کد خبر: 904082
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
در کنفرانس خبری با وزرای خارجه ایران و ترکیه

بار دیگر مسکو شاهد برگزاری کنفرانسی با محوریت سوریه بود که طی آن وزیر امور خارجه روسیه به میزبانی از وزرای خارجه دو بازیگر اصلی صحنه نبرد سوریه یعنی ترکیه و ایران پرداخت. روس‌‌‌‌ها دیگر باره تصریح کردند تلاش‌‌‌‌‌ها برای برقراری صلح در دمشق نباید با پیش‌شرط استعفای رئیس دولت سوریه همراه باشد. وزیر خارجه ایران هم با تأکید بر اینکه بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد، مانند همتای روس خود حمله کشورهای غربی به سوریه را محکوم کرد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیروز در نشست سه‌جانبه با وزرای خارجه ترکیه و ایران در روسیه گفت: تلاش‌‌‌‌‌ها برای برقراری صلح نباید با پیش‌شرط‌‌‌‌‌هایی همچون استعفای دولت سوریه همراه شود. «حملات غیرقانونی توسط فرانسه، بریتانیای کبیر و امریکا بدون آنکه منتظر نتایج تحقیقات کارشناسان (درباره حملات شیمیایی سوریه) باشند به سوریه انجام گرفت.» وی با اشاره به اینکه حمله امریکا، فرانسه و انگلیس که قبل از تکمیل تحقیقات سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی (OPCW) درباره حمله ادعایی شیمیایی 7 آوریل به منطقه «دوما» واقع در «غوطه شرقی» صورت گرفت، افزود: به خاطر حمله غیرقانونی امریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه، تلاش‌های هدفمند برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت درباره سوریه به شکل جدی ناکام مانده است. لاوروف در بخش‌‌‌‌‌هایی از کنفرانس خبری خود تصریح کرد که تحولات اخیر در سوریه نشان داد که همه خواستار برقراری صلح در سوریه نیستند. وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که همکاری میان روسیه، ایران و ترکیه تا حد زیادی به سوریه در مبارزه با داعش، جبهه ‌النصره و دیگر گروه‌های تروریستی کمک کرد. این دیپلمات روس سپس به نشست سه‌جانبه با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود اشاره کرد و گفت که مذاکرات روز ‌‌‌‌‌شنبه به انسجام بیشتر تلاش‌‌‌‌‌ها برای پیروی از قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل کمک می‌کند که خواستار آتش‌بس و راه‌حل سیاسی در سوریه است. وزیر امور خارجه روسیه به همکاری با ترکیه اشاره کرد و گفت: «مسکو و آنکارا در خصوص تبادل اطلاعات میان سرویس‌های ویژه درباره اقدامات تروریست‌‌‌‌‌ها توافق کردند.» لاوروف تأکید کرد: مسکو، تهران و آنکارا باید به تکمیل آزادسازی سوریه از دست تروریست‌‌‌‌‌ها کمک کنند.
تأکید ظریف بر راه‌حل سیاسی
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز شنبه پس از پایان نشست سه‌جانبه با همتایان روس و ترکیه‌ای خود در مسکو درباره سوریه در نشست خبری مشترک در جمع خبرنگاران به تشریح توافقات حاصله پرداخت و ضمن قدردانی از دولت و ملت روسیه برای میزبانی این نشست گفت: ما در روند آستانه که حدود 16 ماه پیش در همین ساختمان شروع کردیم، برای کاهش آلام مردم سوریه و همچنین برای رسیدن به راه‌حل سیاسی تلاش کردیم، تنها هدف ما از شروع روند آستانه کم کردن خسارات ناشی از جنگ در سوریه و حرکت دادن دولت و معارضه سوری به سمت رسیدن به یک راه‌حل صلح‌‌آمیز بود و این تنها روندی بود که در هفت سالی که از جنگ بسیار خطرناک در سوریه و حضور تروریست‌های تکفیری در این کشور می‌گذشت توانسته بود مقداری آرامش را به سوریه برگرداند و هم اکنون تنها روندی است که می‌تواند با همکاری سازمان ملل و دیگران به یک صلح عادلانه و پایدار از طریق گفت‌وگوی سیاسی بین دولت و معارضان منتج شود. وی افزود: ما از ابتدا اعلام می‌کردیم که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و نیاز است صرفاً روی راه‌حل سیاسی تمرکز کنیم، آنچه مهم است این است که امروز همه دنیا باید این واقعیت را بپذیرد که نمی‌توان اهداف نظامی را پشت میز مذاکره به نتیجه رساند، نمی‌توان با حمله به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه و با استفاده از بهانه‌های مختلف برای ایجاد فشار بر روند سیاسی و یا ادعا‌‌‌‌هایی که صرفاً جنگ‌طلبانه است برای اینکه مانع شوند به یک راه‌حل سیاسی رسید، روند مخاصماتی که بر مردم سوریه از هفت سال قبل تحمیل شده، ادامه یابد. ظریف اضافه کرد: روند آستانه به خوبی و با تلاش مشترک همه کنشگران به پیش رفته و به زودی در ماه می‌ با مشارکت طرف‌های موضوع و سه کشور ضامن روند آستانه هم در بعد سیاسی و هم در بعد انسانی با تشکیل کمیته تبادل اجساد و زندانیان تعقیب خواهد شد و این حرکتی در سمت صحیح است. همچنین حسین جابری‌انصاری، دستیار ویژه وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص اجلاس وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو با بیان اینکه طی یک سال و نیم گذشته که از روند آستانه می‌گذرد به این نتیجه رسیدیم که نیاز است اجلاسیه وزرای خارجه و سران نیز برگزار شود گفت تاکنون دو دور اجلاس سران را داشتیم و اجلاس سوم در ایران نیز توافق شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار