کد خبر: 877188
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
انفعال دولت در حذف يارانه ثروتمندان
معاون وزير كار در شرايطي مدعي حذف يارانه نقدي 4ميليون نفر و وجود بسياري نيازمند يارانه‌بگير در كشور شد كه...
هادی غلامحسینی 

معاون وزير كار در شرايطي مدعي حذف يارانه نقدي 4ميليون نفر و وجود بسياري نيازمند يارانه‌بگير در كشور شد كه يك مقام مسئول در وزارت كار از توقف كامل حذف يارانه ثروتمندان خبر داد و گفت: حذف يارانه ثروتمندان در انتظار تصميم هيئت دولت است، در اين ميان مجلس تقريباً چند سالي است كه براي حذف يارانه نقدي ثروتمندان به دولت آزادي عمل داده است ولي آنقدر شاهد انفعال از دولت در اين بخش بوده‌ايم و در اثر سياست‌هاي غلط اقتصادي تعداد فقرا افزايش يافته است كه رئيس كميته امتداد به صراحت خواستار حذف يارانه نقدي غيرنيازمندان و به كارگيري اين منابع در جهت رفع فقر در كشور شده است. 

به گزارش «جوان»، چند سالي مي‌شود كه مجلس براي توزيع عادلانه و اثرگذار يارانه نقدي ريش و قيچي را به دست دولت داده است اما در چهار سال دولت يازدهم شاهد اقدام جدي از دولت در اين رابطه نبوده‌ايم كه برخي كارشناسان علت انفعال دولت در آن سال‌ها را مباحث مربوط به انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري عنوان مي‌كردند، اما در شرايطي دولت يازدهم آغاز شده است و هر روز دولتي‌ها از تنگناي شديد مالي و كسري بودجه و قيمت پايين نفت و مشكلات برجاي مانده از گذشته انتقاد مي‌كنند كه تقريباً شاهد توزيع عمومي يارانه نقدي در جامعه هستيم، اين در حالي است كه فتاح رئيس كميته امداد با انتقاد از توزيع عمومي يارانه نقدي مدعي شده بدنامي حذف يارانه‌ها را من به جان مي‌خرم اما با حذف يارانه غيرنيازمندان در جهت ريشه‌كن كردن فقر در كشور گام مؤثري برداشته شود. 
 اين اظهارات رئيس كميته امداد در شرايطي عنوان مي‌شود كه پيش از اين نيز وي در مجلس حاضر شده بود از طريق تشريح وضعيت فقرا در كشور بتواند بخشي از پول يارانه نقدي را براي حمايت صحيح و مؤثر از فقرا دريافت كند. 
 
یک مقام مسئول: کار حذف یارانه ثروتمندان متوقف است
در حالي كه يكي از معاونان وزير كار مدعي شده يارانه 4ميليون نفر را حذف كرده‌ايم و غير‌نيازمندان زيادي هنوز يارانه دريافت مي‌كنند، يك مقام مسئول وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سؤالي درباره حذف يارانه ثروتمندان گفت: فعلاً حذف يارانه‌ها متوقف شده است. 
از سرگيري مجدد حذف يارانه خانوار غيرنيازمند در انتظار تصميم هيئت دولت جديد است. اين مقام مسئول در پاسخ به اين سؤال كه چرا برخي خانوارها در ماه‌هاي گذشته با حذف يارانه‌شان مواجه بوده‌اند، گفت: معمولاً ليست 200 تا 300 هزار نفر هر ماه با مشكلات واريزي مواجه مي‌شود كه بيشتر از سوي سازمان هدفمندي يارانه‌هاست. 
با رفع اشكال، يارانه اين خانوارها واريز مي‌شود، بنابراين حذف يارانه نداشته‌ايم. 
    
رقم فرار مالياتي معادل يارانه نقدي ۷۰ ميليون نفر است
معاون امور رفاهي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اعلام اين خبر كه با استفاده از بانك‌هاي اطلاعاتي، يارانه 4 ميليون نفر را حذف كرده‌ايم، گفت: هنوز افراد غيرنيازمند بسياري وجود دارند كه يارانه نقدي دريافت مي‌كنند و متأسفانه طبق آمارها 34 هزار ميليارد تومان فرار مالياتي در كشور وجود دارد كه اين رقم چيزي نزديك به مبلغ واريزي يارانه براي 70 ميليون نفر است، به عنوان مثال مميزي در يكي از استان‌ها تعريف مي‌كرد كه فردي 5/1 ميليارد تومان بدهي مالياتي داشت كه بعدها مشخص شد پرونده مالياتي به نام يك پيرزن ثبت شده بود. 
 تنها با اصلاح فرايندها و رويه‌هاي غلط موجود در اقتصاد ايران مي‌توان فقر را ريشه‌كن كرد اما همانطور كه معاون امور رفاهي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اشاره داشته است، متأسفانه در برخي موارد اطلاعات شفاف و دقيقي از اقشار مختلف مردم براي تصميم‌گيري‌هاي بزرگ در دست نيست، حال آنكه در جريان حكومت‌داري، اين اطلاعات مهم هستند و براي مبارزه با فساد نقش مهمي ايفا مي‌كنند در اين بين بايد ديد چه مانعي براي شكل‌گيري يك بانك اطلاعاتي شناسايي دقيق اشخاص حقيقي و حقوقي در ايران وجود دارد. 
  
مفاسد ناشي از نبود يك پايگاه اطلاعاتي 
روز گذشته معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي نبود يك پايگاه جامع اطلاعاتي در كشور را به شكل تلويحي دليل فقر و مفاسد اقتصادي و فرار مالياتي و نابرابري‌هاي اقتصادي و... در ايران معرفي كرد و گفت: ماهانه بيش از 200ميليارد تومان بابت بيمه تأمين اجتماعي بيش از يك‌ميليون كارگر ساختماني پرداخت مي‌شود كه پس از بررسي مشخص شد برخي افراد كه بعضاً طلافروش بودند از مزيت‌هاي بيمه‌اي كارگران ساختماني استفاده مي‌كردند كه از طريق احراز هويت مشاغل جلوي اين فساد را گرفتيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار