کد خبر: 633631
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
اوباما و اولاند در كاخ سفيد ديدار كردند
اين ديدار و تاكيد همزمان با 22 بهمن و حضور ميليوني مردم ايران انجام شد. اين حضور ترس از تغيير گزينه هاي روي ميز را نشان مي دهد كه مردم ايران پاي آرمان هاي خود ايستاده اند.

جوان آنلاين: ديروز روساي جمهور آمريكا و فرانسه در كاخ سفيد با يكديگر ديدار و سپس در كنفرانس خبري مشترك شركت كردند. طبيعي است كه در اين ديدارها چگونگي تقسيم منافع در راس امور قرار دارد. طبق معمول ايران نيز در متن گفت و گوهاي اين دو رئيس جمهور قرار داشت و باراك اوباما از تلاش هاي فرانسه در مذاكرات ايران و 1+5 قدرداني كرد. تلالش هايي كه به پليس خوب و پليس بد در مذاكرات معروف شد.

در اين ديدار طبق معمول بار ديگر به اجراي تحريم ها عليه ايران تاكيد شد. دليل اصلي اوباما در اين خصوص اين است كه فرانسه به گونه اي اولين كشوري است كه از تحريم هاي ايران آسيب ديده است. دلايل اصلي فرانسه در مخالفت با روند مذاكرات (پليس بد) نيز اين بود كه منافع اش در زمينه خودرو و تحريم شركت ها به شدت با مشكل مواجه شده بود و پاريس به هر شكل خواهان در نظر گرفتن منافع خود و همچنين برداشته شدن بخشي از اين تحريم ها بود. به همين دليل پس از به نتيجه رسيدن نسبي مذاكرات صنعت خودروسازي پژو و رنو فرانسه براي سرمايه گذاري و بازگشت به بازار خودروي ايران از يكديگر سبقت گرفته اند. اتفاقا به همين دليل است كه هيات تجاري فرانسه به ايران سفر كرده تا به دور از چشم اختلافات سياسي، منافع اقتصادي اش را دنبال كند.

حال تاكيد اوباما و آمريكا اين است كه فرانسه بايد مراقب شركت هاي داخلي باشد تا براي جبران زيان هاي ايجاد شده از تحريم هاي ايران به اصطلاح بي گدار به آب نزند و به سمت صنعت خودروسازي ايران سرازير نشود. اوباما در اين باره گفته است كه تحريم ها عليه ايران بر سر جايشان برقرار هستند.

فارين پاليسي به عنوان يكي از مهمترين و تاثيرگذارترين رسانه ها در زمينه سياست خارجي آمريكا هفته پيش عنوان كرده بود كه آمريكا نمي تواند جلوي هجوم كشورها و شركت ها براي بازگشت به بازار ايران را بگيرد. دقيقا به همين دليل است كه اوباما بار ديگر به كشورها و شركت هايي كه به اجبار حامي تحريم ها بوده اند، ‌تاكيد مي كند كه مراقب عملكرد خود باشند در غير اين صورت مجازات خواهند شد.

بر اساس مباني فكري سرمايه داري، ‌سرمايه راه سود خود را مي شناسد به همين منظور علاقه اي ندارد كه بازار ايران را ناديده بگيرد اما در اين ميان سياست و اختلافات رويكردي به دنبال آن است كه جلوي اين انديشه سرمايه گذاري سد ايجاد كند. مسئله اي كه سرمايه داران و حتي دولت ها به هر شكل خواهان دور زدن آن هستند.

اين ديدار و تاكيد همزمان با 22 بهمن و حضور ميليوني مردم ايران انجام شد. اين حضور ترس از تغيير گزينه هاي روي ميز را نشان مي دهد كه مردم ايران پاي آرمان هاي خود ايستاده اند. اوباما در همين ديدار عنوان كرده است كه با اعمال تحريم هاي جديد مخالف است در حالي كه طي مدت توافق مذاكرات، اين مسئله تكرار و حتي موجب اعتراض برخي اعضاي 1+5 همچون روسيه نيز شده است كه آمريكا بر خلاف توافقات، تحريم هاي جديد عليه ايران اعمال مي كند.

بر اساس سياست و نگاه ماكياوليستي اين طبيعي است كه مي توان قرار گذاشت و متعهد شد اما آن را اعمال نكرد. در حالي كه انجام و اجراي چنين سياستي در قرن 21 نه تنها اخلاق سياسي را زير سوال مي برد بلكه بي اعتمادي سياسي گسترده اي را در سطح نظام بين الملل ايجاد مي كند كه كم كم در حال عميق تر شدن است.

به هر جهت مردم ايران موضع خود را يك بار ديگر در 22 بهمن اعلام كرده و آينده سياسي كشور را بر اساس آرمان هاي انقلابي دنبال مي كند. اين اعلام موضع مي تواند پشتوانه اي براي آينده مذاكرات قرار بگيرد كه دور جديد آن از 29 بهمن (۱۸ فوریه) آغاز خواهد شد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
0
0
...
...
...ماشینهای فرانسوی با قیمت کمتر از ماشینهای آمریکایی که کیفیت و حجم موتور بیشتری دارند وارد میشوند.
...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار