کد خبر: 874374
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
كتاب‌ها و داستان‌هاي زيادي در باب حوادث روز عاشورا وجود دارد كه هر كدام از منظري به اين واقعه پرداخته‌اند اما...
الهام ديزجيان 

كتاب‌ها و داستان‌هاي زيادي در باب حوادث روز عاشورا وجود دارد كه هر كدام از منظري به اين واقعه پرداخته‌اند اما در بين اين داستان‌ها و كتاب‌ها، هستند مواردي كه خاص‌تر باشند و از بُعد متفاوت‌تري به اين روز پرداخته‌اند. 

كتاب پدر، عشق و پسر از آن دسته كتاب‌هايي است كه اين ويژگي را در خود دارد. كتابي كه حوادث روز عاشورا را از زبان «عقاب» اسب حضرت علي‌اكبر(ع) روايت مي‌كند و خواندنش در اين ايام خالي از لطف نيست.  عقاب هر آنچه كه ديده و شنيده را براي ليلي بنت ابي‌مرّه مادر حضرت علي‌اكبر(ع) بازگو مي‌كند. مادري كه در كربلا حضور نداشته و شنيدن لحظه به لحظه آن روز بي‌تاب‌ترش مي‌كند.  «امشب به قدر مجموع شب‌هاي گذشته، از تو طاقت و تحمل مي‌طلبم. ديشب كه تو از هوش رفتي، با خودم مي‌گفتم كه كاش من هم در همان كربلا جان مي‌سپردم و بار سنگين اين روايت را بر دوش نمي‌كشيدم. كاش تو به هنگام خروج كاروان از مدينه، بيمار و زمينگير نمي‌شدي، كاش خود در كربلا حضور پيدا مي‌كردي و من شاهد پنهاني سوختن تو نمي‌شدم. كاش من به چشم نمي‌ديدم كه آن گيسوان چون شبق، در طول چند روز، به سپيدي مطلق مي‌نشيند. كاش اين چشم‌ها، پيش چشم من به گودي نمي‌نشست. كاش اين پيشاني و گونه‌ها هر روز مقابل ديدگان من چين و چروك تازه‌تري نمي‌يافت. و بعد با خودم فكر كردم كه اين چه مخالفتي است با تقدير؟ چه شكوه‌اي است از سرنوشت؟ اگر خدا مرا براي اينجا نگاه داشته است، از قضاي او به كجا مي‌توان گريخت؟ بايد تن داد و تمكين كرد و دل سپرد به آنچه رضاي اوست.

كاري كه حسين، با همه مشقتش در كربلا كرد. تو اگر بودي و مي‌شنيدي صداي ناله‌هاي او را در پاي جنازه پسر، مي‌فهميدي كه اين رضا شدن به رضاي خداوند، چه كار مشكلي است...» عقاب در هر مجلس قدم به قدم با حضرت علي‌اكبر(ع) پيش مي‌رود و لحظاتي را بازگو مي‌كند كه به گفته خودش از ديد خيلي‌ها پنهان مانده است چراكه او تنها اين لحظات را ديده است.   سيدمهدي شجاعي در زمينه داستان‌هاي آئيني به خصوص عاشورايي از پيشتازان اين عرصه به شمار مي‌رود. از جمله اثرهاي اين نويسنده كه در اين زمينه به چاپ رسيده، مي‌توان به داستان كوتاه پدر، عشق و پسر، كشتي پهلو گرفته، آفتاب در حجاب و سقاي آب و ادب اشاره كرد.  كتاب پدر، پسر و عشق نوشته سيدمهدي شجاعي است و توسط نشر نيستان به چاپ رسيده است. اين كتاب شامل 10فصل است كه هر فصل «مجلس» نامگذاري شده تا در 10 مجلس عاشقانه‌هاي امام حسين(ع) و حضرت علي‌اكبر(ع) را روايت كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار