کد خبر: 846045
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳
تغییر مواضع ترامپ به چه معنی است؟
نویسنده: دومنیکو مونتانارو / رادیوی عمومی ملی آمریکا (ان پی آر)

خبرنگاران در دوره رقابت‌های انتخاباتی از کاندیداها سوالات بسیاری را می‌پرسند تا بدانند چگونه کسی به عنوان رئیس‌جمهور بر آنها حکومت خواهد کرد. بیشتر نامزد‌های انتخاباتی نیز مطابق میل مردم عمل خواهند کرد و سیاست‌ها، حقایق، ارقام و جزئیات را فاش می‌کنند. اما به نظر می‌رسد این مسئله درباره دونالد ترامپ صدق نمی‌کند. او دوست دارد دیگران درباره کار‌هایی که او قصد دارد انجام دهد حدس بزنند و آنها را غافلگیر کند.

در ماه‌های اول ریاست جمهوری ترامپ، شیوه حکومتی او اغراق‌آمیز بود و تلاش داشت به عهد‌های برجسته شده خود جامه عمل بپوشاند. ساختن دیوار مرزی بین مکزیک و آمریکا، منع ورود مسلمانان از شش کشور اسلامی و بازگرداندن مشاغل تولیدی به آمریکا از جمله اقداماتی بودند که ترامپ قصد انجام آنها را داشت.

در چند روز گذشته ترامپ بسیاری از مواضع و اظهارنظرات خود را درباره مسائل مختلف تغییر داده است. این مواضع و اظهارنظرات درباره ناتو، چین، روسیه، سوریه، صادرات و واردات و مسائل دیگر بوده‌اند.

در پی تغییر مواضع متوالی وی، سؤالات زیادی درباره نقشه‌ها و اقدامات آینده او مطرح شده و اینکه او بقیه وقت خود را در کاخ سفید چگونه خواهد گذراند؟ آیا واقعاً می‌داند در حال انجام چه کاری است؟

آیا مشخص است ترامپ قصد انجام چه کاری را دارد؟ خیر؛ زیرا کاری که ترامپ امروز قرار است انجام دهد به این دلیل نیست که فردا نیز همان کار را انجام دهد.

در ادامه نگاهی به مسائلی خواهیم داشت که ترامپ مواضع خود را نسبت به آنان به طور کل تغییر داده است:

1- ناتو
گذشته- بیست‌وهفتم مارس 2016، ترامپ در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «به نظر من ناتو دیگر منسوخ شده است. ناتو حتی زمانی که اتحادیه شوروی را داشتیم، تمام شده بود.»
اکنون- چندی پیش ترامپ در کنفرانس خبری با دبیر کل ناتو اعلام کرد: «من و دبیر کل ناتو، بحث سازنده‌ای در مورد کار‌هایی که ناتو در مبارزه با تروریسم می‌تواند انجام دهد، داشتیم.»

2- چین
گذشته- در نوامبر 2015 ترامپ در سرمقاله‌ای درباره چین نوشت: «روزی که من رئیس‌جمهور شوم، در وزارت خزانه داری آمریکا چین را به عنوان کنترل‌کننده ارز منصوب خواهم کرد.» ترامپ چندی بعد بار دیگر نسبت به اقدام خود مبنی بر گماشتن چین به عنوان کنترل‌کننده ارز در وزارت خزانه‌داری آمریکا تأکید کرد.
اکنون– ترامپ در مصاحبه‌ای با وال استریت جورنال گفت: «چین کنترل‌کننده ارز ما نخواهد شد. آنها در چند ماه گذشته کنترلی روی ارز‌های خود نداشته و به دلیل تهدید کره شمالی ممکن است حتی مذاکرات با پکن نیز به خطر بیفتد.»

3- روسیه
گذشته- ترامپ در شانزدهم ژوئن 2015 درباره روابط آمریکا با روسیه اعلام کرد: «کار من با مسکو تمام شده است. ما نمی‌توانیم با مردم این کشور همکاری کنیم. شما مردم می‌توانید با روسیه مذاکره و معامله کنید، اما اوباما نمی‌تواند.»
اکنون- ترامپ در کنفرانس خبری با دبیرکل ناتو گفت: «همان طور که در جلسه بحث شد، اگر ناتو و آمریکا با روسیه همکاری کنند، فوق‌العاده خواهد بود. در حال حاضر، ما با روسیه رابطه خوبی نداریم.»

4- سوریه
گذشته– ترامپ در پیامی توئیتری در آگوست 2013 درباره سوریه چنین نوشت: «رئیس‌جمهور کشورمان باید قبل از حمله به سوریه اجازه کنگره را بگیرد. اگر چنین کاری نکند اشتباه بزرگی مرتکب شده است.» چندی بعد ترامپ بار دیگر در پیامی توئتیری نوشت: «اوباما! به سوریه حمله نکن، باروت‌های خود را برای روز مهم‌تری نگه دار.»
اکنون– بعد از حمله به سوریه ترامپ در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «اسد مردم بی‌گناه بسیاری را کشته است. این کشتار‌ها بی‌رحمانه بودند و حتی بچه‌های کوچک نیز کشته شدند. هیچ کودکی نباید از این مسئله وحشت داشته باشد. من دستور پرتاب موشک را دادم که از استفاده آنها از سلاح‌های شیمیایی جلوگیری کنم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار