کد خبر: 1227929
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» مطرح کرد

جوان آنلاین: یک کارشناس انرژی معتقد است: صنعت نفت و گاز همچنان جزء حیاتی استراتژی توسعه اقتصادی ایران، جذب سرمایه‌گذاری قابل توجه و محرک نوآوری در این بخش است. در ۵/۲ سال اخیر، صنعت نفت و گاز به عنوان کانون اصلی جذب سرمایه‌گذار در دولت سیزدهم ایران مطرح شده است. با رسیدن سرمایه‌گذاری سالانه به ۳/۶ میلیارد دلار و مجموع قرارداد‌های امضاشده به مبلغ ۱۵ میلیارد دلار، این بخش شاهد افزایش قابل توجهی در سرمایه‌گذاری بوده است. 
 
مهدی هاشم‌زاده، کارشناش انرژی با اشاره به اهمیت و محوریت بخش نفت و گاز در جذب سرمایه‌گذاری به «جوان» می‌گوید: بخش بالادستی صنعت نفت و گاز به عنوان نقطه کانونی کلیدی برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال گسترش ظرفیت تولید ایران و محرک رشد اقتصادی هستند، پدیدار شده است. با استفاده از منابع بخش خصوصی، مدل‌های نوآورانه تأمین مالی و مشارکت‌های استراتژیک، این کشور آماده است زیرساخت‌های انرژی خود را تقویت و موقعیت خود را به عنوان بازیگر اصلی انرژی در منطقه مستحکم کند. توسعه میادین گازی فرصتی قابل توجه برای سرمایه‌گذاران برای کمک به امنیت انرژی و شکوفایی اقتصادی کشور است و پایه و اساس رشد و نوآوری مستمر در این بخش را ایجاد می‌کند. 
وی می‌افزاید: بخش خصوصی نقش محوری در رشد صنعت نفت و گاز ایران داشته است. قابل ذکر است کنسرسیومی متشکل از پنج بانک در میدان مشترک نفتی آزادگان سرمایه‌گذاری و منابع بانکی را به سمت تولید نفت و گاز هدایت و راه را برای اشکال نوآورانه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی هموار کردند. علاوه بر این، بخش خصوصی و شرکت‌های پتروشیمی در خط‌مقدم توسعه میادین گازی بوده و تعهد خود را به پیشرفت زیرساخت‌های انرژی کشور و بازکردن فرصت‌های جدید برای رشد و سرمایه‌گذاری نشان داده‌اند. 
این کارشناس انرژی با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری جدید در حوزه بالادست صنعت گاز با روش خودتأمینی گاز و سرمایه‌گذاری مستقیم پتروشیمی‌ها در این بخش تصریح می‌کند: با آغاز سال جدید، ایران الگوی پیشگامانه توسعه میدان مشترک را آغاز کرده است که موجب خودتأمینی گاز از سوی صنعت پتروشیمی کشور خواهد شد. این رویکرد نوآورانه توسعه ۱۶ میدان گازی با حجم سرمایه‌گذاری ۵/۶ میلیارد دلاری زمینه ورود بخش خصوصی در توسعه میادین گازی با رابطه مالی دو سر برد و جذاب را فراهم کرده است که نقطه عطف قابل توجهی را در این صنعت رقم می‌زند. پیش‌بینی می‌شود مشارکت صنعت پتروشیمی در تأمین مالی توسعه این میادین گازی، ظرفیت تولید گاز کشور را ۱۳۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش دهد. 
هاشم‌زاده در ادامه می‌افزاید: تمرکز روزافزون بر جذب سرمایه‌گذاران در صنعت نفت و گاز ایران بر اهمیت این بخش به عنوان محرک رشد و توسعه اقتصادی تأکید می‌کند. ایران با سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی، تقویت مشارکت‌های دولتی- خصوصی و پذیرش مدل‌های نوآورانه توسعه، موقعیت خوبی برای دستیابی به اهداف تولید انرژی و تقویت امنیت انرژی خود دارد. توسعه میادین گازی و مشارکت صنعت پتروشیمی نشانگر فصل جدیدی در چشم‌انداز انرژی کشور است که مسیری را برای رشد پایدار، افزایش صادرات و افزایش رقابت در بازار جهانی ارائه می‌دهد. 
وی در پایان تأکید می‌کند: صنعت نفت و گاز همچنان جزء حیاتی استراتژی توسعه اقتصادی ایران، جذب سرمایه‌گذاری قابل توجه و محرک نوآوری در این بخش است. در ۵/۲ سال اخیر، صنعت نفت و گاز به عنوان کانون اصلی جذب سرمایه‌گذار در دولت سیزدهم ایران مطرح شده است. با رسیدن سرمایه‌گذاری سالانه به ۳/۶ میلیارد دلار و مجموع قرارداد‌های امضاشده به مبلغ ۱۵ میلیارد دلار، این بخش شاهد افزایش قابل توجهی در سرمایه‌گذاری بوده است.

برچسب ها: نفت وگاز ، انرژی ، توسعه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار