کد خبر: 920287
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۳
سرهنگ دوم مهدی شکیب *
زحمت‌های حداقل یک‌ساله دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها برای موفقیت در کنکور به مرحله حساس آن رسیده است مرحله‌ای که با اعلام رتبه‌ها، دانش‌آموزان باید انتخاب رشته کنند. انتخاب رشته‌ای که اگر دقیق و حساب شده صورت بگیرد، آینده کاری فرزند تا حد بسیار زیادی تضمین خواهد شد. انتخاب رشته‌ای که در سال‌های گذشته، هشدار‌های متعددی از جانب پلیس فتا در مورد آن داده شده تا دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها بتوانند این مرحله حساس را نیز به راحتی پشت سر بگذارند، اما همانگونه که همواره برخی از افراد این توصیه‌ها را جدی نمی‌گیرند یا باور ندارند، در سال‌های گذشته شاهد تشکیل پرونده‌های متعددی در این خصوص بودیم، پرونده‌هایی از کلاهبرداری افراد تحت عناوین مختلف گرفته تا شیطنت‌های یک دوست حسود برای عدم قبولی دوست خود، به گونه‌ای که رتبه ۳۰۰۰ مرحله اول در پی شیطنت دوست حسود نتیجه‌ای جز مردودی در انتخاب نهایی در کنکور نداشت و در این مرحله باعث دردسر‌های فراوان برای این دانش‌آموز و خانواده او شد.
همیشه انتخاب رشته تحصیلی یکی از مهمترین دغدغه‌های دانش‌آموزان و والدین آن‌ها بوده است. چه در مقطع دبیرستان و چه در مقطع دانشگاهی، انتخاب رشته‌ای حساب شده، می‌تواند موفقیت‌های فراوانی را برای فرزندان به همراه داشته باشد.
با توجه به زمان آغاز انتخاب رشته‌های دانشگاهی، امکان وقوع کلاهبرداری در این خصوص متصور است و علت این امر را می‌توان اشتیاق داوطلبان و خانواده آن‌ها برای انتخاب رشته و پذیرفته شدن نهایی در دانشگاه مورد نظر دانست.
برخی از افراد سود‌جو با بهره بردن از حساسیت موضوع و همچنین اشتیاق دانش‌آموزان و والدین آنها، اتفاقات مجرمانه‌ای را رقم زده و با راه‌اندازی سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌های مشاوره‌ای به دنبال عملی کردن اهداف مجرمانه خود هستند.
هدف این افراد چیزی جزء کلاهبرداری از کاربران نبوده و تنها به فکر کسب منافع مالی خود هستند. این افراد اقدام به دریافت مبالغی هنگفت از داوطلبان کرده و اقدام به ارائه مشاوره و انتخاب رشته می‌کنند در حالی که شاید صلاحیت و تخصص لازم برای مشاوره و انتخاب رشته را نداشته باشند؛ لذا هموطنان عزیز ضمن کسب اطلاعات لازم در خصوص رشته‌های مورد نظر، از مشاوران مطمئن مدارس خود مشاوره و راهنمایی دریافت کنند.
برخی دیگر از افراد سودجو با بهره بردن از درگاه‌های جعلی، با استفاده از جملات جذاب اقدام به سرقت اطلاعات بانکی داوطلبان کرده و در فرصتی مناسب از حساب‌های آن‌ها برداشت غیر مجاز می‌کنند.
در این روش که فیشینگ نام دارد بعد از جلب اعتماد قربانی، آن‌ها را به درگاه‌ها یا صفحات ورود اطلاعات جعلی که در ظاهر بسیار شبیه به صفحات و درگاه‌های اصلی هستند، هدایت کرده و با سرقت اطلاعات مهم آنها، اقدام به برداشت وجه، تهدید و اخاذی می‌کنند. بنابراین هموطنان عزیز باید برخی از نکات به ظاهر کوچک را رعایت کنند تا در دام این افراد گرفتار نشوند. نکاتی از قبیل: عدم ورود اطلاعات مهم در سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌های نامطمئن، وارد کردن آدرس سایت‌های مهم توسط کاربر و عدم اعلام اطلاعات بانکی به دیگران.
در سال گذشته و در پی حسادت دوست داوطلب و عدم قبولی فرد مجرم، با دسترسی غیر‌مجاز به پروفایل قربانی اقدام به حذف رشته‌های قبولی کرده و مانع از تأیید نهایی رشته‌های انتخابی شده است.
این فرد در زمان ثبت نام اولیه کنکور اقدام به ذخیره کردن رمز عبور قربانی می‌کند و پس از اعلام نتایج با توجه به اینکه متهم رتبه خوبى‌کسب نکرده است، به دلیل حسادت و فشار روحى، با ورود به پروفایل انتخاب رشته وی اقدام به حذف تمامی رشته‌های انتخاب شده کرده و مانع قبولی نهایی وی شده است؛ لذا داوطلبان گرامی نسبت به اطلاعات مهم و خصوصی خود کمی حساس‌تر باشند و از ارائه آن‌ها به دیگران خودداری کنند.
یکی دیگر از مواردی که هموطنان عزیز باید رعایت کنند، عدم ورود اطلاعات مهم در سیستم‌های نامطمئن و نا‌امن است. سیستم‌های عمومی از جمله سیستم‌هایی هستند که در اختیار عموم می‌باشند و امکان نصب بدافزار‌های جاسوسی را خواهند داشت.
برخی از بدافزار‌های جاسوسی با فیلم‌برداری از صفحه مانیتور اقدام به سرقت اطلاعات کاربران می‌کنند. این برنامه‌ها در مکان‌های عمومی و سیستم‌های نامطمئن بیش از دیگر مکان‌ها کاربرد دارد و زمینه سوءاستفاده را فراهم می‌آورند. بنابراین هموطنان عزیز از نصب برنامه‌های غیر‌ضروری و نامطمئن خودداری کنند و در هنگام استفاده از سیستم‌های عمومی کمی حساس‌تر بوده و دقت بیشتری داشته باشند.
نام‌های کاربری و رمز‌های عبور، مواردی هستند که محرمانه بوده و تنها در اختیار خود شخص قرار می‌گیرد لذا از در اختیار قرار دادن آن‌ها به دیگران باید خودداری شود.
* رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار