کد خبر: 737573
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
گفت‌و‌گوي «جوان» با عليرضا رضايي، سخنگوي فدراسيون كشتي
وحيد صابري
 رقابت‌هــاي كشتي قهرمانـــي جهان و گزينشي المپيك ريو كمتر از ۴۸ ساعت ديگر در لاس وگاس امريكا آغاز مي‌شود و فرنگي‌كاران ايران براي دفاع از عنوان قهرماني خود از بامداد دوشنبه در سه وزن روي تشك مي‌روند. آزادكاران هم كه عنوان نايب قهرماني دوره قبل را يدك مي‌كشند اين بار با وجود رقباي صاحب‌نام كار سختي را پيش رو دارند. تفاوت اين دوره از مسابقات با دوره‌هاي قبل در مسئله كسب سهميه المپيك است. مسئله‌اي كه باعث شده تا مسئولان كشتي بيشتر از قهرماني متوجه كسب سهميه و حضور پررنگ در المپيك باشند. صحبت‌هاي عليرضا رضايي سخنگوي فدراسيون در اين خصوص گوياي اين مطلب است.

آقاي رضايي تيم‌ملي كشتي فرنگي مدافع عنوان قهرماني براي مسابقات جهاني عازم لاس وگاس شده شرايط تيم را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
مسابقات جهاني مسابقات بزرگي است كه ملي‌پوشان فرنگي آزموني سخت را بايد آنجا انجام دهند. خدا را شكر ملي‌پوشان از انگيزه بالايي برخوردار هستند و بدون مصدوم در اين رقابت‌ها روي تشك خواهند رفت. در طول چند اردويي كه برگزار شده كادر فني تصميم گرفت برترين‌هاي مسابقات انتخابي را به اردو فراخواند البته شوراي فني حميد سوريان را با توجه به عناوين و مقام‌هاي المپيك و جهاني كه كسب كرده بود را در ليست تيم ملي قرار داد تا ان‌شاءالله بازهم عنوان قهرماني اين بار در لاس و گاس تكرار شود.

در ليست اعزامي نام نفرات جواني به چشم مي‌خورد كه تجربه بين‌المللي زيادي ندارند فكر نمي‌كنيد اين مسئله براي تيم مشكل ايجاد كند؟ چون به هر حال آنها بايد علاوه بر حريف با مسائل حاشيه‌اي مبارزه كنند؟
ببينيد اين چيز جديدي نبوده و نيست. كشتي ما همواره با غرض‌ورزي‌هايي روبه‌رو بوده است. خيلي از كشورها واقعاً ديگر نمي‌خواهند ايران قهرمان شود و براي اينكه اين قهرماني‌ها تكرار نشود دست به هر كاري مي‌زنند. از دخالت در كار داوري و تحت تأثير  قراردادن داور در مسابقات گرفته تا به‌وجود آوردن حاشيه‌هاي ديگر اما آنچه مهم است اينكه كشتي‌گيران ما به‌خصوص جوانان ما بايد از هرگونه حاشيه پرهيز كنند چراكه آنها دنبال همين كار هستند. بايد طوري كشتي بگيرند كه داور نتواند امتيازي به آنها بدهند. ما چه بخواهيم و چه نخواهيم، داوري‌ در اين مسابقات عليه كشتي‌گير‌ان ما خواهد بود پس بايد مراقب بود تا وارد حاشيه‌ها نشويم.

از كشتي آزاد بگوييد شرايط ملي‌پوشان چطور است؟
كشتي آزاد هم با تركيبي دگرگون شده و جوان راهي اين ر‌قا‌بت‌ها مي‌شود. ما در لاس وگاس شش ملي‌پوش داريم كه براي اولين بار است تجربه حضور در اين سطح را پشت سر مي‌گذرانند و اين كار را براي ما خيلي حساس مي‌كند. در واقع در تيم ما به غير از حسن رحيمي و سيد احمد محمدي، ساير نفرات همه جوان هستند اما چون در مسابقات انتخابي و تورنمنت‌ها عملكرد رو به رشدي داشتند اميدواريم در اين مسابقات هم جواب اعتماد كادر فني را بدهند و نتايج خوبي كسب كنند. فدراسيون و كادر فني سعي دارد به جوان بهاي لازم را بدهد تا در كنار نفرات باتجربه بتوانند رشد و پيشرفت خوبي داشته باشند. بالاخره جوان امروز ما با تجربه‌هاي فردا است.

نايب قهرماني دوره قبل كشتي آزاد به قهرماني تبديل مي‌شود؟
تمام سعي و تلاش كادر فني و ملي‌پوشان روي همين موضوع است اما بايد قبول كنيم كه روس‌ها همچنان قوي هستند و بچه‌ها براي قهرماني كار سختي دارند. اما به هر حال ما از پيش بازنده نيستيم و قطعاً براي قهرماني پا به تشك مي‌گذاريم اميدوارم ملي‌پوشان شايستگي‌هايشان را نشان دهند.

از نظر فدراسيون كسب سهميه مهم‌تر است يا قهرماني در دو رشته؟
هم كسب سهميه المپيك و هم كسب مدال براي ما در اولويت قرار دارند. چون پنج نفر نخست در هر وزن مي‌توانند جواز حضور در المپيك را كسب كنند. به هر حال آنچه مهم است اين مسابقات مسابقاتي بسيار سنگين است و كشورها با تركيب اصلي خود براي كسب سهميه پا به مسابقات مي‌گذارند.

پيش‌بيني‌تان از نتيجه مسابقات لاس‌وگاس چيست؟ فكر مي‌كنيد چند سهميه مي‌گيريم؟
پيش‌بيني مسابقات را هيچ قبول نداشته و ندارم. در ورزش هميشه اتفاقاتي مي‌افتد كه قابل تصور نيست. به‌خصوص اينكه ما در اين مسابقات با تركيبي جوان قرار است روي تشك برويم. تا در جريان مسابقات قرار نگيريم هيچ چيزي معلوم نيست اما اميدوارم كه در پايان همه چيز به نفع ما تمام شود تا با دستي پر به كشور بازگرديم سهميه مسابقات ريو هم كسب شود.

گفته مي‌شود صدا و سيما نمي‌خواهد اين مسابقات را به طور كامل پخش كند؟
اين موضوع از چند روز پيش مطرح بوده اما درخواست داشتيم به احترام مردم مسابقات به طور كامل پخش شود ولي متأسفانه قرار است فقط فينال‌ها پخش شود. چنين نگاهي به ورزش اول كشور ظلم به كشتي است  كه ميليون‌ها نفر هوادار آن هستند.

با توجه به پيشرفت تيم‌ها تصور مي‌كنيد مهم‌ترين رقباي ما چه تيم‌هايي باشد؟
واقعاً كشتي الان به قدري پيشرفت كرده كه در برخي از كشورهاي گمنام و برخي از وزنه‌ها يك دفعه كشتي‌گير به قدري خوبي ظاهر مي‌شود كه ما اصلاً انتظارش را نداريم براي همين ما در اين‌باره هم به لحاظ روحي و رواني با بچه‌ها كار كرده‌ايم كه اصلاً كاري به اسم و رسم حريف نداشته باشند و فقط كشتي بگيرند. براي ما هميشه روس‌ها مشكل‌ساز بوده‌اند اما چون امريكا ميزبان است بالاخره مي‌تواند مسابقات حساس‌تر شود.

به‌جز مسابقات جهاني لاس وگاس، كشتي‌گيران در چند مرحله ديگر شانس حضور در المپيك ريو را دارند؟
مسابقات جهاني لاس وگاس امريكا مرحله اول رقابت‌هاي كسب سهميه المپيك محسوب مي‌شود كه در هر وزن مجموعاً شش نفر (نفرات اول تا پنجم) مجوز حضور در المپيك را كسب مي‌كنند. پس از آن مسابقات گزينشي در قاره آسيا كه اسفندماه در قزاقستان برگزار مي‌شود، نفرات اول و دوم هر وزن مجوز حضور در المپيك ريو را به‌دست مي‌آورند. ارديبهشت سال بعد هم مسابقاتي در مغولستان برگزار مي‌شود كه در هر وزن سه نفر مجوز حضور در المپيك را كسب مي‌كنند و آخرين شانس هم مسابقات گزينشي تركيه است كه كشتي‌گيران شانس حضور در ريو را به‌دست مي‌آورند، اما به هر حال ما اميدواريم در همين مرحله اول بچه‌ها سهميه لازم را به‌دست آورند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار