کد خبر: 1229930
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: هشدار قرمز برای بارش‌های بیش از ۱۰۰ میلیمتر منتشر می‌شود و حجم خسارات به‌گونه‌ای است که نیاز به امدادرسانی در سطح ملی و اقدامات معین دارد.

جوان آنلاین: صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اظهار کرد: تولید بارش به رنگ‌های مختلف یک ماتریس است که یک ضلع آن احتمال وقوع پدیده و ضلع دیگر خسارات محتمل است. بخش دوم را از نظر تجربی پیش‌بینی می‌کنیم. در مناطقی که امکان خطر باشد، هشدار نارنجی صادر می‌کنیم که به‌درستی این هشدار برای استان خراسان رضوی صادر شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صدور هشدار قرمز (بالاترین سطح هشدار) برای استان خراسان رضوی لازم نبود، توضیح داد: آخرین هشدار قرمز هواشناسی مربوط به استان سیستان و بلوچستان بود. بیش از ۲۰۰ میلیمتر بارش در آن استان ثبت شد. این در حالی است که بارش مشهد ۳۲ میلیمتر بود، بنابراین درست نبود برای این میزان بارش هشدار قرمز صادر شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اضافه کرد: هشدار قرمز برای بارش‌های بیش از ۱۰۰ میلیمتر منتشر می‌شود و حجم خسارات به‌گونه‌ای است که نیاز به امدادرسانی در سطح ملی و اقدامات استان‌های معین دارد و آن منطقه ماه‌ها درگیر خسارات ناشی از مخاطره جوی مانند بارش‌های سیل‌آساست.

وی ادامه داد: اما در بارش‌های کمتر از این مقدار تنها کمک‌های منطقه‌ای کافی است و استان توانایی حجم خسارات وارد شده را دارد. با توجه به بارش ۳۲ میلیمتری در مشهد، استان امکان مدیریت شرایط را داشت بنابراین صدور هشدار در سطح نارنجی کافی بود.

ضیاییان درباره انتقادات نسبت به ناکافی بودن اطلاع‌رسانی درباره‌ بارش‌های سیل‌آسا در استان خراسان رضوی گفت: بارش‌های رگباری و سیل در این منطقه ۲۶ اردیبهشت‌ماه رخ داد. اداره کل هواشناسی استان خراسان رضوی ۲۴ اردیبهشت هشدار زرد و با تشدید ناپایداری‌های جوی ۲۵ اردیبهشت هشدار نارنجی صادر کرد و حتی احتمال وقوع سیل را بخش‌هایی از مشهد پیش‌بینی کرد.

وی در پایان تاکید کرد: هشدارهای هواشناسی از چند روز قبل از مخاطرات جوی مانند بارش‌های سیل‌آسا صادر می‌شود تا مردم و مسئولان آگاه شوند و تمهیدات لازم را بیندیشند. تداوم صدور هشدار در زمان وقوع یک واقعه فایده‌ای ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار