کد خبر: 843950
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
سالي كه نكوست از بهارش پيداست
وعده «به‌روز‌رساني» معوقات فرهنگيان پيشكش پرداخت معوقات به سال رساني كشيده شد
نویسنده: نیره ساری

با پايان يافتن سال 1395، معوقات فرهنگيان كه پيش‌تر قول پرداخت آن از سوي مسئولان داده شده بود، بازهم پرداخت نشد. اين در حالي است كه وزير آموزش و پرورش در روزهاي منتهي به پايان سال علاوه بر اينكه وعده پرداخت معوقات حق‌التدريس معلمان تا پايان سال را رسانه‌اي كرد، بر اين امر نيز تأكيد داشت كه سال جديد در پرداخت حقوق مشكلي وجود نخواهد داشت. جالب اين است كه حتي براساس بودجه سال ۹۶ قرار است حقوق فرهنگيان در سال آينده ۱۰ درصد افزايش يابد. چنانچه به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش با استقرار نظام جديد پرداخت حقوق به طور ميانگين ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به حقوق فرهنگيان اضافه خواهد شد.
اين روزها صداي له شدن و خرد شدن استخوان‌هاي سرپرستان خانواده‌ها زير چرخ هزينه‌هاي زندگي بيش از هر موضوعي شنيده مي‌شود و اهميت معضل معيشتي تا جايي بود كه حتي رهبر انقلاب اسلامي در اولين روز سال نو، در اجتماع عظيم و پرشور زائران و مجاوران حرم رضوي(ع)، «مسائل معيشتي و اقتصادي» را دو موضوع مهم سال جديد خواندند و علاوه بر اين «مشكلات معيشتي مردم به ويژه طبقات ضعيف» را يكي دو مشكل اصلي در عرصه اقتصادي برشمردند و خاطرنشان كردند: مردم از لحاظ معيشت دچار مشكل هستند و مشكلات معيشتي تبعات اجتماعي و فرهنگي را در پي دارد و دشمن نيز روي همين مسائل متمركز مي‌شود.
در اين ميان معلمان و قشر فرهنگي از جمله كساني هستند كه همواره به وضعيت معيشتي‌شان و وجود تبعيض نسبت به ديگر كارمندان دولت اعتراض دارند و همواره براي دريافت مطالبات و معوقات خود متوسل به اعتراض و تجمعات دسته جمعي مي‌شوند اما همچنان اين وعده‌هاست كه درباره پرداخت معوقات و افزايش حقوق آنها تكرار مي‌شود و به سرانجامي هم نمي‌رسد.  حق التدريس، حق شاهد، حق‌الزحمه امتحانات، پاداش پايان خدمت و بسياري معوقات كه سال‌هاست به معلمان پرداخت نشده و فرهنگيان همواره با توجه به نجابتي كه دارند، دم نمي‌زنند. از مهر‌ماه سال ١٣٩٥ تا پايان اسفندماه نيز حق‌التدريس (اضافه كار) خود را دريافت نكردند، اين در حالي است كه تمام سازمان‌ها و ادارات در پايان هر ماه اضافه كار همان ماه را به حساب كاركنان خود واريز مي‌كند.
 
وعده به روز رساني معوقات جامعه فرهنگيان
فخرالدين احمدي دانش آشتياني، وزير آموزش و پرورش اواخر سال 95 در گفت‌وگويي در خصوص وضعيت مطالبات فرهنگيان گفت: «يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي دولت يازدهم در حوزه آموزش و پرورش، به‌روزرساني معوقات جامعه فرهنگيان كشور است. هنگامي كه من در وزارتخانه آموزش و پرورش مستقر شدم با كمك دولت مبلغ 4 هزار ميليارد تومان به صورت اوراق دريافت كرده و سعي كرديم كه 2 هزار و 700 ميليارد تومان از اين مبلغ را با همكاري نهادهاي اقتصادي تبديل به پول نقد كرده و معوقات همه فرهنگيان را پرداخت كنيم.» وي در حالي بر پرداخت معوقات و پاداش خدمت بازنشستگان تا پايان سال 94 و معوقات حق‌التدريس شاغلان و نيروهاي آزاد و همچنين حقوق سرباز معلمان از فروردين تا پايان دي ماه 95 تأكيد كرد كه به دنبال اين اظهارات موجي از اعتراضات در بين فرهنگيان شكل گرفت چراكه آنها اعتقاد داشتند هنوز حق‌التدريس و مطالباتي پرداخت نشده است و بر همين اساس لزومي ندارد، وزير آموزش و پرورش قبل از پرداخت مطالبات، آن را اعلام رسمي كند.  همچنين وزير آموزش‌وپرورش در هفته‌هاي منتهي به پايان سال 95 از پرداخت معوقات حق‌التدريس معلمان تا پايان سال خبر داد و در ادامه هم بر اين امر تأكيد كرد كه سال ۹۶ در پرداخت حقوق مشكلي وجود نخواهد داشت.
 
انتظار بي‌پايان معلمان در راستاي دريافت معوقات‌‌شان
به دنبال انتظار بي‌پايان معلمان در راستاي دريافت معوقات‌شان بر اساس گفته‌هاي شخص وزير بود كه مسئولان آموزش و پرورش خبر دادند براي پرداخت حقوق كاركنان آموزش و پرورش از مسئولان سازمان مديريت تقاضاي تأمين اعتبار خواهند كرد.  منصور مجاوري، مديركل دفتر برنامه و بودجه آموزش و پرورش درباره واريز نشدن مطالبات فرهنگيان در هفته پاياني سال 95 گفت: در حال رايزني با سازمان مديريت هستيم و از آقاي نوبخت رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كه قول مساعد داده است تقاضا داريم براي پرداخت مطالبات مربوط به حقوق معلمان حق‌التدريس آزاد، شاغل و قراردادي در اين هفته كمك و با تأمين منابع مالي زمينه پرداخت اين مطالبات را فراهم كنند تا بيشتر از اين شرمنده معلمان نشويم.
 
وقتي تقاضاهاي آموزش و پرورش هم نتيجه نمي‌دهد!
در نهايت اگرچه هفته‌هاي پاياني سال 95 با خبر تخصيص اعتبار هزار ميليارد توماني براي پرداخت مطالبات معلمان به پايان رسيد اما سال 96 براي معلمان بازهم بدون دريافت مطالبات‌شان آغاز شد. اين‌چنين است كه تقاضا و توسل‌جويي آموزش و پرورش به مسئولان سازمان مديريت هم نتيجه نداد.  جالب‌تر وقتي است كه براساس بودجه سال ۹۶، قرار بر اين شده تا حقوق فرهنگيان در سال جديد ۱۰ درصد افزايش داشته باشد و به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش با استقرار نظام جديد پرداخت حقوق به طور ميانگين ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به حقوق فرهنگيان اضافه خواهد شد.  وقتي كه پرداخت معوقات، ماه‌ها ميان وعده امروز- فردا، اين ماه - آن هفته سير سرگرداني را طي مي‌كند، چگونه مي‌توان اميدي داشت كه ميانگين ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به حقوق يك فرهنگي اضافه شود؟! قصد ما پيشداوري نيست و اميدواريم كه وعده‌هاي جديد حتي به بهانه انتخابات هم كه شده تحقق پيدا كند اما از قديم گفتند سالي كه نكوست از بهارش پيداست!
آموزش و پرورش در سال تحصيلي 96- 95 به دليل كسري بودجه تا به امروز نتوانسته مطالبات مربوط به حق‌التدريس معلمان رسمي و آزاد و حقوق نيروهاي قراردادي و سرباز معلمان را پرداخت كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار