کد خبر: 842501
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
عملكرد نادرست وزارت جهادكشاورزي در واردات ۱۰۰هزار تن مركبات از مصر و تركيه به بهانه تأمين نياز شب عيد و...
بهناز قاسمی
عملكرد نادرست وزارت جهادكشاورزي در واردات ۱۰۰هزار تن مركبات از مصر و تركيه به بهانه تأمين نياز شب عيد و جلوگيري از ورود ميوه‌هاي تلخ شده در ايام نوروز موجب واكنش مقام معظم رهبري شد، به طوري كه ايشان روز گذشته پس از غرس دو اصله نهال ميوه، با اشاره به ويژگي‌هاي ممتاز ميوه‌هاي ايراني و با ابراز تأسف از واردات ميوه، فرمودند: «واردات ميوه جزو كارهاي غلط است و مسئولان جز در موارد ضروري، بايد از اين كار جلوگيري كنند.»

از اين رو در خصوص اقدام غير مسئولانه وزارت جهاد و صدور مجوز ستاد تنظيم بازار براي واردات پرتقال و نارنگي ذكر نكاتي ضروري است: سال‌هاست كه وزارت جهاد كشاورزي در تنظيم بازار محصولات كشاورزي اعم از توليد توزيع و صادرات آن دچار مشكل است، از بازار سيب‌زميني پياز گرفته تا ميوه شب عيد... پيش از اينكه قانون انتزاع بخش كشاورزي تصويب و ابلاغ شود واردات غيرمنطقي يا دفن محصولات كشاورزي مازاد برنياز و يا توزيع در روستاها و يا مناطق محروم و ... بين وزارت جهاد و بازرگاني پاسكاري مي‌شد و در نهايت با ورود نمايندگان مجلس و گلايه و شكايت از عملكرد دولت در عدم خريد محصولات كشاورزان يا واردات برخي كالاها، موضوع پايان مي‌يافت. اما در دو سال اخير كه وزارت جهاد كشاورزي مسئول توليد توزيع و صادرات محصولات كشاورزي است، همچنان چالش‌هاي گذشته وجود دارد. يك سال سيب‌زميني مازاد دفن شد و سال بعد توليدش كاهش يافت يا اينكه به رغم توليد فراوان محصول برخي از سودجويان به واردات آن اقدام كردند (برنج) و با رايزني‌هايشان با اعضاي ستاد تنظيم بازار كالايشان را ازگمرك ترخيص كرده و سودهنگفتي به جيب زدند. اين روند براي پياز، گوجه، مركبات و سبزي و صيفي و حتي كالاهاي اساسي مانند گندم، برنج، شكر و... به صورت متناوب اتفاق افتاده و وزارت جهاد، ابتدا موضوع را تكذيب و با رسانه‌اي شدن ماجرا با هزار و يك اما و اگر خبر را تأييد كرده است. حال سؤال اينجاست كه واقعاً وزارت جهاد آمار درستي از توليد و مصرف ندارد؟ يا اينكه فشار برخي از افراد خاص براي واردات و سودجويي بيشتر منجر به صدور مجوز از سوي ستاد تنظيم بازار مي‌شود؟

تجربه واردات برنج در ماه‌هاي ممنوعه يا واردات پرتقال و نارنگي به رغم توليد كافي در آستانه نوروز دو موضوعي است كه در سال جاري اتفاق افتاده و هر بار به بهانه‌اي از سوي وزارت جهاد كشاورزي توجيه شده است. هرچند كه آقايان در خصوص واردات برنج هيچ توضيحي ندادند و وارداتش را صرفاً براي تعادل بخشي به قيمت برنج ايراني دانستند اما درخصوص واردات ۱۰۰ هزار تن پرتقال مصري و نارنگي كه در هفته‌هاي اخير خبرساز شده است تنها يك توجيه وجود دارد «واردات به منظور تنظيم بازار ميوه شب عيد و تأمين هزينه‌هاي انتخاباتي دولت.»

اگرچه متوليان امر اين موضوع را تكذيب مي‌كنند، اما به گفته فعالان بازار در شرايطي كه محصولات باغي ايران رتبه پنجم را در دنيا داراست حتي در صورت كمبود در داخل، نيازي به واردات نداريم چرا كه نبايد عاملي براي از بين بردن اين مزيت باشيم و به فرض اينكه مركبات يخ زده و تلخ شده باشند و مردم ميوه سالمي براي شب عيدشان نداشته باشند آيا واردات ميوه در سالي كه بر اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي تأكيد فراوان شده ضروري و منطقي است؟ البته اينكه اين واردات از سوي دولت انجام گرفته و سود آن نيز عايدش مي‌شود، موضوع ديگري است كه بايد از سوي مجلس و دستگاه‌هاي مربوطه مورد بررسي قرار گيرد. اينكه واردات اين مركبات به دليل عدم رعايت نكات قرنطينه‌اي آسيب‌‌هاي جدي به باغات ميوه خواهد زد، موضوع ديگري است كه در واردات ميوه مغفول مانده است چرا كه اقدامات قرنطينه‌اي بايد در كشور مبدأ صورت گيرد، نه اينكه پس از واردات به شرايط قرنطينه‌اي اقدام نمايند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار