کمبود قطعات خودروهای تولید داخل در نمایندگیهای مجاز خودرو در شهرستانها موجب شد تا تعمیرگاههای مجاز ایران خودرو و سایپا از پذیرش خودرو در این نمایندگیها خودداری کنند.
اخبار رسیده از نمایندگیهای مجاز خودرو حاکی از آن است که موجودی قطعات خودرو در نمایندگی های شهرستانها تقریباً به صفر رسیده و در هفتههای اخیر از پذیرش خودرو خودداری شدهاست و صاحبان خودروها به خرید قطعه از بازار آزاد راهنمایی میشوند. اینکه چرا قطعات خودرو در بازار آزاد فراوان وجود دارد، اما در تعمیرگاههای مجاز که مکلفند خودروهای دارای گارانتی و ... را پذیرش و تعمیر کنند، وجود ندارد؛ سؤالی است که هیچ مقام مسئولی به آن پاسخ نداده است. فعالان بازار دلیل کمبود قطعه در تعمیرگاههای مجاز را نابسامانی قیمت دربازار قطعات خودرو میدانند و میگویند: قطعات خودرو گرانشده و از آنجایی که در این نمایندگیها محدودیت قیمت وجود دارد، تعمیر و نصب قطعه جدید مقرون به صرفه نیست، از این رو مشتریان را به تهیه از بازار آزاد راهنمایی میکنیم. این اتفاقات در حالی است که این روزها سازمان حمایت و تعزیرات مدعیاند نظارتها افزایش یافتهاست و همه بازارها و کالاها تحت کنترل هستند.
احتکار قطعات خودرو زیاد شد
اخیراً نیز دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور از احتمال احتکار قطعات خودرو خبرداده و میگوید: در حال حاضر ۱۰۰ قطعهساز کشور در حالت تعلیق یا تعطیلی هستند و در شرایط فعلی پیشبینی افزایش ۸۰ تا ۱۴۰ درصدی قیمت در قطعات خودرو مطرح است. وی با اشاره به افزایش قیمت قطعه در سطح بازار گفت: متأسفانه سفته بازی و احتکار عاملی شد تا موج گرانی در بازار قطعه ایجاد شود، البته به اعتقاد ما تا پیش از اجرای بسته ارزی پیشبینی افزایش ۳۵ درصدی قیمتها مطرح بود که به نظر میرسد با اجرا شدن سیاستهای جدید، افزایش ۸۰ تا ۱۴۰ درصدی قیمت در قطعات خودرو رخ دهد که دولت باید این موضوع را در نظر گیرد در قالب سیاستهای کلی، رفع مشکلات صنعت قطعهسازی را نیز مورد توجه قرار دهد تا افزایش قیمتها رشد قابلتوجهی پیدا نکند.