم و هر چی هست محصول خواسته هر دوی ماست... مفصل خواهم گفت و خواهم نوشت، اما به موقع‌اش!».
اما وحید جلیلی چند روز بعد به وعده‌اش عمل کرد و درباره بی‌مهری سیما به فیلم ردخون نوشت: «سال گذشــته بعد جشنواره سى‌وششــم راجع به موضع صداوســیما در مورد فیلم به وقت شــام صحبت کردیم. شب داورى‌هــا آمدند حمله‌کردند به آن و مســخره و تحقیــرش کردند، گفتند این فیلم کمدى اســت و از پنج یک نمره هم نمى‌گیرد و آنجا بنده اعتراض کردم به آقاى على‌عســگرى بعد ایشان گفت: نه این یک مورد بوده، این را تعمیم ندهید، این جریان نیســت، من گفتم این جریان است، در بدنه صداوســیماى جمهورى اسلامى یک جریانى وجود دارد که امتداد جریان انفعال اســت یا جریان غرب‌زدگى است، گفتند نه این یک موردى بوده برخورد کردیم فلان، باز امسال هم تکرار شد، در مورد یک فیلم دیگر؛ فیلم رد خون. دوستانى تماس گرفتند توضیحاتى دادند که نه آقا این برنامه تعمدى وجود نداشته، براى اینکه ما «رد خون» را بزنیم ولى شــده دیگر. خب حتماً یک جاى کار عیب دارد دیگر. باید بگردند این عیب‌ها را پیدا بکنند که تنها دستگاه تبلیغاتى نظام، مهم‌ترین رسانه جمهورى اسلامى چرا سر بزنگاه‌ها نباید در آن جایگاه درست خودش عمل بکند. حالا قبول مى‌کنیم که تعمدى در کار نبوده اســت ولى بگردند خطاهایش را پیدا کنند.».
اما حالا میان این همه جنجال تکلیف برنامه هفت چه می‌شود! آیا مانند سال گذشته باز هم یک سال دیگر قرار است به محاق برود؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار