کد خبر: 674542
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
آلمان- ايران، مرحله سوم رقابت‌هاي جهاني واليبال
دنيا حيدري
صعود به مرحله نيمه نهايي كار آساني نبود، اگر چه شاگردان كواچ عالي بودند اما شكست برابر فرانسه مي‌توانست همه اميدواري‌ها و معادلات را به هم بريزد، خصوصا كه سرنوشت ايران دست خودش نبود كه تنها بخواهد به نتيجه بازي با صربستان دل خوش كند. براي ايران نتيجه بازي آرژانتين– امريكا و همچنين فرانسه – لهستان هم بسيار اهميت داشت و اين يعني اما‌و‌اگرهاي فراوان تا نيمه نهايي. اما در يك شب به ياد‌ماندني همه براي ايران بازي كردند تا شاگردان كواچ نتيجه تلاش‌هاي خود را بگيرند و به جمع شش تيم برتر جهان راه پيدا كرده و امروز در مرحله نهايي رقابت‌هاي قهرماني جهان واليبال خود را آماده مصافي سنگين با آلمان بكنند.
 
 
آلمان- ايران، ساعت 22:55
 
دقت در مرحله نيمه نهايي حرف اول را مي‌زند. تيم ملي واليبال ايران در گروه G دو بازي سخت دارد؛ آلمان و فرانسه كه براي صعود بايد حداقل يكي از دو حريف خود را شكست دهد و نخستين حريف، آلماني است كه ساعت 22:55 امشب برابر شاگردان كواچ مي‌ايستد.
 
واليباليست‌هاي ايران اگر چه در مسابقات مختلف در طول سه سال گذشته همه قدرت‌هاي جهان به جز روسيه را شكست دادند، اما هنوز نتوانسته‌اند در رقابت‌هاي جهاني مدالي را كسب كنند و رقابت‌هاي قهرماني جهان بهترين فرصت براي كسب مدال است. اما تيم ملي واليبال آلمان هم پس از 44 سال به دنبال كسب مدال در مسابقات قهرماني جهان است. آلمان در رده دهم رنكينگ فدراسيون جهاني و يك پله بالاتر از ايران قرار دارد. اگر‌چه سابقه طولاني از حضور در مسابقات بين‌المللي واليبال جهان دارد اما در سال‌هاي اخير نتوانسته‌ افتخار قابل توجهي را كسب كند، به طوري كه چهار سال است تا مرز صعود به نيمه‌نهايي پيكارهاي مهم واليبال دنيا مي‌رسد، اما از هدف خود بازمي‌ماند و حالا به دنبال رسيدن به هدف چند ساله خود است.  ايران و آلمان آخرين بار در ليگ جهاني سال گذشته به مصاف هم رفتند كه در دو بازي كه در تهران برگزار شد سهم هر يك از دو تيم يك پيروزي 3 بر صفر بود. با اين حساب دو تيم امشب در حالي به مصاف يكديگر مي‌روند كه شناخت بهتري نسبت به ديدار سال گذشته دارند و تجربيات بيشتري كسب كرده‌اند.
 
آلمان يكي از بهترين تيم‌هاي حاضر در رقابت‌هاي قهرماني جهان است كه به داشتن بازي مكانيكي معروف است. آلماني‌ها با تكيه بر واليبال قدرتي و همكاري گروهي و انسجام تيمي حريفان خود را از سد راه بر مي‌دارند. اين تيم در زدن سرويس، دفاع، حمله و توپ‌گيري گروهي از جمله تيم‌هاي خوب اين دوره از رقابت‌ها بوده‌ است، ضمن اينكه اين تيم از وجود بلندزن‌هاي بسيار خوبي بهره مي‌برد. بهترين مدافع روي تور آلمان‌ها گروگ گروزر است كه در حمله نيز قدرت اسپك بسيار بالايي دارد و به نوعي يكي از خطرناك‌ترين بازيكنان اين تيم شناخته مي‌شود و كواچ حتماً بايد روي مهار او برنامه‌ريزي كند. با اين وجود اما ويتال هينن سرمربي بلژيكي آلمان معتقد است با توجه به فشارهاي موجود، در مرحله سوم رقابت‌هاي قهرماني جهان هيچ تيمي مانند روز اول شاداب نيست: «تلاش مي‌كنيم از فرصت استفاده كنيم و پس از آناليز حريف ضربه بزنيم تا به هدف خود برسيم. اما نمي‌توان اين مسئله را ناديده گرفت كه با توجه به حساسيت‌هاي موجود و تلاشي كه در اين مرحله روي تيم‌هاست، هيچ تيمي مانند روز اول شاداب نيست. »
 
سپاستين شوارتز، بازيكن تيم ملي واليبال آلمان اما برخلاف سرمربي اين تيم معتقد است كه كار آنها برابر شگفتي‌ساز بازي‌‌ها بسيار سخت است: « وظيفه سنگيني داريم، چراكه حريفان ما از تيم‌هاي شگفتي‌ساز و خيلي خوب اين دوره از مسابقات هستند، اما ما روياي كسب مدال داريم و مي‌خواهيم امسال آن را محقق كنيم. »
 
اما آنچه مسلم است با توجه به آنكه در اين مرحله هر تيم تنها دو بازي فرصت دارد و براي صعود بايد حداقل يكي از دو حريف خود را شكست دهد، كار شاگردان كواچ بسيار سخت است. خصوصا در بازي برابر آلمان، چراكه سرمربي اين تيم تمام كارها را با آگاهي كامل انجام مي‌دهد. حتي وقتي حاشيه‌سازي يا به داور اعتراض مي‌كند، از تمام امكاناتش استفاده مي‌كند.
 
با اين وجود كواچ و شاگردانش هم تيم دست و پابسته‌اي برابر آلمان‌ها نيستند و نمي‌توان آنها را از قبل بازنده اين ميدان دانست، خصوصا كه واليباليست‌هاي تيم ملي ايران در طول اين رقابت‌ها شايستگي‌هاي خود را بارها و بارها ثابت كرده‌اند و در كل نتايج خوبي گرفته‌اند اگر از بازي با فرانسه كه غرور مانع از كار آنها شد فاكتور بگيريم. اما مشكل اصلي شايد ميانگين قدي آلمان باشد، مسئله‌اي كه موسوي، بازيكن تيم ملي نيز به آن اشاره مي‌كند:« ايران معمولاً مقابل تيم‌هاي قد بلند مشكل پيدا مي‌كند. اما نبايد اين مسئله بهانه‌اي شود براي آنكه خودمان را برابر حريف دست كم بگيريم. آلمان تيم خوبي است كه همه حريفان خود را شكست داده و واليبال را كلاسيك بازي مي‌كند. اين بازي شرايط خاص خود را دارد اما به اميد خدا مي‌رويم كه آلمان را هم مانند ديگر حريفان از سد راه برداريم. »
 
كواچ هم معتقد است حالا با صعود به اين مرحله زمان آن رسيده كه شاگردانش نتيجه زحمات خود را بگيرند: «بازي برابر آلمان آسان نيست، اما ما بازي‌‌هاي خيلي خوبي در اين تورنمنت انجام داديم. ايتاليا و امريكا را شكست داديم و با ارائه بازي‌‌هاي خوب به جايي رسيديم كه يك نتيجه هم كمك حال‌مان شد. ما خيلي تلاش كرديم كه بهترين بازي‌مان را انجام بدهيم. ايران تيم بسيار خوبي است كه حالا مي‌خواهد راهش را در مرحله سوم هم ادامه بدهد و نتيجه بگيرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار