کد خبر: 673868
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
در برخی از کشورها اطلاع رسانی از طریق برچسب هایی که رنگ های متفاوتی داشته و اطلاعات آن ها به طور دقیق روی فرآورده ها درج شده، به مصرف کننده منتقل می شود و ما نیز می خواهیم از این تجربه در کشور استفاده کنیم.
رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اعلام خبر رنگ بندی مواد غذایی گفت: بر اساس تصمیمات گرفته شده پس از دریافت مجوزهای لازم از این پس فرآورده های غذایی با رنگ های  سبز، قرمز و زرد مشخص خواهد شد.


دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در برنامه «ره آورد» گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت با بیان این که یکی از حقوق مصرف کنندگان این است که خیلی سریع بتوانند به اطلاعات فرآورده های مصرفی دست پیدا کنند، گفت: در برخی از کشورها اطلاع رسانی از طریق برچسب هایی که رنگ های متفاوتی داشته و اطلاعات آن ها به طور دقیق روی فرآورده ها درج شده، به مصرف کننده منتقل می شود و ما نیز می خواهیم از این تجربه در کشور استفاده کنیم.


وی ادامه داد: بطور کلی 3 گروه از فرآورده های غذایی را شناسایی و معرفی می کنیم. گروه نخست گروهی هستند که از دید وزارت بهداشت برای سلامتی مردم مهم است. یعنی ترویج مصرف آن ها برای شهروندان توصیه می شود. گروه دوم گروهی است که مصرف آن ها برای مردم توصیه نمی شود، و دسته سوم فرآورده هایی هستند که توصیه خاصی در مورد آن ها وجود ندارد و انتخاب شان به شهروندان باز می گردد؛ که بر اساس تصمیمات گرفته شده گروه نخست با رنگ سبز(توصیه می شود)، گروه دوم با رنگ قرمز(توصیه نمی شود) و گروه سوم نیز با رنگ زرد(توصیه خاصی وجود ندارد) مشخص خواهد شد.



این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: مطالعات و ارزیابی های اولیه در حال انجام است و پس از دریافت مجوزهای لازم از این روش برای اطلاع رسانی به مردم استفاده خواهیم کرد.



دیناروند در ادامه با طرح سوالی مبنی بر این که برخی از مردم می پرسند که اگر شما مخالف استفاده از برخی فرآورده ها هستیدريال چرا به آن ها پروانه ساخت می دهید؟، گفت: شیوه رنگ بندی فرآورده های غذایی می تواند پیام سازمان غذا و دارو را به مردم منتقل کند که اجازه مصرف وجود دارد؛ اما مصرف کننده باید بداند مصرف چه موادی را باید محدود و مصرف چه موادی را باید ارتقا دهد.



رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در پایان با اشاره به رده بندی تبلیغاتی برای فرآورده های غذایی اظهارکرد: حتی می توان برای فرآورده های غذایی، رده بندی تبلیغاتی در نظر گرفت. بدین معنا که برای گروهی که به مردم توصیه می شود و بیشتر استفاده کنند، تعرفه کمتری اختصاص یابد و گروهی که مصرف شان توصیه نمی شود با میزان تعرفه دیگری تبلیغ شود و همچنین فرآورده های مضر نیز اصلاً تبلیغ نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار