کد خبر: 895581
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
دولت درحالی به استقبال تنظیم بازار عید ۹۷ می رود که قیمت اکثر کالاهای اساسی با رشد چشمگیری مواجه بوده و البته دولتمردان معتقدند هیچ مشکلی در این زمینه پیش روی آنان وجود ندارد.
مهر: حدود یک ماه به شب عید باقی مانده و دولت در حالی برای تنظیم بازار کالاهای اساسی تلاش می کند که این روزها بازار حال چندان خوبی ندارد و اغلب کالاها با افزایش قیمت چشمگیر مواجه شده‌اند. ‌

گوشت گوسفندی، برنج و تخم مرغ از جمله محصولاتی هستند که طی ماه‌ها و روزهای اخیر با رشد قیمت مواجه بودند ضمن اینکه طی این روزها قیمت مرغ نیز در بازار نسبت به گذشته مقداری افزایش یافته است.

برهمین اساس، قیمت برنج هندی طی بیش از دوماه اخیر حدود ۳۰ درصد گران شده و تمام تدابیر دولت برای کنترل بازار این محصول تاکنون ناکام مانده است.

برنج خارجی ۳۰ درصد گران شد

در همین زمینه محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت بازار برنج هندی با بیان اینکه متاسفانه بازار در حال حاضر آشفته است، گفت: نوسانات قیمت دلار یکی از دلایل این مساله است که خوشبختانه روز گذشته اخبار خوبی در این زمینه شنیدیم که نرخ دلار کاهشی شده و امیدواریم که تاثیر این کاهش را بر روی قیمت مواد غذایی وارداتی نیز مشاهده کنیم.

وی با اشاره به اینکه ظرف بیش از دوماه اخیر برنج هندی حدود ۳۰ درصد گران شده است، افزود: در حال حاضر در هر تناژ، قیمت هرکیلوگرم برنج هندی ۶۴۵۰ تومان است که این قیمت بسیار نامطلوبی است.

آقاطاهر ادامه داد: قیمت اعلام شده به مقدار تناژ است و هر چه تناژ بالاتر برود قیمت مقداری کمتر می شود؛ ولی اگر قیمت به مقدار کیلوگرم باشد قیمت مقداری بالاتر می رود به عنوان مثال هم اکنون نرخ هر کیلوگرم برنج هندی در هر کیسه ۱۰ کیلویی در عمده فروشی ها ۶۶۰۰ تومان است.

وی درباره وضعیت تغییر قیمت سایر برنج های خارجی از جمله برنج پاکستانی و اروگوئه نیز گفت: افزایش قیمت این نوع برنج ها بسیار اندک بود و اصلا قابل ذکر نیست ؛ برنج ایرانی هم هیچگونه تغییر قیمتی نداشته است.

آقاطاهر درباره اینکه آیا پیش بینی می کنید قیمت تا شب عید کاهش پیدا کند؟، اضافه کرد: اگر تغییراتی در واردات، تعرفه ها و نرخ دلار ایجاد شود، قیمت باید با کاهش همراه باشد.

قیمت گوشت گوسفندی به ۴۳ هزار تومان رسید/افزایش قیمت مرغ

به گزارش خبرنگار مهر، یکی دیگر از اقلامی که طی هفته های اخیر قیمت آن افزایش یافته، گوشت گوسفندی است، که به گفته علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هم اکنون نرخ هرکیلوگرم شقه بدون دنبه برای عرضه به مصرف کنندگان بین ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان است.

در همین زمینه ملکی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت بازار گوشت گوسفندی با بیان اینکه طی ۱۰ روز اخیر هیچگونه افزایش قیمتی در این حوزه اتفاق نیفتاده است، افزود: دولت تمهیداتی را برای تنظیم بازار گوشت اتخاذ کرده و قرار است حجم واردات افزایش یابد؛ ضمن اینکه شرایط آب و هوایی مساعدتر می شود و دام به سهولت در دسترس قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه برای مصرف کننده بین ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان است، گفت: گاهی در برخی مناطق به دلیل کسادی بازار، محصول با نرخ کمتری هم عرضه می شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی همچنین از کاهش ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومانی قیمت دام زنده خبر داد و افزود: اگر روند واردات تسهیل شود ما مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

ملکی با بیان اینکه در اسفندماه نیز بره های نو وارد بازار خواهند شد، ادامه داد: از ۱۰ الی ۱۵ اسفندماه عرضه بره های نو به بازار افزایش می یابد و شرایط مساعدتر خواهد شد.

همچنین طبق اعلام اتحادیه پرنده و ماهی قیمت مرغ آماده طبخ روز ٥ شنبه ٢٦ بهمن ماه جاری در مراکز خرده فروشی به ٨٣٠٠ تومان، عمده فروشی درب کشتارگاه ٧٤٠٠ تومان و پخش ٧٥٥٠ تومان رسید.

بازار میوه شرایط مساعدتری دارد/رشد قیمت موز بخاطر دلار

به نظر می رسد بازار میوه نسبت به سایر اقلام از شرایط بهتری برخوردار است، در همین زمینه علیرضا متبحری، عضو هیات مدیره اتحادیه بار فروشان در گفتگو با خبرنگار مهر شرایط بازار میوه را مساعد اعلام و اضافه کرد: امسال تولید مرکبات، سیب درختی و کیوی فراوان است و برای شب عید نیز مشکلی در این حوزه نداریم.

وی ادامه داد: هم اکنون در میدان مرکزی میوه و تره بار قیمت هرکیلوگرم پرتقال تامسون باکیفیت حدود ۲۰۰۰ تومان، پرتقال تامسون جنوب باکیفیت حدود ۴۰۰۰ تومان، کیوی حدود ۳۰۰۰ تومان و سیب درختی بسته به نوع و کیفیت آن بین ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان است.

متبحری افزود: فقط قیمت موز بالا رفته که دلیل آن نیز نوسانات قیمت ارز، افزایش تعرفه واردات از سوی دولت و کاهش تولید در کشور فلیپین است.

وی قیمت هرکیلوگرم موز را در حال حاضر حدود ۵۵۰۰ تومان اعلام کرد.

تمهیدات دولت برای تنظیم بازار عید ۹۷

در این شرایط باید دید دولت چه تدابیری را برای تنظیم بازار عید ۹۷ اتخاذ می کند. البته مسئولان دولتی معتقدند مشکلی در این زمینه وجود ندارد و همه چیز طبق روال در حال برنامه ریزی و انجام است.

در همین راستا حمید ورناصری،مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام اقدامات اساسی را برای تنظیم بازار گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ انجام داده است، اظهارداشت: ما برای همه استانها سهمیه تخصیص دادیم و این سهمیه ها را نیز به سراسر کشور ارسال کردیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه توزیع با قیمت مصوب به سراسر کشور اعلام شده است، افزود: همه متقاضیان، فروشگاه های زنجیره ای، صنوف، مراکز مصرف عمده مانند ارتش، تعاونی های مصرف وزارت خانه ها و سازمان ها و غیره می توانند مراجعه کنند و این کالاها را با قیمت مصوب دریافت نمایند.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه گوشت مرغ برای فروشگاه ها و مراکز اصلی عرضه، ۵۸۰۰ تومان و برای مصرف کننده نهایی ۶۲۰۰ تومان در حال عرضه است، گفت: گوشت گوسفندی به صورت تازه در غرفه های سازمان میادین و فروشگاه های زنجیره ای با قیمت مصوب در حال عرضه است، گوشت منجمد گوساله نیز به وفور به همه مراکز استانها در سراسر کشور ارسال شده و به متقاضیان عرضه می شود.

وی افزود: لاشه تازه گوسفندی با قیمت ۳۳ هزار تومان عرضه می شود؛ قیمت گوشت منجمد برزیلی را هنوز برای مصرف کننده نهایی اعلام نکرده ایم به دلیل اینکه شرایط قیمتی در بازار مناسب است اما قیمتی که ما عرضه می کنیم خیلی پایین تر از نرخ بازار است.

عرضه مرغ، گوشت و تخم مرغ بدون محدودیت در سراسر کشور

ورناصری درباره اینکه آیا حجم عرضه گوشت قرمز گرم و منجمد، گوشت مرغ و تخم مرغ در بازار مشخص شده است؟، اظهارداشت: ما در این زمینه هیچ محدودیتی برای حجم عرضه قائل نشدیم و اعلام کردیم متناسب با تقاضا عرضه صورت بگیرد.

ورناصری با اشاره به اینکه پیش از این توزیع تخم مرغ را نیز بر مبنای وارداتی که انجام می شد، انجام می دادیم، اضافه کرد:خوشبختانه اخیرا خود شرکت پشتیبانی امور دام نیز حجم زیادی از این محصول را وارد کرده، محموله های شرکت از روز سه شنبه وارد کشور شده و به تمام فروشگاه های زنجیره ای، غرفه های سازمان میادین و صنوف اعلام آمادگی کرده ایم و در حال عرضه به متقاضیان هستیم.

وی قیمت هر شانه تخم مرغ وارداتی توزیعی توسط شرکت پشتیبانی امور دام را ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد.

ورناصری درباره اینکه آیا واردات تخم مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام ادامه خواهد یافت؟، گفت: ما حتما به منظور عرضه و ذخیره سازی این کار را انجام خواهیم داد.

وی درباره اینکه این واردات از چه کشورهایی انجام می شود؟، افزود: از کشورهای مختلفی این کار انجام می شود، عمده واردات از ترکیه صورت می گیرد اما درباره کشورهای دیگر نیز ما درخواست داشتیم. از آسیای میانه، اوکراین، مجارستان و اسپانیا نیز متقاضیانی هستند و می خواهند واردات انجام دهند.

ورناصری توضیح داد: قبلا نیز واردات انجام شده بود و سایر واردکنندگانی که واردات می کردند در قالب قراردادهایی که با شرکت پشتیبانی امور دام منعقد کرده بودند، محموله های خود را برای تنظیم بازار از طریق این شرکت وارد مراکز عرضه می کردند. ما زمانی که مشاهده کردیم حجم واردات مقداری کم است، خود ما نیز در کنار سایر واردکنندگان اقدام به واردات کردیم و چون توان واردات شرکت خیلی بالاتر بود، ما موفق شدیم حجم زیادی از این محصول را وارد کشور کنیم.

واردات ۱۰ هزارتن تخم مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار

این مقام مسئول دولتی درباره اینکه چه میزان تخم مرغ وارد کشور شده است؟، افزود: ما در مرحله اول ۱۰ هزارتن برنامه واردات داریم.

ورناصری با بیان اینکه عرضه تخم وارداتی در فروشگاه های زنجیره ای، غرف میادین و... آغاز شده است، گفت: عرضه گوشت در بازار مدت زیادی است که انجام می شود و در هیچ مقطعی قطع نشده است، عرضه تخم مرغ نیز حدود یک ماه و نیم است که متناسب با شرایط بازار و نوساناتی که وجود داشته، انجام می شود و درحال حاضر حجم عرضه آن را به دلیل شرایطی که وجود دارد، افزایش داده ایم.

وی اضافه کرد: عرضه مرغ را به تازگی آغاز کرده ایم و از هفته قبل به همه استانها برنامه توزیع را اعلام کرده ایم؛ به دلیل اینکه تاکنون شرایط قیمتی این کالا مناسب بود و نوسانی در این زمینه نداشتیم، البته الان نیز وضعیت مساعد است.

واردات گوشت قرمز با ارز مبادله ای

ورناصری درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه افزایش قیمت ارز باعث شده مشکلاتی در واردات گوشت قرمز به وجود بیاید، ادامه داد: واردات گوشت گوسفندی با ارز مبادله ای انجام می گیرد بنابراین دولت اجازه نداد نوساناتی که در قیمت ارز رخ می دهد تاثیری بر بازار گوشت گوسفندی داشته باشد، به همین دلیل است که نرخ ۳۳ تومان این نوع گوشت همچنان ثابت مانده است.

وی تاکید کرد: بنابراین نوسانات قیمت ارز نقشی در این موضوع نداشته و حداقل در بازار اعمال نشده است اگر هم اتفاقی افتاده، مابه التفاوتی بوده که دولت آن را پرداخت کرده و وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام اجازه ندادند که التهابات بازار ارز تاثیری بر قیمت مصرف کننده داشته باشد و مصرف کنندگان آسیب ببینند.

ورناصری با بیان اینکه عرضه این کالاها در بازار با توجه به فرارسیدن ایام عید حتما ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: حتما هم متناسب با میزان تقاضا ما میزان عرضه را تنظیم خواهیم کرد.

توزیع ٦٠ هزارتن برنج/عرضه روغن، شکر و کره زیر قیمت بازار

همچنین یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ضمن تشریح برنامه های این شرکت برای تنظیم بازار شب عید و توزیع کالاهایی مانند برنج، شکر، کره و روغن اظهارداشت: ما برای تنظیم بازار شب عید قریب به ٦٠ هزارتن برنج توزیع می کنیم که در دو مرحله توزیع خواهد شد و توزیع ٣٠ هزارتن آن در مرحله نخست ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه توزیع این کالا از ١٥ بهمن آغاز می شود، گفت: خانوارها می توانند از ٢٠ بهمن ماه برنج مورد نیاز خود را از فروشگاه های زنجیره ای دریافت کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: قیمت هرکیلوگرم برنج هندی ١١٢١؛ ٥٦٠٠ تومان و هر کیسه ١٠ کیلویی ٥٦٠٠٠ تومان، برنج هندی pr کیلویی٢٦٠٠ تومان و هر کیسه ١٠ کیلویی آن ٢٦٠٠٠ تومان و برنج تایلندی هومالی کیلویی ٣٩٠٠ تومان و هر کیسه ١٠ کیلویی آن ٣٩٠٠٠ تومان است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه امکان توزیع روغن فرآوری شده نیز برای این شرکت فراهم است، افزود: قرار است روغن را ٥ تا ١٠ درصد زیر قیمت بازار عرضه کنیم.

سیف افزود: همچنین کره ١٠٠ گرمی بسته بندی شده با قیمت هر عدد ٢٧٢٠ تومان عرضه می شود.

وی افزود: هر کیلوگرم شکر نیز با قیمت ٢٧٢٢ تومان برای این ایام توزیع می شود.

٦٠ هزارتن سیب و پرتقال برای شب عید توزیع می شود

علی اوسط هاشمی، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز با اشاره به ذخیره سازی دو محصول سیب و پرتقال برای شب عید، گفت: ٢٠ هزارتن سیب و ٤٠ هزار تن پرتقال برای شب عید ذخیره سازی می شود.

این مقام مسئول افزود: تاکنون ١٩ هزار و ٢٢٢تن سیب خریداری شده است.

وی با بیان اینکه برای شب عید پرتقال تامسون و والنسیا ذخیره سازی می شود، اضافه کرد: برداشت پرتقال والنسیا به تازگی آغاز شده و پرتقال تامسون نیز حدود ٢٧ هزار تن از ٢٩ هزار و ٧٠٠ کیلوگرم تعیین شده؛ خریداری شده است.

هاشمی افزود: هم اکنون در مرحله حمل و انتقال میوه های خریداری شده به استانهای کشور هستیم وسعی می کنیم تا ١٥ اسفند ماه محموله های مذکور را به استانهای کشور انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه از ٢٠ اسفند عرضه میوه های ذخیره شده در بازار آغاز می شود، گفت: تعیین قیمت ها به روز خواهد بود.

هاشمی ادامه داد: تمامی غرفه های میادین میوه و تره بار، ٣ هزار فروشگاه سازمان مرکزی تعاون روستایی و همچنین بخش خصوصی در توزیع این میوه ها با ما همکاری خواهند کرد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار