کد خبر: 777450
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹
حاشيه‌اي برانتشار اثر «آيت‌الله حاج‌شيخ‌هادي روحاني به روايت اسناد ساواك»
تدبر و تفكر در احوال بزرگان و علماي دين در راستاي آگاهي از روش و منش آنان در موقعيت‌هاي مختلف دوران زندگي و مبارزه، به‌خصوص در جريان انقلاب اسلامي ضرورتي است كه براي تبيين حقيقت اين حركت اسلامي جهاني اجتناب‌ناپذير است.
قاسم تبريزي
تدبر و تفكر در احوال بزرگان و علماي دين در راستاي آگاهي از روش و منش آنان در موقعيت‌هاي مختلف دوران زندگي و مبارزه، به‌خصوص در جريان انقلاب اسلامي ضرورتي است كه براي تبيين حقيقت اين حركت اسلامي جهاني اجتناب‌ناپذير است. علما وارثان انبياي الهي هستند و مطالعه تاريخ و زندگي آنها نه‌تنها در روشن شدن جايگاه و پايگاه ايشان در اين نقش مفيد و مؤثر است كه براي ادامه راه و پرهيز از كژي‌ها و سستي‌ها نيز راهگشا و راهنما خواهد بود. يكي از خيل اين عالمان عامل، مرحوم آيت‌الله هادي روحاني است كه از آغاز نهضت الهي امام خميني(ره) به عنوان يكي از ياران ايشان از آغاز تا پايان در مسير تحقق انقلاب اسلامي گام برداشت. زماني كه امام(ره) در تبعيد بود به عنوان يار ايشان در منطقه مازندران به مبارزه با رژيم پهلوي پرداخت و به امام خميني(ره) عشق مي‌ورزيد و بر اساس همين باور بود كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز به عنوان نماينده حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري مانند سربازي فداكار و آماده، فرمانبردار و مطيع ولايت فقيه بود و طي اين مسير از هيچ‌گونه ملامتي هم ابا نداشت. اين واقعيتي است كه در پيام رهبر معظم انقلاب به مناسبت رحلت آيت‌الله روحاني مورد تأكيد قرار گرفته است:‌«رحلت تأسف‌انگيز عالم مجاهد و خستگي‌ناپذير، مرحوم حجت‌الاسلام و‌المسلمين آقاي حاج شيخ هادي روحاني را به حضرت بقيه‌‌الله‌الاعظم ارواحنا فداه و به قاطبه مردم شريف و مؤمن خطه مازندران، به‌خصوص علماي اعلام و ارادتمندان آن بزرگوار و بالاخص به آقازاده محترم و ديگر فرزندان و بازماندگان آن مرحوم صميمانه تسليت مي‌گويم. اين عالم بزرگوار، پرهيزگار و پارسا در طول ساليان متمادي همواره با گفتار و كردار خود مشعل فروزاني در منطقه شمال كشور محسوب مي‌شد. در دوران طاغوت شجاعانه مبارزه كرد و در دوران انقلاب و جنگ تحميلي و پس از آن با مواضع روشن و درخشان خود هميشه راهنماي مجاهدان و رهروان راه حق بود. هرگز از حال مردم مستمند و تلاش براي كمك به آنان غافل نمي‌ماند. عمر خود را براي خدا و در راه خدا و در خدمت به بندگان خدا و در تأييد و كمك به نظام اسلامي مي‌گذرانيد.»
اثري كه از آن سخن مي‌رود، پنجاه و ششمين كتاب از مجموعه كتب «ياران امام به روايت اسناد ساواك» است. در اين كتاب اسناد مبارزاتي عالم فرهيخته و نستوه، مرحوم آيت‌الله هادي روحاني در اختيار علاقه‌مندان گذاشته شده است. اين مجموعه شامل اسناد موجود در پرونده انفرادي آيت‌الله روحاني در ساواك است كه فعاليت‌هاي ايشان در طول 14 سال، از تاريخ 11/2/1343 تا آستانه پيروزي انقلاب اسلامي يعني بهمن 1357، را در بر مي‌گيرد. اميد است انتشار اين اسناد دريچه‌ تازه‌اي به روي مورخان و پژوهشگران تاريخ انقلاب اسلامي بگشايد و در قضاوت نسل حاضر و نسل‌هاي آينده و هدايت آنان مؤثر بيفتد. در پايان ذكر نكاتي چند درباره اسناد اين مجموعه ضروري به نظر مي‌رسد:
1ـ اسناد به ترتيب تاريخ گزارش چيده شده و به‌جز اسناد تكراري تمامي اسناد مربوط به اين موضوع آورده شده است.
2- مواردي كه نياز به گوياسازي داشته اعم از زندگينامه مختصر رجال و شرح برخي وقايع تاريخي گويا و در ذيل اسناد آورده شده است.
3ـ در اين مجموعه از هر‌گونه ويرايش اسناد خودداري شده است تا حتي‌الامكان حال و هواي سند حفظ شود.
4ـ چون همه اسناد به‌گونه‌اي خوانا در تصاوير آمده، از حروفچيني سربرگ‌ها خودداري شده است.
5ـ در آغاز و انجام بسياري از اسناد برخي علائم و رموز وجود دارد.
در پايان از همكاري خانواده محترم مرحوم آيت‌الله هادي روحاني، به‌خصوص فرزند گرامي ايشان جناب حجت‌الاسلام حاج شيخ حسن روحاني امام جمعه محترم شهرستان بابل و برخي از بزرگان ديگر كه با ارائه توضيحات مفيد و در اختيار گذاردن پاره‌اي از مستندات و تصاوير در تكميل كردن اسناد اين مجموعه تلاش و مساعدت كردند، قدرداني و تشكر مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار