کد خبر: 698466
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
جنجال بر سر اصلاح قانون مهاجرت در آمريكا ادامه دارد
پس از پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات نوامبر 2014 ، آنها به‌صراحت اعلام کردند که در برابر بسیاری از طرح ها و اقدامات داخلی و خارجی دولت اوباما خواهند ایستاد
دکتر سید رضا میرطاهر
مساله اصلاح قانون مهاجرت در آمریکا که از موضوعات حساس در صحنه سیاست داخلی این کشور محسوب می شود منجر به رویارویی قوه مجریه و قوه مقننه در آمریکا شده و حتی به تقابل بین ایالتهای مختلف آمریکا بر سر مخالفت یا موافقت با آن منجر شده است. این مساله پس از مخالفت مجلس نمایندگان با تصویب بودجه لازم برای آن و تقابل ایالتها در این زمینه اکنون به نقطه حساسی رسیده است.


کنش و واکنش ها

کاخ سفید اخیرا از مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا که مانع از اجرای فرمان اجرایی رییس جمهوری در زمینه اصلاح قوانین مهاجرتی این کشور می شود، انتقاد کرد. کاخ سفید چهارشنبه 24 دی در این باره اعلام کرد که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا هر مصوبه ای را که فرمان اجرایی وی را تعلیق کند، وتو خواهد کرد. اوباما چندی پیش با تکیه بر بند قانونی اقدامات اجرایی رئیس‌جمهور، تغییراتی در قوانین مهاجرت به وجود آورد تا امکان تداوم اقامت موقت مهاجران غیرقانونی در آمریکا ایجاد شود.

این اقدام یکجانبه اوباما با واکنش حزب جمهوری خواه مواجه شد و مجلس نمایندگان تحت سیطره جمهوری خواهان چهارشنبه 24 دی (14 ژانویه) با 236 رای موافق در برابر 191 رای مخالف،طرحی را تصویب کرد که با حذف بخشی از بودجه وزارت امنیت داخلی آمریکا، مانع از اجرای فرمان باراک اوباما برای اصلاح قوانین مهاجرتی این کشور می شود. حتی پس از حذف بندهای مربوط به طرح مهاجرت اوباما از بودجه وزارت امنیت داخلی، کلیت طرح با رأیی ضعیف و پس از مخالفت 191 نماینده در برابر موافقت 236 نفر به تصویب رسید. طرح مذکور اکنون باید به تصویب سنای آمریکا برسد. بدین ترتیب کنگره آمریکا تهدید خود علیه طرح مهاجرتی اوباما را عملی کرد و از تصویب بودجه اجرای آن خودداری نمود. رئیس‌جمهوری آمریکا قبلا تهدید کرده بود که این رأی نمایندگان را وتو می‌کند. سال مالی نهادهای دولتی امریکا که بودجه خود را از این لایحه دریافت می‌کنند، از 27 فوریه آغاز می‌شود.قانون بودجه برای اجرایی شدن و ابلاغ باید به تصویب سنا هم برسد، با این حال جمهوری‌خواهان سنا گفته‌اند که مطمئن نیستند در صف‌آرایی مقابل دموکرات‌ها رأی لازم را بیاورند.


شمشير كنگره بر روي سياست‌هاي آقاي رئيس‌جمهور


تقابل ایالتها

این در حالی است که موضوع جنجال برانگیز مهاجرت در آمریکا ، علاوه بر تقابل کاخ سفید و کنگره ، ایالت های این کشور را رو در روی یکدیگر قرار داده است.در این راستا در واکنش به شکایت 24 ایالت علیه اقدامات مهاجرتی رئیس جمهوری آمریکا، برخی ایالت‌های آمریکا به تشکیل ائتلافی در حمایت از این اقدامات مبادرت کردند. از این جمله، ایالت ‌های واشنگتن، کالیفرنیا، کانتیکات، هاوایی، ایلینوی، آیوا، مریلند، ماساچوست، نیومکزیکو، نیویورک، اورگان و ورمونت با پیوستن به منطقه فدرالی واشنگتن دی سی حمایت خود را از اقدامات مهاجرتی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کردند.

در حال حاضر جامعه آمریکا چه در سطح توده ها و چه در سطح نخبگان و سیاستمداران، در خصوص چگونگی مقابله با معضل بزرگ و دیرینه مهاجرت های غیر قانونی دچار دو دستگی شده است. تعداد مهاجرین غیر قانونی در آمریکا بیش از 12 میلیون نفر تخمین زده می شود که برخی از آنان در خاک آمریکا متولد شده اند و حتی دوران خدمت سربازی را نیز گذرانده اند. گروهی در آمریکا مهاجرت های غیر قانونی را پدیده ای اجتناب ناپذیر می دانند که باید از این وضعیت ناخواسته بهترین بهره برداری را کرد و گروه دیگر خواهان حذف پدیده مهاجرت های غیر قانونی هستند. گروه اول را لیبرال ها، اکثریت سران حزب دموکرات و ایالت های عمدتا شمالی شرقی و سواحل غربی آمریکا نمایندگی می کنند. اما محافظه کاران، عموم جمهوریخواهان و ایالت های جنوبی ، غرب میانه و هم مرز با مکزیک در زمره طرفداران سخت گیری های مهاجرتی هستند.


اصلاح قوانین مهاجرتی

همزمان با افزایش آمار مهاجرانی که به صورت غیرقانونی مرزها را رد کرده و وارد آمریکا می شوند و از جمله کودکان بی سرپرستی که بسیاری از آنها از خشونت ها و باندهای تبهکاران و مواد مخدر در کشورهایشان فرار می کنند، فشارها بر اوباما جهت اقدام در حل این بحران افزایش پیدا کرده است.باراک اوباما در راستای سروسامان دادن به وضعیت ناهنجار مهاجران غیر قانونی قصد دارد اصلاحاتی را در قوانین مهاجرتی ایجاد کند. بر اساس این برنامه، حدود 5 میلیون مهاجر غیر قانونی با طی مسیر قانونی می توانند تابعیت آمریکا را کسب نمایند و از حق زندگی و کار در این کشور برخوردار شوند. حامیان این برنامه معتقدند با این اقدام ، هم از تعداد مهاجران غیر قانونی کاسته می شود؛ هم نظارت بر زندگی و فعالیت این گروه از شهروندان افزوده می شود ؛ هم در آمد دولت در محل پرداخت مالیات این افراد بیشتر می شود و هم ناهنجاری های ناشی از زندگی و کار غیر قانونی مهاجران غیر قانونی کاهش می یابد.

در مقابل، مخالفان برنامه اصلاحی اوباما هشدار داده اند که اعطای تابعیت به مهاجران غیر قانونی، پاداش به قانون شکنان و تشویق دیگران برای مهاجرت های غیر قانونی به آمریکا است . این گروه در عین حال نگران بازار کار کارگران آمریکایی و همچنین حفظ هویت ملی آمریکا بر پایه فرهنگ آنگلوساکسونی پروتستان مذهب هستند. در مجموع خط کشی میان مخالفان و موافقان پدیده مهاجرت به آمریکا اکنون بیش از هر زمان دیگری پر رنگ شده است.

جمهوریخواهان تهدید کرده اند حتی به قیمت توقف روند تصویب بودجه دولت و به تعطیلی کشاندن فعالیت های دولت فدرال، اجازه تحقق برنامه اصلاحی اوباما را ندهند. در مقابل نیز رییس جمهوری آمریکا هشدار داده است هر گونه مصوبه کنگره مغایر با برنامه های مهاجرتی خود را وتو خواهد کرد . در این میان ایالت ها نیز پا به میدان گذاشته اند و له یا علیه اصلاحات قوانین مهاجرتی به دادگاه مراجعه کرده اند. این اقدام از یک‌سو بر جدال قدیمی صلاحیت های دولت فدرال و دولت های ایالتی شدت خواهد بخشید و از سوی دیگر هر سه قوه آمریکا یعنی قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه را درگیر موضوع چالش برانگیز مهاجرت می کند . با توجه به این وضعیت، اگر در آینده نزدیک در خصوص چگونگی حل معضل مهاجرت میان نهادهای قدرت در آمریکا اجماع انجام نگیرد ، تعارضات سیاسی و حقوقی در این کشور بیش از پیش افزایش خواهد یافت .

این در حالی است که اهمیت روزافزون رأی اقلیت ها (به ویژه اقلیت لاتین تبار) در آمریکاباعث اهمیت هر چه بیشتر تغییر قوانین مهاجرتی شده است. بویژه اینکه یکی از پایگاههای اجتماعی حزب دموکرات ، اقلیتهای نژادی مانند لاتین تبارها هستند و طبیعتا انجام اقدامی بنیادین برای حل مشکل مهاجران غیر قانونی از سوی دموکراتها باعث افزایش اقبال مردم آمریکا به آنها خواهد شد. رای دهندگان لاتین تبار در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 2012 نقش مهمی در پیروزی باراک اوباما داشتند و دموکراتها نیازمند رای آنها در انتخابات میاندوره ای بودند.


شمشير كنگره بر روي سياست‌هاي آقاي رئيس‌جمهور


جمع بندی

پس از پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات نوامبر 2014 ، آنها به‌صراحت اعلام کردند که در برابر بسیاری از طرح ها و اقدامات داخلی و خارجی دولت اوباما خواهند ایستاد وضمن مخالفت با آنها مانع از تحقق یا تداوم آنها خواهند شد. با شروع بکار کنگره جدید در ژانویه 2015 جمهوری خواهان تهدید خود را عملی کرده و علم مخالفت با اوباما و اقدامات دولت وی را برافراشتند. در واقع اقدام ناگهانی اوباما در باره ارائه طرح اصلاح نظام مهاجرتی که به‌منظور قرار دادن جمهوری خواهان در مقابل یک عمل انجام شده از سوی کاخ سفید صورت گرفت، واکنش تند جمهوری خواهان را بهمراه داشت. جمهوری خواهان اوباما را به تلاش برای دور زدن کنگره متهم می کنند.

در دسامبر 2014 مجلس نمایندگان از دو وزارتخانه دولت اوباما در این باره شکایت کرد .این اقدام جمهوری خواهان با این هدف انجام شد تا عزم خود را به اوباما نشان داده و وی را از ادامه طرحش در باره اصلاح قانون مهاجرت منصرف سازند.همچنین تشدید رویارویی بین کاخ سفید و کنگره آمریکا بر سر اصلاح قوانین مهاجرتی و تاکید باراک اوباما در باره پیشبرد اصلاحات مورد نظر خود در این زمینه، باعث شد تا سران جمهوری خواهان تهدید نمایند که دولت فدرال را به تعطیلی خواهند کشاند.

اعلام احتمال تعطیلی دولت از سوی جمهوریخواهان در راستای تلاش این حزب برای افزایش فشار بر اوباما صورت گرفت تا وی از تصمیم خود برای تغییر سیاست مهاجرتی و به تبع آن اصلاح قوانین مهاجرتی عقب نشینی کند. این در حالی است که با وجود تهدید اخیر اوباما به وتوی مصوبه کنگره در باره اصلاح قانون مهاجرت، مجلس نمایندگان عملا به این تهدید بی اعتنایی کرده و از تصویب بودجه لازم برای اجرای طرح اصلاح قانون مهاجرت خودداری کرد. اکنون کنگره شمشیر را برای اوباما از رو بسته است و باید منتظر تشدید منازعه بین کاخ سفید وکنگره تحت سیطره جمهوری خواهان بود.شواهد حاکی از آن است که در دوسال باقیمانده ازدوره زمامداری اوباما ، وی ناچار خواهد بود دربسیاری از مسائل مختلف داخلی و خارجی با جمهوری خواهان در کنگره دست و پنجه نرم کند.این مساله به تضعیف هر چه بیشتر دولت اوباما و کاهش وجهه داخلی و بین المللی آن منجر خواهد شد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار