کد خبر: 894166
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
نگاهي به آخرين ساخته محمدحسين مهدويان
شاهكار مهدويان در فيلم لاتاري زماني رقم مي‌خورد كه هوشمندانه موضوع غيرتمندي مرد ايراني را به غرور ملي پيوند مي‌زند.
جواد محرمي

نزديك به دو دهه بود كه سينماي ايران انباشته از آثار اجتماعي شده بود كه در آنها كاراكترهايي كه براي ناموسشان غيرتي مي‌شدند هجو مي‌شد. پدران با تعصب غير عقلي و منطقي و كله خر و مثلاً غيرتي با دخترانشان بدرفتاري مي‌كردند و شوهران و برادراني كه با خشونتي افراطي به محارمشان زور مي‌گفتند. 
اين رويه تا حدي پيش رفت كه دو سال پيش در يكي از فيلم‌هاي مطرح جشنواره فجر كاراكتري خلق شد كه در آن برادري از خانواده‌اي محروم براي رفع نياز مالي خود خواهرش را به خواستگاري افغاني در ازاي دريافت مبلغي پول شوهر مي‌داد. همه اين اتفاقات در حالي رقم مي‌خورد كه واقعيت در بطن جامعه چيز ديگري بود. غيرت در جامعه ايراني وجود داشت اما نه به شكلي افراطي بلكه در حالتي تقريباً متعادل اما عده‌اي دوست نداشتند اين تعادل را در آثار سينمايي بازتاب دهند و همواره تمايل داشتند نمايشي كاريكاتورگونه ازغيرت ارائه كنند. 
فيلم لاتاري يك تنه روي اين موج بي‌غيرتي يا غيرت ستيزي سينماي ايران مي‌ايستد اما شاهكار فيلم لاتاري آنجا رقم مي‌خورد كه اين غيرتي شدن را به غرور ملي پيوند مي‌زند. 
اينكه براي اشاره به موضوع غيرت مرد ايراني همواره بايد به فيلمي از سينماي پيش از انقلاب ارجاع مي‌داديم، موضوع خوشايندي نبود. اينكه با وجود همه غيرت مندي‌ها و ايثارگري‌هاي مردان ايراني پس از انقلاب همواره سينماي ايران در آثارش غيرت مرد ايراني را مورد تمسخر قرار داده يا برعكس او را در بي‌غيرتي كامل نشان داده مسئله‌اي دردناك بوده است. 
لاتاري اما فارغ از مفهوم باارزشي كه ارائه مي‌كند در ساختار و تكنيك سينمايي هم پيشرو و موفق نشان مي‌دهد. تا اينجاي جشنواره فجر تقريباً اغلب آثار با ضعف فيلمنامه مواجه بوده‌اند؛ عنصري كه همواره پاشنه آشيل سينماي ايران بوده و است اما لاتاري از اين لحاظ كاملاً غني است. نقطه اوج، گره فكني و پايان بندي داستان كاملاً سرجاي خودش قرار دارد. مهدويان ثابت كرده كه قصه گوي خوبي است، داستان را خوب مي‌شناسد و اين براي سينماي ايران چيز كمي نيست. آنچه درباره فيلمنامه‌هاي ايراني همواره آزار دهنده است ضعف ريتم فيلم هاست ولي ريتم روايتگري در لاتاري نيز حساب شده و دقيق است و اين موضوع اتفاقي رقم نخورده و معلوم است كه روي آن وقت زيادي صرف شده و براي همين هم است كه در فيلم لاتاري برخلاف آثار ديگر جشنواره به جاي تيپ با شخصيت مواجهيم. تقريباً با همه كاراكترها ارتباط برقرار مي‌كنيم و آنها رامي فهميم. اين شخصيت پردازي دقيق هم در سينماي ايران مسئله مهمي است. اما موضوع ديگر اين است كه فيلم لاتاري قهرمان دارد. قهرمان عنصري است كه آن را از سينماي ايران گرفتند و به جايش مشتي كاراكتر منفعل نشاندند. قهرمان همان عنصري است كه سينماي هاليوود همواره بر آن تأكيد دارد ولي پس از انقلاب با وجود همه رشادت‌ها و حماسه هايي كه رقم خورد، قرار نبود قهرماني در سينما خلق شود و اين جنگ عليه قهرمان در سينماي ايران حتي در مقطعي به سينماي دفاع مقدس هم رسوخ كرد و گريبان آثار جنگي را هم گرفت. قهرمان‌هاي پشيمان از جنگ خود پديده‌اي در سينماي ايران بودند. سينما وقتي به قهرمان‌هاي جنگ هم رحم نمي‌كرد، ديگر معلوم بود كه با قهرمان‌هاي جامعه چه معامله‌اي مي‌كند. 
موسي در فيلم لاتاري يك بازمانده از جنگ ايران و عراق است؛ كاراكتري كه همه ويژگي‌هاي مثبت يك مرد انقلابي در او ديده مي‌شود؛ كسي كه ناخواسته درگير ماجراي قاچاق دختران ايراني به امارات مي‌شود و زماني كه از راه‌هاي قانوني قطع اميد مي‌كند تصميم مي‌گيرد شخصاً اقدام كند. قهرمان‌ها در سينما اساساً افرادي هستند كه دست به كارهاي نامتعارف مي‌زنند. همين نامتعارف بودن است كه از آنها چهره هايي دوست داشتني مي‌سازد. مردم دوست دارند در سينما چيزي را ببينند كه در عالم واقعيت محقق شدني نيست وگرنه مشاهده واقعيت‌ها در سينما جذابتي ندارد. سينما جاي رؤياپردازي است و لاتاري بخشي از اين رؤيا را محقق مي‌كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
(باتشکر ازدست اندرکاران فیلم لاتاری) میبینیم خیلی ها درسینما و تئاتر ما با پول بیت المال کشور اسلامی زندگی میکنند؛ ولی برعلیه آن فیلمنامه مینویسند،حرف میزنند و فیلم میسازند؛ معنی این کارها نامردیست و خیانتکاری ؛ و متاسفانه خیلی از هنرمندان و نویسندگان صحنه هنری کشور خائنند.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
خیلی شگفت اورست "اگر بدانید دوفردمنتقد فیلم در صدا وسیما مهمان برنامه هفت دیشب " غیرت وتعصب مرد ایرانی را در فیلم لاتاری را در این برهه از زمان بد دانسته چرا؟ نگران بر چسب تروریست بودن به ایرانی را مطرح کردند " البته بیشتر این منتقدین نگران سفرهای خارجه خود بودند " تا نقد درست فیلم " نکند نظر مثبت به فیلم مانعی برای سفرخارجه خودشان شود " البته متوجه نشدم " مگر غیرت وتعصب در قرن 20 " جای خودرا به بی غیرتی در قرن 21 داده ست؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
سینمای ما افتاده دست غرب زده ها
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار