کد خبر: 843493
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
رفتن به سينما چقدر آب مي‌خورد؟!
در حالي که پيشنهاد افزايش صددرصدي قيمت بليت سينماها در سال 96 با واکنش‌هاي منفي زيادي روبه‌رو شد، اين‌بار گمانه‌زني‌ها براي افزايش 20‌درصدي بهاي بليت‌هاي سينما مطرح شده است.
نویسنده: محمد صادقي 
 
در حالي که پيشنهاد افزايش صددرصدي قيمت بليت سينماها در سال 96 با واکنش‌هاي منفي زيادي روبه‌رو شد، اين‌بار گمانه‌زني‌ها براي افزايش 20‌درصدي بهاي بليت‌هاي سينما مطرح شده است.
دولت بر تک‌رقمي شدن تورم پافشاري دارد، پس افزايش صددرصدي قيمت بليت‌هاي سينما که پيش از اين مطرح شده بود نمي‌تواند پيشنهادي عادي و مبتني بر شرايط اقتصادي سينما باشد؛ افزايشي که مي‌تواند بر ميزان مخاطبان سينما اثر سوء بگذارد و در تعطيلات نوروزي که زمان پيک سينما رفتن است، باعث شود خانواده‌هاي ايراني تفريح ديگري را به جاي رفتن به سينما انتخاب کنند. از اين‌رو پيش‌بيني مي‌شود که پيشنهاد افزايش قيمت و شناور شدن آن با رشد صددرصدي، عملي نشده و به جاي آن پيشنهاد‌هاي واقع‌بينانه‌تري مدنظر مديران سينمايي قرار گيرد.
 
روز گذشته يکي از سايت‌هاي خبري از احتمال افزايش 20 درصدي قيمت بليت سينما‌ها براي سال 96 خبر داد. «تابناک» نوشت: برخي سينماداران به دنبال افزايش 20 درصدي قيمت بليت سينما هستند که با توجه به بالاتر بودن اين درصد از تورم 10 درصد مورد اشاره دولت، ظاهراً در بدنه وزارت ارشاد نسبت به اين پيشنهاد نيز رويکرد مساعدي وجود نخواهد داشت. سينماداران با اين استدلال که 10 درصد نيز ماليات بر ارزش افزوده به بهاي بليت‌ها افزوده شده که از تماشاگر دريافت نکرده‌اند، بر افزايش حداقل 20 درصدي بليت سينما اصرار دارند و ظاهراً قرار بر اين شده که در اين زمينه رايزني‌هاي نهايي صورت پذيرد. برخي خبرها حکايت از آن دارد که شماري از پرديس‌هاي سينمايي قصد دارند در صورت افزايش نيافتن چشمگير قيمت بليت سينما، ماليات بر ارزش افزوده را جدا از قيمت بليت سينما از تماشاگران دريافت کنند که با اين حساب در صورت افزايش نيافتن قيمت بليت سينما، حداقل هزار تومان به بهاي بليت سينما در شماري از پرديس‌هاي سينمايي با نام «ماليات بر ارزش افزوده» اضافه خواهد شد؛ افزايشي که البته در قياس با تلاش براي رشد صددرصدي قيمت بليت سينما قابل تحمل است.
 
بحث افزايش قيمت بليت سينما در بين تهيه‌کنندگان و صاحبان سالن‌هاي سينمايي طرفدار دارد و در عوض بخش عمده‌اي از بدنه سينما نسبت به عواقب آن خوش‌بين نيستند. سيدرضا صالحي‌اميري، وزير ارشاد نيز در سخناني تأکيد کرد: «آن چيزي که قطعي است، ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديريت خواهيم کرد و امکان اينکه يک شوک قيمتي در حوزه فروش بليت رخ بدهد را قطعاً مانع مي‌شويم.» با اين حساب شايد پيشنهاد‌هاي معقول‌تري مانند احتمال افزايش 20 درصدي، مقبوليت بيشتري داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار