کد خبر: 856831
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱
رئيس‌جمهور روسيه در اظهاراتي تصريح كرد كه واشنگتن در حين جنگ افغانستان القاعده و بن لادن را براي مبارزه با اتحاد جماهير شوروي پرورش داد اما بعدها كنترل اين گروه از دست امريكا خارج شد.
«ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهور روسيه در مصاحبه با «اوليور استون» كارگردان امريكايي در فيلمي به نام «مصاحبه‌هاي پوتين» گفت كه امريكا حاضر است از تروريست‌ها براي تضعيف اوضاع سياسي روسيه استفاده كند.  وي اشاره كرد كه چطور سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا در حين جنگ چچن از شبه نظاميان حمايت كردند. او گفت: «در آن زمان، ما به وضوح دريافتيم كه همتايان امريكايي ما، وقتي درباره حمايت خود از روسيه حرف مي‌زدند و ادعا مي‌كردند كه آمادگي دارند در زمينه مبارزه با تروريسم همكاري كنند، در واقع آنها از آن تروريست‌ها براي بي‌ثبات كردن اوضاع داخلي روسيه استفاده كردند.»
 
پوتين در واكنش به اظهار نظر استون در زمينه تلاش‌هاي سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا براي مهيا كردن كانون تنش‌ها در آسياي مركزي يا شمال قفقاز گفت: «آن ايده‌ها همچنان باقي است. متأسفانه امريكا از آن تحولات حمايت كرد. جنگ سرد، مدت‌ها پيش در تاريخ ناپديد شد. ما روابط شفاف خوبي با جهان، با اروپا و با امريكا داريم. به طور قطع، ما اميد به حمايت داشتيم اما در عوض شاهد آن بوديم كه چطور سرويس‌هاي اطلاعاتي امريكا از تروريست‌ها حمايت كردند.»  پوتين در ادامه افزود كه سرويس‌هاي اطلاعاتي امريكا بدون توجه به اعتراضات مسكو، از شبه‌نظاميان در منطقه قفقاز شمالي روسيه حمايت كردند.
 
پوتين تصريح كرد كه در آن زمان به «جورج بوش» رئيس‌جمهور وقت امريكا درباره شواهدي كه در خصوص حمايت سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا از شبه‌نظاميان قفقاز در اختيار داشته‌اند، اطلاع رساني كردند. بعد از آن مسكو نامه‌اي از سيا دريافت كرد كه در آن نوشته شده بود «همكاران ما حق دارند كه روابط خود را با تمام نمايندگان مخالفان حفظ كنند و به اين كار ادامه مي‌دهند.»  برنامه مصاحبه‌هاي پوتين يك مستند چهار قسمتي است كه قرار است براي چهار شب پياپي در امريكا بين شب‌هاي 12 ژوئن تا 15 ژوئن پخش شود و در روسيه نيز از شبكه يك اين كشور پخش مي‌شود.
 
در مصاحبه‌هايي كه بين ژوئيه 2015 و فوريه 2017 انجام شد، پوتين درخصوص مواضع خود درباره روابط امريكا و روسيه، سياست ناتو در اروپا و استقرار سامانه دفاع موشكي امريكا و همچنين اتهامات مربوط به مداخله مسكو در انتخابات رياست‌جمهوري 2016 امريكا صحبت كرده است.  پوتين همچنين درباره بحران‌هاي سوريه و اوكراين و روابط با جرج بوش، باراك اوباما، دونالد ترامپ و هيلاري كلينتون و موضع خود درباره ادوارد اسنودن پيمانكار سابق آژانس امنيت ملي امريكا صحبت كرده است و به سؤالاتي درباره سياست داخلي، مسيرش به سمت رياست‌جمهوري و دوره‌هاي رياست‌جمهوري پاسخ داده است.  پوتين همچنين تصريح كرد: «امريكا القاعده و بن‌لادن را پرورش داد تا در حين جنگ افغانستان با اتحاد جماهير شوروي مبارزه كنند، اما اين گروه از كنترل آنها خارج شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار