کد خبر: 897542
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرزخبرداد
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در نشستی که با حضور خبرنگاران به منظور ارایه برنامه های هفته منابع طبیعی و درختکاری برگزار شد، به ریزگرد داخلی به عنوان یکی از معضلات استان اشاره کرد و افزود: شاید کمتر کسی بر این تصور باشد که عرصه های بیابانی استان به عنوان یکی از کانون های اصلی تولید ریزگرد داخلی در البرز باشد.

حامد فرضی با بیان اینکه 54 هزار هکتار سطح عرصه های بیابانی استان است، اظهار داشت: از این میزان عرصه های بیابانی، 25 هزار هکتار به عنوان کانون داخلی تولید ریزگرد می باشد که این موضوع با توجه به اینکه در جوار استان هایی همچون قزوین وتهران قرار داریم عدم مهار این ریزگردها خسارات جبران ناپذیری را در آینده برای این استان ها به همراه خواهد داشت.

وی گفت: به همین منظور در سفر سال گذشته رئیس جمهوری به استان 20 میلیارد تومان اختصاص یافت و از محل اعتبارات استانی نیز 3 میلیارد تومان اختصاص یافته است.

فرضی از جمله اقدامات برای مقابله با تولید ریزگرد را عملیات کاشت نهال با استفاده از گونه های بومی و سازگار با بیابان در سطح 4500 هکتار عنوان کردو افزود: همچنین انعقاد قرارداد به میزان 4 هزارهکتاربیابانزدایی با پیمانکار انجام شده است.

وی بیان داشت: همچنین عملیات قرق عرفی در مراتع را هم داشتیم به طوریکه قرق یکی از برنامه ها برای جلوگیری از ورود دام به عرصه ها است تا ریزگرد کنترل شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز یکی از معضلات اصلی در این میان را کمبود شدید منابع آبی دانست و تاکید کرد که علیرغم اینکه در البرز دو سد بزرگ طالقان و کرج را داریم ولی یکی از اتفاقات نادری که در کشورشاهد آن هستیم این است که این استان برخورداری خیلی کمی از این منابع دارد.

وی تصریح کرد: در صورتیکه گام های مثبتی در این خصوص برای استان برداشته نشود در آینده چالش جدی آب را خواهیم داشت.

فرضی گفت: از سوی استان گام های خوبی در این حوزه های آبریز برداشته شده به طوریکه جنگل کاری و آبخیزداری می تواند پاسخگوی منابع آبی استان باشد.

تحقق 100 درصدی طرح های اقتصاد مقاومتی در استان

این مسئول با بیان اینکه 100 درصد طرح های اقتصاد مقاومتی البرز در بخش منابع طبیعی محقق شده، ادامه داد: یکی از این طرح ها در حوزه بیابان و دیگری در حوضه آبخیزداری بوده که درمناطق طالقان و کرج و در حوزه های فاقد سد شهری کرج و ساوجبلاغ اتفاقات خوبی افتاده است.

وی گفت: برای اولین بار قانون همیاران خیرین منابع طبیعی و آبخیزداری در استان البرز شکل گرفته به طوریکه جزو 5 استان برتر در این برنامه بزرگ کشوری هستیم.

فرضی به ظرفیت خیرین در این بخش اشاره کرد و افزود: در سال 96 در قالب پروژه های در شهرستان های طالقان و آسارا از این ظرفیت استفاده شده است که در طالقان 500 میلیون تومان اعتبار توسط خودیاری مردم انجام شده و در کندر بخش آسارا نیز 300 میلیون خودیاری جهت پروژه آبخیزداری صورت گرفته است.

وی به ارایه دیگر اقدامات صورت گرفته در استان پرداخت و اظهارداشت: جنگل کاری سنواتی در سطح 1500 هکتار ازجمله این اقدامات است.

وی یادآور شد که در سطح استان 15 هزار هکتار جنگل های طبیعی به عنوان ذخیره گاه و 5 هزار هکتارهم جنگل دست کاشت داشته ایم که این جنگل های دست کاشت در شهرستان های نظر آّباد و اشتهارد تحت عنوان تاغ زار وجود دارند که بیشترین استفاده از این جنگل های تاغزار برای جلوگیری از انتشار ریزگرد است.

کاهش 92 درصدی سطح آتش سوزی دراستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: اتفاق بسیارخوبی که در کشور بینظیر است کاهش 92 درصدی سطح آتش سوزی ها در مراتع است علیرغم اینکه تعداد آتش سوزی ها نسبت به سال گذشته 2 برابر افزایش یافته بود.

وی از جمله دلایل این امر را همکاری و مشارکت مردم و در اختیار گذشتن ادوات اطفا به مردم وشوراها بوده است.

فرضی همچنین به رفع تصرف 300 هکتار از اراضی ملی ودولتی در 9 ماهه سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: این میزان از اراضی با کف قیمت 350 میلیارد تومان ارزش افزوده این اراضی بوده است که نشان دهنده اهمیت اراضی در استان و اهمیت کار در حفاظت از عرصه و منابع ملی ودولتی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار