کد خبر: 623184
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۴
پس از توافق اوليه هسته‌اي ايران و 1+5
رئيس جمهور روسيه پس از توافق اوليه هسته اي ايران و 1+5 گفت: توافق ژنو به پاس برخورد سازنده رهبري ايران، اعضاي «گروه 1+5» و ساختارهاي اتحاديه اروپا و همچنين فعاليت شديد گروههاي مسئول مذاکره ميسر شد».

به گزارش خبرگزاري اينترفاكس، ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه گفت: موافقتنامه حاصله بين ايران و «گروه 5+1» اجازه نزديک شدن به حل يکي از بغرنجترين معضلات سياست جهاني را داد.

پوتين تاكيد كرد: «در خاتمه مذاکره در مورد حل اوضاع پيرامون برنامه اتمي ايران نزديکتر شدن به حل يکي از بغرنجترين معضلات سياست جهاني ميسر شد. توافق ژنو به پاس برخورد سازنده رهبري ايران، اعضاي «گروه 1+5» و ساختارهاي اتحاديه اروپا و همچنين فعاليت شديد گروههاي مسئول مذاکره ميسر شد».

رئيس جمهور روسيه خاطر نشان كرد: «روسيه هميشه بطور پيگير از حل مسئله اتمي ايران از راه مذاکره و ديپلماسي حمايت کرده است. مهم است که طرح ژنو بر همين افکار و رويکردها متکي است.از جمله اصول اقدام مرحله به مرحله و متقابل که ما قبلاً پيشنهاد کرده بوديم بطور کامل در سند هماهنگ شده منعکس شده و مورد حمايت و شناسايي بين‌المللي قرار گرفت».

سرگئي لاوروف نيز گفت: مذاکرات مربوط به برنامه اتمي ايران اجازه داد يکي از بزرگترين مأموريتهاي سياست جهاني حل شود. در نتيجه مساعي شديد هيئتهاي انگلستان، آلمان، چين، آمريکا، فرانسه و ايران سند چارچوبي طراحي شده که اجراي موفق آن اجازه ميدهد برخي نگرانيهاي جدي در مورد ماهيت و جهت گيري عمليات ايران در بخش اتمي رفع شود. اين سند چشم انداز اجراي کامل حقوق لاينفک جمهوري اسلامي ايران به عنوان عضو قرارداد عدم گسترش اسلحه اتمي را باز ميکند.

اين توافق بر اصلي متکي است که از طرف ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه بيان شده بود. معناي آن شناسايي حق بلاقيد و شرط ايران براي توسعه برنامه اتمي مسالمت آميز و از جمله حق غنيسازي اورانيوم به شرط قرار گرفتن اين برنامه زير کنترل بين‌المللي و رفع تمام مجازاتهاي موجود عليه ايران و از جمله مجازاتهاي يکجانبهاي ميباشد که ما قانوني بودن آنها را برسميت نشناخته و نخواهيم شناخت. توافق ژنو بر اصول اقدام مرحله به مرحله و متقابل متکي است که اولين بار از طرف ما بيان و در نهايت مورد قبول و حمايت همگان قرار گرفت.

توافق حاصله تضعيف ملموس رژيم مجازاتهاي ضد ايران را منظور ميدارد که مدت طولاني است بر اوضاع اجتماعي اقتصادي اين کشور اثر منفي ميگذارد.

در موافقتنامه قدمهاي معيني در جهت گسترش شفافيت برنامه اتمي ايران منظور شده که ظرف 6 ماه در همکاري تنگاتنگ با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اجرا ميشود. به موازاي اجراي قدمهاي اوليه فعاليت در جهت هماهنگ کردن راه حل نهايي و جامعي که تمام مسائل مربوط با برنامه اتمي ايران را رفع ميکند ادامه خواهد يافت. به تفاهم و حمايت جامعه جهاني از اين مساعي اميدواريم.

اين فعاليتي طولاني و بغرنج بود ولي در نهايت عقل سليم دست بالا را گرفت. نتيجه ژنو به معني برنده شدن همگان است.

ما اطمينان داريم راه حل پيدا شده بر اوضاع منطقه خاورميانه اثر مساعد گذاشته و به رفع روند خطرناک سالهاي گذشته، وقتي براي حل قهرآميز بسياري از اوضاع بحراني و درگيري زا در خاورميانه تلاش ميشد، کمک ميکند. در نتيجه امنيت منطقه بالاتر رفته، اساس سيستم عادلانه و موزون روابط بين‌المللي که در آن براي اعمال فشار و تحميل اراده نبايد جايي وجود داشته باشد بطور ملموس تقويت ميشود. راه حل پيدا شده همچنين در انسجام اساس حقوقي نظم جهاني معاصر سهيم ميشود.


منبع: بخش دیپلماسی عمومی و رسانه ای سفارت جمهوري اسلامي ايران در مسکو


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
مصطفی
|
-
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
0
0
کاملا درست گفته
[...]
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار