کد خبر: 857072
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
مشاور عالي نماينده ولي فقيه در سپاه:
جريان تروريسم نه با تكيه بر مسائل قومي و نه با تكيه بر مسائل مذهبي نمي‌تواند در كشور ما پا بگيرد.
دكتر يدالله جواني، مشاور عالي نماينده ولي فقيه در سپاه در گفت‌وگويي تفصيلي با فارس، درخصوص برخي فضاسازي‌ها براي سوء استفاده از هويت تروريست‌ها در جهت تحريك قوميت‌گرايي به‌خصوص با هدف جامعه كردها اظهار داشت: اولين نكته‌اي كه بايد به آن توجه داشت اين است كه با يك نگاه واقع‌بينانه از دامن زدن به تضادهاي قوميتي و برجسته‌سازي برخي تفاوت‌ها و برانگيختن گسل‌هاي قوميتي پرهيز شود.
 
اين كارشناس مسائل سياسي افزود: متأسفانه گهگاهي برخي سياسيون و رسانه‌هاي ما با افكار كوته‌بينانه سياسي، مسائلي را مطرح مي‌كنند كه اين گسل‌هاي قوميتي را تقويت مي‌كند. اما واقعيت اين است كه اگر به مناطقي مانند كردستان، سيستان و بلوچستان، خوزستان، تركمن صحرا يا ديگر مناطق كه به لحاظ قومي يا مذهبي تفاوت‌هايي دارد، برويم با يك بررسي ميداني به دو نكته مهم خواهيم رسيد. وي ادامه داد: اولاً در حوزه ديني، اسلام غلبه دارد و به عنوان عامل وحدت خود را نشان مي‌دهد و نكته دوم بحث غلبه ايراني بودن بر قوميت است. يعني دين‌گرايي بر مذهب‌گرايي، ايران‌گرايي بر قوم‌گرايي غلبه دارد و اين دو عامل وحدت است.
 
معاون سياسي سابق سپاه همچنين با اشاره به برخي اشتراكات فرهنگي و پيشينه تاريخي و نيز سرنوشت مشترك همه ايرانيان، گفت: كساني كه در فضاي مجازي يا شبكه‌هاي ماهواره‌اي به دنبال متهم كردن يك قوم هستند، معلوم است كه ملت ايران را نشناخته‌اند. وي با بيان اينكه اين عزيزان در طول جنگ و حتي پس از آن، شهداي زيادي را تقديم انقلاب اسلامي و دفاع از تماميت ارضي كرده‌اند، گفت: امروز حفظ امنيت كردستان و آذربايجان غربي و مناطقي كه مثلاً پژاك و گروه‌هاي تروريستي سعي در ناامن‌سازي آن دارند، برعهده مردم همان مناطق است، بنابراين وقتي امنيت در مناطق قوميتي ما مردم پايه است، معنايش اين است كه مردم كرد خود را از مردم ديگر مناطق كشور جدا نمي‌دانند و ايراني مي‌دانند و براي تأمين امنيت كشور و نظام سرمايه‌گذاري مي‌كنند. جواني تأكيد كرد: دشمن مردم ما را مي‌شناسد و مي‌داند كه در اين توطئه هم موفق نخواهد شد و اگر احياناً برخي عناصر فريب‌خورده هم تحت تأثير قرار بگيرند، خود مردم براي مقابله با آنها پيش‌قدم مي‌شوند. وي تصريح كرد: جريان تروريسم نه با تكيه بر مسائل قومي و نه با تكيه بر مسائل مذهبي نمي‌تواند در كشور ما پا بگيرد.
 
معاون سياسي سابق سپاه در بخش ديگري از اين گفت‌وگو، درخصوص آسيب‌شناسي حادثه اخير تهران در حوزه امنيتي نيز اظهار داشت: شايد مهم‌ترين كاري كه در حوزه مبارزه با تروريسم بايد انجام بگيرد بحث اشراف اطلاعاتي است. وي با تأكيد بر اينكه بايد اشراف اطلاعاتي را بيشتر كنيم، افزود: اين يعني بايد بتوانيم هر عامل تروريست را قبل از ورود به كشور شناسايي كنيم و يك همكاري خوبي را كشورهاي همسايه خود خصوصاً با دولت‌هاي دوست داشته باشيم كه اساساً هر نوع تحركي در آن سوي مرزها رصد شده و به محض اينكه وارد كشور شد آن را دنبال كنيم. جواني افزود: لازمه‌ اين امر آن است كه همانطور كه امنيت پايدار، مردم پايه شده، اشراف اطلاعاتي را هم مردم پايه بكنيم. يعني خود مردم احساس مسئوليت كنند، آموزش‌هاي لازم را ببينند، آگاهي‌هاي لازم را پيدا كنند، با اينكه گروهك‌هاي تروريستي چگونه اقدام كرده يا چه هدفي دارند و از كجا سرچشمه مي‌گيرند، آشنا شوند. وي ادامه داد: اگر اين اتفاق بيفتد ما يك سازمان مردم پايه اطلاعاتي 80 ميليوني را خواهيم داشت و معني‌اش اين است كه اگر در خانواده‌اي گروه‌هاي تروريستي توانستند يك عضو خانواده را فريب دهند همه اعضاي خانواده آن فرد را معرفي مي‌كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار