کد خبر: 856284
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
اعتراف مقام مسئول در وزارت رفاه
وقتي يك پزشك در سال 23 هزار نسخه به ارزش 37 ميليارد نوشته است، يعني سازمان تأمين اجتماعي يا هيچ نظارتي بر عملكرد وي نداشته است يا در قبال تخلفات وي سكوت كرده است ...
نویسنده: زهرا چیذری 

«نسخ نجومي» نسخه تازه‌اي از جابه‌جايي پول‌هاي ميلياردي در حوزه سلامت است. اين ماجرا نخستين بار اواخر سال گذشته از سوي محسن سرخو، عضو هيئت مديره سازمان تأمين اجتماعي با رسانه‌اي كردن نسخ 6 ميلياردي يك پزشك عمومي مطرح شد و احمد ميدري، معاون رفاه اجتماعي وزارت كار و رفاه اجتماعي از نسخ 37 ميلياردي يك پزشك در طول يك سال خبر داد. حالا هم عليرضا عبدالله‌زاده از پزشكي مي‌گويد كه در سال 23 هزار نسخه به ارزش 37 ميليارد نوشته است.
 
آمار و ارقام ارائه شده درباره نسخ ميلياردي از سوي سازمان تأمين اجتماعي اما در كنار آنكه معضل بي‌اخلاقي برخي پزشكان در صرف منابع مردم را به نمايش مي‌گذارد، مؤيد يك نقص بزرگ و ناكارآمدي نظارت و پايش در سازمان تأمين اجتماعي نيز هست. به عبارت ديگر پيچيدن نسخه‌هاي 37 ميليارد توماني از سوي يك پزشك بدين معناست كه اين سازمان يا در طول يك سال هيچ نظارت بر نسخ اين پزشك نداشته يا در برابر تجويزهاي غير اصولي و ميلياردي وي سكوت كرده است! حالا آنطور كه مشاور معاون رفاه اجتماعي وزارت رفاه مي‌گويد، قرار است نظارت بيشتر روي نسخ دارويي اعمال شود تا منابع مالي تأمين اجتماعي و پول درمان مردم اينگونه به هدر نرود.
 
با اجراي طرح تحول سلامت اگرچه شاهد ارتقاي سطح رضايتمندي مردم در برخي بخش‌ها بوديم، اما حكايت هزينه‌كرد بي‌ضابطه و در خطر قرار گرفتن منابع مالي حقيقتي انكار‌نشدني است. از يك سو با اجراي گام سوم طرح تحول و اصلاح كتاب ارزشگذاري نسبي تعرفه‌ها شاهد رشد 120 تا 300 درصدي تعرفه‌ها بوديم و از سوي ديگر برخي تخلفات نظير عمل‌هاي القايي و نسخه‌هاي نجومي در فقدان نظارت شكل گرفت و موجب شد تا درمان چاه ويلي شود كه نه فقط همه منابع را بلعيد بلكه براي حل بدهكاري ميلياردي بيمه‌ها به مراكز درماني مجلس با تصويب 8 هزار ميليارد اوراق قرضه سلامت عملاً بدهي طرح تحول را به حراج گذاشت، اما اين كار هم براي بدهي‌هاي ميلياردي حوزه سلامت چاره‌ساز نبود. حالا ديگر شخص وزير بهداشت هم پذيرفته براي مديريت منابع نامحدود نظام سلامت بايد محدوديت‌هايي اعمال شود. البته قرار است اين محدوديت‌ها براي بيماران باشد!
 
تعيين سقف براي بيماري و درمان !
دكتر سيد حسن هاشمي درباره تدبير وزارت بهداشت براي كنترل هزينه‌ها و منابع در طرح تحول و پس از انتقال بيمه سلامت با تصويب مجلس به وزارت بهداشت مي‌گويد: قطعاً براي دفترچه‌هاي بيمه سقف تعيين مي‌كنيم كه مثلاً سالانه چقدر مي‌توانند در بخش سرپايي هزينه كنند، بخش زيادي از پول بيمه‌ها صرف هزينه‌هاي خدمات سرپايي مي‌شود. يك مريض در روز ممكن است براي يك خدمت به چند پزشك متخصص مراجعه كند و هر متخصص هم به تشخيص خودش سي تي اسكن، ام آر ‌اي و آزمايش تجويز كند و دارو بنويسند، بايد حتماً براي دفترچه‌هاي بيمه سقف بگذاريم. وي در واكنش به اينكه چنين تصميمي مي‌تواند براي مردم چالش‌زا باشد، پاسخ مي‌دهد: نمي‌توانيم بدون حساب و كتاب براي كشور هزينه توليد كنيم و نمي‌توانيم همه فشار را روي جامعه پزشكي بگذاريم!
 
محمد حسين قرباني هم درباره برنامه جديد بيمه سلامت و تعيين سقف پرداخت براي دفترچه‌هاي بيمه و بيمارستان‌ها مي‌گويد: دولت براي بهبود اوضاع، ناچار به كاهش هزينه‌هاي اضافي در حوزه سلامت شده است كه بدون شك تعيين سقف پرداخت براي دفترچه‌هاي بيمه و بيمارستان‌ها از جمله اين اقدامات است. اجراي آزمون وسع براي مشاركت بيمه‌شدگان سلامت در خريد خدمت نيز اقدام ديگري در كاهش هزينه‌هاي سلامت است تا دهك‌هاي پايين بتوانند از خدمات بهداشتي و درماني نيز بهره مند شوند.
 
رابطه پزشكان و دلالان دارو
تعيين سقف براي دفترچه‌هاي بيمه و بيمارستان‌ها در حالي است كه منبع اصلي هدر‌رفت منابع حوزه سلامت بيماران نيستند بلكه پزشكانند! گواه اين ادعا هم آمار و ارقامي است كه درباره نسخ ميلياردي برخي پزشكان منتشر شده، ‌همچنان كه تقاضاهاي القايي پزشكان در طرح تحول سلامت روندي افزايشي را طي كرد. بنابراين براي مديريت منابع سلامت بايد براي پزشكان سقف گذاشت نه بيماران؛‌ اين تجربه‌اي است كه در بسياري از كشورهاي دنيا اجرايي مي‌شود.   مشاور معاون رفاه اجتماعي وزارت رفاه درباره واقعيت‌هاي رخ داده در طرح تحول سلامت مي‌گويد: در مواردي كه به بيمه مراجعه شده بررسي‌هاي خود را دنبال مي‌كنيم به طوري كه در يكي از اين پرونده‌ها با چند شبكه و دلال مواجه شده‌ايم، مثلاً پرونده‌اي را به بيمه فرستاديم و بعد از بررسي ديديم 50 پرونده ديگر مشابه آن وجود دارد كه با سه دلال كار مي‌كنند و ارزش دارويي نسخه‌شان 14 ميليارد تومان است.
 
عبدالله‌زاده تأكيد مي‌كند: در حال واقعي كردن ابزارهاي نظارتي هستيم و به دنبال آن هستيم تا ببينيم در اين چرخه تجويز دارو چه كسي مشكوك‌تر است. حتي مواردي وجود داشته كه يك پزشك در سال 23 هزار نسخه به ارزش 37 ميليارد نوشته است.  به گفته وي قبل از طرح تحول سلامت تا سال 92، هزينه‌هاي درمان تأمين اجتماعي و منابع با يك سرعت و رشد حدود 20 درصدي در سال پيش مي‌رفت، اما به يكباره هزينه‌ها با رشد 40 درصدي منابع را دور زد.  مشاور معاون رفاه اجتماعي وزارت رفاه مي‌گويد: نمي‌توانيم بگوييم چند درصد از پزشكان كار غيراخلاقي كرده و در اين نسخه‌نويسي‌ها مشاركت دارند با اين حال بيمه‌ها در حال پيگيري و شناسايي هستند به طوري كه حتي بيمه‌ها در برخي از استان‌ها سيستم ارجاع و پايش ايجاد كرده‌اند.
 
وي با تأكيد بر اعمال نظارت بيشتر روي نسخ دارويي مي‌افزايد: بيمه سلامت نيز همچنان مشغول نظارت روي بحث نسخ تجويز شده است؛ چراكه در بررسي‌هاي انجام شده مشخص شد كه فقط 3 درصد بيماران خاص كه حدود 30 تا 40 هزار نفر هستند، 1500 ميليارد تومان يارانه دارو مصرف مي‌كنند. پيداكردن اين 3 درصد مانند يافتن سوزن در انبار كاه است كه نظارت بر آن سخت، اما همين 3 درصد بسيار هزينه‌بر شده است.
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
0
0
آقا تو این قماش بچاپ بچاپ میباشد خدا خودش رحم کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
0
0
اگر«طرح(تحول)سلامت»را آقای پزشکیان معاون مجلس شورای اسلامی«طرح(تهوع)سلامت»میداندوعلت آن دقیقا چاپیدن مبالغ بسیارکلانی از بودجه این طرح توسط پزشکان است یعنی یک اقلیت پزشک در مقابل 80میلیون ایرانی از این بودجه نفع میبرندفلذا در جلسه مربوطه علیرغم مخالفت شدید اعضا و حاظران با این نحوه پرداخت دستمزد پزشکان؛‌میگویندآغازگر اجرای این طرح آقای نوربخش میرعامل تامین اجتماعی بود که صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی را به تاراج گذاشت،وچنان دهان برخی از این گرگ صفتان را خونی کرده که امکان نظارت واصلاح نیست «لذابایست گفت خودکرده را تدبیر نیست.»
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
0
0
دکتر سیدحسن هاشمی"صحبت از اینسنکه پزشگان کشورمان خلاف بسیار دارند"بیماران زیادی را در روز ویزیت می کنند"مالیات نمی پردازند"اما راهکارشما گریبان بیمه شده و امکان استفاده محدود از دفترچه بیمه را عنوان می کنید "می خواهید اینگونه رفع ورجوع کار کنید "شما در واقع صورت مسئله که خلاف پزشگان ست"را پاک کرده چرا؟ که خود فردی از این جامعه هستید " علت را فراموش کرده"گریبان معلول را چسبیده اید "درست که می گویند: اگر زورت به ....که نمی رسد"پالان خر را بردار.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
0
0
پزشک عمومی در بیمارستان دولتی فقط کارانه 15 میلیونی میگیرد
حقوق ثابتش پنج تا هشت میلیون و در جمع از مرکز دولتی بیست میلیون به بالا
این غلط اندر غلط است که نودشان برای خودشان منابع تعیین کنند و کیسه بدوزند و فقط بچاپند
چرا؟ چون مردم همیشه نیاز دارند.
در ژاپن نظافت اصل مهمی است و نظافتچی حقوق بالایی در حد معلمین دارد.
مطمئنا نظافتچی هم کار نکند شهر قابل سکونت نخواهد بود.
سر گردنه پزشکان و.... نشسته اند تا برای خود فقط پول چاپ کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
0
0
الان بیمه سلامت رو در اختیار گرفته اند تا بهتر بچاپند ملت را.
با احترام به خادمان این صنف
طرح تحول زندگی پزشکان را متحول کرد به چه قیمتی؟
واقعا بیماران همچنان سردرگم مطبهای خصوصی پزشکان دولتی اند. مردم عزیز ما 100 تومان از جیب بیت المالشون رفته بانام طرح تحول به جیب پزشکان. ولی هنوز آش همان آش خودسریهای مطبها هم همان کاسه.
شماره حساب پزشکانی که قبلا نجومی بودند تا شش برابر آن امروزه شارژ بیت المالی میشود ولی نحوه خدمترسانی درمانی و رسیدگی درمانی به بیماران بیمارستانهای دولتی گره خورده به مطبهای خصوصی پزشکان دولتی.
بیمارا با نسخه متخصص خارج از بیمارستان دولتی برای سونوگرافی پذیرش نمیشوند. و باید یه بار دیگه بیمار با دردش برای معاینه به متخصص بیمارستان دولتی مراجعه کند.
بیماری سرطان شایع شده و زمان تشخیص خیلی مهمه ولی این روند مردم را مجبور به تحمل مراجات مکرر و اطاله زمانی و نافرجام میکند.
خدا به دادمردم برسد با کیفیت پایین خدمات بهداشتی درمانی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار