کد خبر: 904295
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

فعلاً همه امواجی که از شبه‌جزیره کره صادر می‌شود، آمادگی دو کره برای صلح را نشان می‌دهد و حتی دو کره قرار گذاشته‌اند ساعت رسمی‌شان را یکی کنند و کره‌شمالی هم در اقدامی اعتمادساز اعلام کرده است سایت آزمایش‌ هسته‌‌ای خود را تعطیل خواهد کرد اما سخنانی که از کاخ سفید و از زبان رئیس‌جمهور امریکا بیرون می‌آید‌، نشان می‌دهد که روند صلح هر آن ممکن است به دیوار حساسیت‌های بیمارگونه وی بخورد.
دونالد ترامپ طی سخنرانی در جمع هوادارانش در میشیگان با استقبال از تحولات اخیر در کره‌جنوبی و کره‌شمالی، توضیح داد: «طی سه یا چهار هفته آینده دیداری (با رهبر کره‌شمالی) خواهیم داشت و شبه‌جزیره کره باید خلع سلاح شود.» رئیس‌جمهور امریکا با وجود این ادعا که برای رسیدن به توافق خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره تلاش می‌کند، اما تأکید کرد:‌« من جان کری نخواهم بود که آن توافق فاجعه‌بار و بسیار بسیار بد را با ایران امضا کنم.» ترامپ که با حضور در گردهمایی انتخاباتی در میشیگان در ضیافت شام خبرنگاران کاخ سفید شرکت کرده بود، گفت: نشست احتمالی میان امریکا و کره‌شمالی در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت اما باید با جریان پیش برویم و ببینیم که چه پیش می‌آید. وی افزود: من وارد این مسیر می‌شوم و اگر کارآمد نبود از آن خارج خواهم شد. به نظر من ما طی سه یا چهار هفته آینده یک نشست خواهیم داشت. ترامپ اوایل روز‌‌‌‌‌ شنبه در جریان تماس تلفنی با مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی صحبت کرده بود و در جریان سخنرانی در این گردهمایی گفت: رئیس‌جمهور کره‌جنوبی درخصوص پیشرفت‌‌‌‌‌ها با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به من اطمینان داده است. وی افزود: مون جائه این تأییدیه بسیار محکمی به ما داده است. هدف از این مذاکرات خلع تسلیحات اتمی شبه‌جزیره کره خواهد بود و می‌دانیم که پیش‌بینی رویدادهای آتی بسیار دشوار است. ترامپ در ادامه گفت: نمی‌توانم از آینده و از اینکه چه اتفاق‌‌‌‌‌هایی خواهد افتاد به شما حرفی بزنم چراکه ما نیز حقیقتاً از آن مطلع نیستیم.
با وجود سیگنال‌های پر از تهدید و تشکیک ترامپ‌، جو در شبه‌جزیره کره همچنان تحت تأثیر دیدار سمبلیک رهبران دو کره در روز جمعه است و ظاهراً همه چیز روی ریل صلح قرار دارد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا در مصاحبه با ای‌بی‌سی‌نیوز گفت که در جریان سفر اخیرش به پیونگ‌یانگ «‌مکالمه خوبی‌» با رهبر کره‌شمالی داشته است و کیم جونگ اون «‌آمادگی دارد تا نقشه راهی بریزد که ما را در دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای‌» کمک کند. پمپئو که پنج‌‌شنبه به عنوان دومین وزیر خارجه در دولت ترامپ سوگند یاد کرد، در جریان تعطیلات عید پاک با کیم جونگ اون دیدار کرد. مایک پمپئو در ادامه در راستای سیاست تشکیک در نیت کره‌شمالی که می‌توان آن را مقدمه بدعهدی‌‌‌‌های امریکا دانست، به ای‌بی‌سی‌نیوز گفت: تنها زمان مشخص می‌کند که آیا به هدفمان می‌رسیم یا خیر. همچنین دو منبع دولتی به شبکه سی‌بی‌اس‌نیوز اعلام کردند که دو کشور مغولستان و سنگاپور به عنوان گزینه‌های نهایی میزبانی برای دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی مد نظر قرار دارند.

اقدامات اعتمادساز کره‌شمالی

دفتر ریاست جمهوری کره‌جنوبی روز یک‌‌‌‌شنبه اعلام کرد پیونگ‌‌یانگ در ماه مه با حضور کارشناسان و روزنامه‌نگاران خارجی سایت آزمایش هسته‌ای «پونگیه ری» را تعطیل خواهد کرد. «یون یونگ چان‌» سخنگوی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی ضمن اعلام خبر فوق مدعی شد که رهبر کره‌شمالی در دیدار روز جمعه با «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی گفته است: «مردم خواهند دید من آدمی نیستم که به کره‌جنوبی، یا امریکا یا [مکانی در] اقیانوس آرام موشک هسته‌ای پرتاب کند… چرا ما باید سلاح‌‌های اتمی خود را حفظ کنیم و در شرایط سختی زندگی کنیم، اگر قرار است مرتب با امریکایی‌‌‌‌‌ها دیدار کنیم و اعتماد را بازسازی کنیم و آنها به ما قول می‌دهند که به جنگ پایان داده و به ما حمله نخواهند کرد.» از سوی دیگر سخنگوی کاخ ریاست جمهوری کره‌جنوبی همچنین اعلام کرده است که کره‌شمالی قصد دارد منطقه زمانی خود را با کره‌جنوبی یکی کند. کره‌شمالی در سال ۲۰۱۵ وقت رسمی خود را حدود ۳۰ دقیقه از وقت رسمی کره‌جنوبی عقب‌تر کشیده بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار