کد خبر: 674308
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
کارشناس مسئول واحد کودکان مرکز بهداشت خوزستان گفت: مصدومیت ناشی از حوادث، علت اصلی مرگ در کودکان بالای یک سال را به خود اختصاص داده است.

دکتر مژگان فطورچی در حاشیه برگزاری کارگاه "احیاء پایه کودکان" که در مرکز بهداشت استان خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: زنجیره بقاء کودک شامل چند حلقه مختلف نظیر پیشگیری، عملیات احیاء پایه (ماساژ قلبی-تنفسی)، دسترسی سریع به سیستم اورژانس، احیاء پیشرفته و مراقبت‌های جامع تخصصی بعد از احیا در بیمارستان‌ها است که سه حلقه اول به عنوان احیاء پایه (BLS) محسوب می‌شوند.


وی ادامه داد: در کودکان بالای یک سال، مصدومیت ناشی از حوادث علت اصلی مرگ را به خود اختصاص می‌دهد و به دنبال بروز حادثه و ایست قلبی در کودک، میزان بقاء کودکان بسیار ناچیز است و این موضوع اهمیت پیشگیری از آسیب‌ها و کاهش مرگ و میر کودکان را نشان می‌دهد.


کارشناس مسئول واحد کودکان مرکز بهداشت خوزستان افزود: اهمیت آموزش عملیات احیاء قلبی-ریوی از آنجا محرز می‌شود که انجام این عملیات در زمان مناسب و با کیفیت مناسب می‌تواند بیش از 70 درصد شانس بقا همراه با عاقبت مطلوب وضعیت عصبی در کودک نجات یافته شود.


فطورچی در خصوص برگزاری این کارگاه اظهار کرد: اولین دوره آموزشی در این زمینه در مهرماه سال 92 برای کارشناسان ستادی بهداشت خانواده شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد و به منظور تقویت مهارت فردی ارائه‌دهندگان خدمت و گسترش آموزش این مهارت تا سطوح محیطی و خانه‌های بهداشت، در شهریورماه 93 نیز دوره بازآموزی این کارگاه برگزار شده است.


وی با معرفی گروه هدف این برنامه ادامه داد: گروه هدف این کارگاه، کارشناسان برنامه مراقبت اطفال و مربیان مراکز آموزش بهورزی در ستاد شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بودند.


فطورچی یادآور شد: این آموزش‌ها به صورت آبشاری و از طریق ارائه‌دهندگان خدمت مهارت انجام عملیات احیاء پایه ویژه افراد غیرحرفه‌ای (عموم مردم و مراقبان کودک) به کلیه افراد جامعه آموزش داده می‌شود تا در صورت بروز ایست قلبی تنفسی در کودکان حداقل تا زمان رسیدن اورژانس به بالای سر کودک، خانواده بتواند اقدامات احیا را انجام دهد.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار