کد خبر: 671892
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
عزیزی گفت: از میان 50 مطالعه‌ای که احساس سالم بودن را در افراد مذهبی بررسی کرده‌اند 58 درصد گزارش نموده‌اند که معنوی یا مذهبی بودن با احساس سالم بودن بیشتری همراه است.

فریدون عزیزی عضو فرهنگستان علوم پزشکی گفت: از حدود 40 سال پيش، نتايج تحقيقاتی ارايه شد كه ارتباط عوامل دينی و اعتقادی را با شاخص‌ها و پیامدهای جسمی مانند مرگ نشان داد و از آن زمان شاخص‌های دیگر در تعریف سلامت وارد و به تدریج در نوشته‌های علمی آورده شد که سلامت و بیماری انعکاسی از درهم تناوشی عوامل بیولوژیک، پسیکولوژیک و عوامل اجتماعی است.


وی با بیان اینکه سلامت معنوی عبارت است از حالت اطمینان، امنیت، آرامش و سکون قلبی و روحی که از اعتقاد و اعتماد به منبع و قدرتی بر‌تر و متفاوت از عوامل مادی و پیرامونی ناشی می‌شود و باعث افزایش امید، رضایتمندی و نشاط درونی می‌گردد و در ‌‌نهایت به سلامت و تعالی همه جانبه انسان و انسانیت کمک می‌کند، افزود: عوامل عمده‌ای که سلامت فرد و جامعه را تهدید می‌کند ممکن است ژنتیکی یا محیطی باشند. اطلاعات دقیقی در مورد ارتباط بین سلامت معنوی و ژنتیک موجود نیست.


عزیزی ادامه داد: در بیشتر مطالعات، در افراد معنوی یا مذهبی به میزان کمتری انحرافات اجتماعی، اعتیاد، جنایت، طلاق و جدایی دیده شده است. این تاثیر مثبت به دلیل خصوصیاتی است که معنویت و مذهبی شدن در انسان‌ها ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها صداقت، خلوص، عفو، قناعت، بخشش، خودنگهداری، صبر، انسانیت، تواضع و سایر خصوصیاتی است که به ارتقا ارتباطات اجتماعی منجر می‌شود. احساس سالم بودن در افراد معنوی/ مذهبی بیشتر از افراد دیگر است. از میان ۵۰ مطالعه‌ای که این مقوله را بررسی کرده‌اند ۵۸ درصد گزارش نموده‌اند که معنوی/ مذهبی بودن با احساس سالم بودن بیشتری همراه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار