کد خبر: 849698
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
زماني كه رهبر معظم انقلاب اسلامي در جمع پاسداران دانشگاه امام حسين از تلاش برخي از كشورها براي كشاندن نا امني به مرزهاي ايران سخن گفتند، بسياري از تحليلگران و صاحبنظران داخلي و خارجي انگشت اتهام را به سمت عربستان سعودي به عنوان اصلي‌ترين عامل نا امني‌ها و تحركات داعش در سطح منطقه نشانه رفتند.
نويسنده: مهدی  پورصفا
 
زماني كه رهبر معظم انقلاب اسلامي در جمع پاسداران دانشگاه امام حسين از تلاش برخي از كشورها براي كشاندن نا امني به مرزهاي ايران سخن گفتند، بسياري از تحليلگران و صاحبنظران داخلي و خارجي انگشت اتهام را به سمت عربستان سعودي به عنوان اصلي‌ترين عامل نا امني‌ها و تحركات داعش در سطح منطقه نشانه رفتند.
مقام معظم رهبري در سال 94 و در دانشگاه جامع امام حسين به برخي خبر‌ها مبني بر تلاش مشترك دشمنان و برخي مسئولان سفيه منطقه خليج‌فارس براي كشاندن جنگ‌هاي نيابتي به نزديكي مرزهاي ايران اشاره و تأكيد كردند: پاسداران انقلاب اسلامي و همه پاسداران حريم امنيت ملي در نيروهاي مسلح هوشيار و بيدارند و اگر شيطنتي صورت بگيرد، واكنش جمهوري اسلامي ايران بسيار سخت خواهد بود. حالا به نظر مي‌رسد اين خبرها كه رهبري در لفافه به آن اشاره كردند به صراحت از سوي برخي مقامات عربستاني تكرار مي‌شود كه نشان از جدي بودن اين كشورها در تهديد منافع ايران دارد.
در مصاحبه‌اي كه اخيراً محمد‌بن‌سلمان جانشين وليعهد و وزير دفاع اين كشور در گفت‌وگو با تلويزيون دولتي عربستان انجام داده است، ضمن تكرار برخي ادعاهاي نامربوط نسبت به عملكرد ايران در منطقه و كشاندن آن به بحث‌هاي مذهبي و نژاد‌پرستانه تأكيد كرد: رياض منتظر آمدن جنگ به درون عربستان نخواهد ماند و براي كشيده شدن نبرد به ايران تلاش مي‌كند.
وي دراين مصاحبه ادامه داد: رياض توانايي آن را دارد كه ظرف چند روز نيروهاي شيعه حوثي در يمن را ريشه‌كن كند. با اين همه، به تعبير وي به دليل احتمال تلفات بالا در نيروهاي سعودي و شهروندان يمني، عربستان از چنين اقدامي خودداري كرده است. چنين سخناني از سوي كسي كه به عنوان يكي از كانديداهاي احتمالي براي در اختيار گرفتن وليعهدي عربستان از وي ياد مي‌شود، دقيقاً تأكيدي بر سخنان مقام معظم رهبري است.
 
    دست عربستان در پس پرده است
نكته جالب توجه اينجاست كه در عرصه ميداني نيز مي‌توان قرينه‌هايي براي سخنان وليعهد عربستان يافت. شايد يكي از نمونه‌هاي روشن اين مسئله را مي‌توان در حمله چندي پيش تعدادي از تروريست‌هاي تكفيري به مرزهاي ايران مشاهده كرد؛ حمله‌اي كه با استفاده از خاك پاكستان به مرزبانان ايراني صورت گرفت و منجر به شهادت تعدادي از نيروهاي وظيفه و كادر نيروي انتظامي شد. در اين ميان ايران اعتراض رسمي خود را به مقامات عربستان به دليل اين حادثه ابلاغ كرده اما چه كسي است كه سرمايه‌گذاري گسترده‌اي را روي گروه‌هاي تكفيري و افراطي در پاكستان انجام داده است؟
رهبران آل‌سعود در فضاي جغرافيايي شمال پاكستان تلاش كرده‌اند با بهره‌گيري از دلارهاي نفتي خود و پرداخت‌هاي هنگفت به دولت‌هاي پاكستاني زمينه‌هاي ايجاد چالش و ناامني را براي ايران ايجاد كنند. در اين رابطه حمايت‌هاي مالي رهبران آل‌سعود در طول ساليان اخير باعث شكل‌گيري هزاران مدرسه ديني در پاكستان شد كه در حقيقت به ترويج انديشه‌هاي وهابي‌گري و سلفي‌گري پرداختند.
از دل اين مدارس گروه‌هاي خطرناك و تروريستي نظير القاعده و طالبان بيرون آمد؛ گروه‌هايي تروريستي كه جنايت‌ها و فعاليت‌هاي تروريستي آنها در شمال شرق ايران بارها مشاهده شده است، در نتيجه يكي از فضاهاي جغرافيايي بكر و عالي ايران را كه امكان توسعه در زمينه‌هاي تجاري و اقتصادي دارد با برخي نا امني‌ها روبه رو مي‌كند، حتي در اين باره يكي از مقامات ارشد سابق عربستان سعودي به اين نكته اشاره كرد كه هواپيماهاي حمل سلاح براي معارضان در مناطق شرقي ايران از سوي دستگاه اطلاعاتي سعودي ارسال مي‌شود و اين كشور به دنبال ايجاد آشوب عليه ايران در اين مناطق است.
 
   نرم‌افزار امريكايي روي سخت‌افزار سعودي
در اين ميان سؤال اصلي اينجاست كه چرا عربستان سعودي با وجود مخاطرات فراوان به دنبال چنين راهبردي است تا براي ايران مزاحمت ايجاد كند يا وزير دفاع اين كشور علناً از كشاندن درگيري به مرزهاي ايران سخن مي‌گويد.
به طور حتم سعودي‌ها مي‌دانند كه واكنش ايران به ادامه يافتن چنين اقداماتي بسيار قاطع و آهنين است و گستره آن بسيار وسيع مي‌تواند باشد، با اين حال نگاهي به سطح منطقه نشان مي‌دهد بحران منطقه‌اي سعودي‌ها بسيار گسترده است، البته در پشت سر تمام اين فتنه‌ها و مشكلات بايد دست دخالت امريكايي‌ها را هم ديد چرا كه سعودي‌ها دقيقاً در مسير برنامه‌ريزي امريكايي‌ها حركت مي‌كنند كه نمونه آن تجاوز به يمن و كشتار مردم اين كشور است. اگر امريكا در سال ۲۰۰۳ به‌دنبال اين بود كه هژموني سلطه‌ خودش را از طريق حضور نظامي در منطقه پياده و امنيت و ناامني را مديريت كند، امروز سعي دارد با جنگ نيابتي، منطقه را به‌سمت ناآرامي و آشوب و تجزيه بكشاند. اين يك امر طبيعي است. با خصومتي كه اين مثلث حامي تكفير يعني نظام سلطه به رهبري امريكا، صهيونيسم و سران ارتجاعي عرب و غيرعرب منطقه نسبت به كشورهاي مستقلي چون جمهوري اسلامي ايران دارند، اين امر طبيعي است. امروز در موضوعاتي مثل سوريه، اين حقيقت ديده مي‌شود و كشورهايي مثل عربستان سعودي، قطر و تركيه به‌طور مستقيم وارد عمل شده‌اند.
امريكايي‌ها و دشمنان نظام و انقلاب از ابزارهاي متنوعي براي به زانو درآوردن و شكستن مقاومت ملت ايران از تحريم‌هاي ظالمانه گرفته تا ايجاد هرج‌ومرج و ناامني در منطقه استفاده مي‌كنند. آنها مي‌خواهند جمهوري اسلامي ايران دچار درگيري فرسايشي با تحولات منطقه‌اي بشود. اگرچه تاكنون جبهه‌ دشمن در منطقه ناكام مانده است اما سعي مي‌كند سمت‌وسوي حركت خودش را به مرزهاي جمهوري اسلامي ايران بكشاند.
در اين ميان سعودي‌ها كه دستشان به خون مردم بي‌گناه يمن و عراق آلوده است، ابايي ندارند تا وارد اين بازي جديد شده و به نوعي بار ديگر براي جلوگيري از توسعه بحران‌ها دروني خود به دنبال باج دادن به امريكايي‌ها باشند.
 
   حضور مردم و انتخابات پرشور بزرگ‌ترين سپر مدافع نظام
طبيعي است كه جمهوري اسلامي ايران نيز با توجه به قدرت سخت خود با تمام قدرت در مقابل فتنه‌انگيزي‌هاي سعودي و كشورهاي عربي مقاومت خواهد كرد و پاسخ سختي را به آنان خواهد داد، با اين حال آنچه مي‌تواند موضع ايران را در مقابل چنين شيطنت‌هايي به شدت تقويت كند، حضور مردم در صحنه است.
همان گونه كه رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با كارگران به اين نكته اشاره كردند، حضور مردم در صحنه بوده كه خطر جنگ را از سر كشور برداشته و مهم‌ترين جلوه حضور مردم در صحنه نيز شركت در انتخابات است. از همين رو است كه مي‌توان به اهميت انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي پيش رو و نفس حضور مردم پي برد، چراكه با اين حضور گسترده تمام نقشه‌هاي دشمنان نظام براي ايجاد نارضايتي و فاصله به طور كامل ناكام خواهد ماند، حال سعودي‌ها هر چه مي‌خواهند ايران را تهديد كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار