کد خبر: 852638
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
توليد فيلم در ژانر دفاع مقدس هيچ گاه در سينماي ملي هيچ كشور رشديافته‌اي به رويكردي كهنه و قديمي تبديل نمي‌شود.
  جواد محرمي
توليد فيلم در ژانر دفاع مقدس هيچ گاه در سينماي ملي هيچ كشور رشديافته‌اي به رويكردي كهنه و قديمي تبديل نمي‌شود. هنوز و پس از گذشت بيش از 70 سال از جنگ دوم جهاني در كشورهاي غربي به ويژه امريكا درباره رويدادهاي آن مقطع فيلم‌هاي فاخر ساخته مي‌شود. در ايران هم با وجود اينكه فيلم‌هاي خوب زيادي درباره دفاع مقدس ساخته شده اما همچنان به ابعاد بسيار زيادي از اين رويداد تاريخي كشور در سينما به درستي پرداخته نشده است و نقاط مغفول‌مانده زيادي وجود دارد كه سينماي كشور بايد دين خود را به آن ادا كند.
حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي كه سال‌هاست نتوانسته اثري درخور در ژانر دفاع مقدس و ژانرهاي ديگر سينمايي ارائه بدهد به تازگي تصميم گرفته برخي از آثار مكتوب قابل اعتنا درباره جنگ را به فيلم سينمايي تبديل كند.
در اين‌باره رئيس سازمان سينمايي حوزه هنري از نگارش فيلمنامه از كتاب‌هاي «وقتي مهتاب گم شد» و «گلستان يازدهم» خبر داده است.
محمد حمزه‌زاده از توليد فيلم براساس آثار شاخص ادبيات دفاع مقدس خبر داده و گفته: از حدود پنج سال پيش سازمان سينمايي بخشي را به نام مركز متن تأسيس كرده كه به اقتباس از آثار ادبي تاريخ شفاهي انقلاب و دفاع مقدس مي‌پردازد.
به گفته اين مدير سينمايي حوزه هنري در حال حاضر، هشت فيلمنامه آماده از آثار شاخص انتشارات سوره مهر در اين بخش وجود دارد كه در صورت تأمين سرمايه، توليد فيلم اين آثار نيز شروع خواهد شد. رئيس سازمان سينمايي حوزه هنري با بيان اينكه توليد فيلم از آثار شاخص ادبيات دفاع مقدس جدي است، افزود: بخشي از جلسات هفتگي و ماهانه مركز متن سازمان سينمايي به بررسي كتاب‌هايي كه ظرفيت توليد فيلم سينمايي و اقتباس دارند، اختصاص دارد. در حال حاضر دو كتاب شاخصي كه اين روزها مطرح شده‌، «گلستان يازدهم» و «وقتي مهتاب گم شد» در دست بررسي است تا امكان توليد فيلمنامه از اين آثار ارزيابي شود.
به گفته حمزه‌زاده «نورالدين پسر ايران»، «پايي كه جاماند»، «مهمان صخره‌ها»، «دا» و «حرمان هور» از جمله آثاري هستند كه توليد فيلمنامه آنها انجام شده است. توليد فيلم از اين آثار نيازمند سرمايه‌گذاري سنگيني است و بعد از تأمين سرمايه، توليد اين آثار آغاز خواهد شد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا فيلمنامه «گلستان يازدهم» آغاز شده است يا خير، گفت: بله، در دست بررسي است. گروه فيلمنامه تلاش دارد تا فيلمنامه اين اثر را توليد كند، اما تا ساخته شدن فيلم راه باقي است.
به گزارش «جوان»، سالانه در كشور به طور ميانگين حدود سه فيلم در ژانر دفاع مقدس ساخته مي‌شود ولي معمولاً تعداد بسيار كمي از آثار دفاع مقدسي اثري خوب و ماندگار از كار در مي‌آيند. سال پيش شاهد ساخت فيلم خوب ويلايي‌ها از يك كارگردان زن فيلم اولي بوديم كه توانست در جشنواره فجر نگاه‌ها را به خود جلب كند. ويلايي‌ها درباره موضوع مغفول‌مانده زنان ايثارگر دفاع مقدس است و به تازگي در سينماهاي كشور اكران شده است. سال پيش از آن نيز محمد حسين مهدويان توانست توانمندي‌هاي خود را به عنوان كارگرداني فيلم اولي به رخ بكشد و همه اينها نشان مي‌دهد سينماي كشور ظرفيت‌هاي كشف‌نشده زيادي دارد و فقط بايد به جوانان اعتماد كند. رويكرد حوزه هنري در ساخت آثار دفاع مقدسي از روي كتاب‌هاي شاخص را بايد به فال نيك گرفت و گامي هوشمندانه در جهت رشد اين ژانر در كشور قلمداد كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار