کد خبر: 898676
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
محمدرضا هداوند

كشته شدن، سوختگي شديد، نابينايي و قطع عضو تنها گوشه‌هايي از پيشامد‌هاي دل خراشي است كه هرساله در آخرين چهارشنبه سوري رقم مي‌خورد.
براساس آمار سازمان پزشكي قانوني كشور در چهارشنبه سوري سال گذشته‌16‌نفر (15‌مرد و يك زن) جانشان را از دست دادند.
چهارشنبه سوري آييني است كه تاچند سال قبل به شكل سنتي برگزار مي‌شد. دود كردن اسپند، افشاندن گلاب و مواد خوشبو كننده و نيز سنتي چون فال‌گوشي، قاشق‌زني، پخش آجيل مشكل‌گشا، خواندن شاهنامه فردوسي، آوازها و ترانه‌هاي شاد محلي در اين شب انجام مي‌شد كه اكنون حتي نامي از آنها نيست؛ چراكه درحال حاضر انفجار انواع ترقه و بمب‌هاي دست‌‌ساز انفجاري كه در برخي موارد صدايشان با انفجار انواع بمب و گلوله در ميدان‌هاي جنگي برابري مي‌كند، جاي اين مراسم را گرفته است. اين موضوع سبب شده تا هم اكنون اين شب خاطرانگيز به دلشوره و ترس دلهره تبديل شود. همه‌ساله نيروي‌انتظامي و رسانه‌ها با هشدار از عواقب احتمالي با تهيه و پخش انواع گزارش وخبر فيلم سعي در كاهش حوادث ناشي از آن دارند و گاهي نيز با تهديد به دستگيري و بازداشت افرادي كه سوانح چهارشنبه آخر سال را رقم مي‌زنند سعي در كاستن از اين مخاطرات دارند.
هرچند در سال‌هاي اخير برخي هشدارها و مسائلي همچون حرمت نگه‌داشتن جانباختن آتش‌نشانان در حادثه پلاسكو در سال گذشته سبب شد تا از تعداد اين پيشامد كاسته شود، اما اين داستان غم انگيز و دلهره‌آور همچنان در حال تكرار شدن است و اين ترفندها نتوانسته تأثير قابل توجهي بركاهش اين حوادث بگذارد. سؤالي كه در اين زمينه مطرح مي‌شود اين است كه چرا با اين همه اقدامات پيشگيرانه و هشدار و تهديد باز هم شاهد اينگونه حوادث تلخ هستيم. اين مهم نشان مي‌دهد كه اقداماتي كه تا اين لحظه انجام گرفته مؤثر نبوده و جاي دارد كه به فكر چاره‌انديشي جديد بود. به گفته كارشناسان كمبود نشاط در جامعه و نبود محلي مناسب براي تخليه هيجان‌هاي دروني و شادي در بين جوانان كه بيشتر قشر جامعه را تشكيل مي‌دهند سبب شده تا برخي از افراد با سوء‌استفاده از اين نقصان‌ها با پيدا كردن فرصتي همچون چهارشنبه‌سوري به طرز وحشتناكي درصدد تخليه هيجان‌هاي دروني خود باشند. از آنجا كه بيشتر اين حوادث بيشتر براي كودكان و نوجوانان اتفاق مي‌افتد، لذا در بسياري از موارد خانواده‌ها توانسته‌‌اند با كنترل فرزندان خود و تهيه لوازم كم‌خطر به خوبي براي فرزندان خود فرهنگ‌سازي كنند.
با وجود تمامي اين تفاسير اين مهم مي‌طلبد تا با در اختيار قراردادن مكان‌هايي مناسب و در اختيار قرار دادن وسايل آتش‌بازي بي‌خطر هيجان‌هاي اضافي جوانان را به صورت كنترل شده تخليه كرد و از وقوع حوادث ناگوار كه بعضاً مي‌تواند به خسارت‌هاي غير‌قابل جبران تبديل شود جلوگيري كرد و در آخر نيز بدون هرگونه شعار با كساني كه هدفشان نه تنها ايجاد شادي نبوده بلكه ايجاد رعب و وحشت در جامعه است به طورجدي برخورد كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار