کد خبر: 610259
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۸
گفت‌وگو با حسين مسافرآستانه دبير چهاردهمين جشنواره تئاتر مقاومت
سپيده آماده

چهاردهمين جشنواره تئاتر مقاومت در بخش‌هاي تئاتر كودك و نوجوان، عروسكي و خياباني از دوشنبه 11 شهريور در شهر تبريز آغاز شده است. در همين رابطه گفت‌وگويي با حسين مسافرآستانه دبير اين دوره از جشنواره داشته‌ايم تا از آثار حاضر در جشنواره چهاردهم تئاتر مقاومت و شرايط برگزاري بپرسيم.

ميزباني شهر تبريز در اين دوره از جشنواره تئاتر مقاومت به چه صورت بوده است؟

به نظر من ميزباني شهر تبريز بسيار خوب بوده است. البته من چنين استقبالي را پيش‌بيني مي‌كردم و با توجه به شناختي كه از فضا و مديران فرهنگي اين شهر داشتم، مي‌دانستم كه در برگزاري اين جشنواره سنگ تمام خواهند گذاشت. تا به امروز جشنواره در فضاي معنوي مبتني بر اهداف جشنواره و با روندي منظم برگزار شده است و اميدوارم تا روز آخر بر همين منوال پيش برود.

حضور گروه‌هاي تئاتري در اين دوره را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

با صحبت‌هايي كه ما تا اين لحظه با گروه‌ها داشته‌ايم عموماً اظهار رضايت مي‌كردند. خب خيلي از مسائل پيش‌بيني نشده در هر جشنواره‌اي وجود دارد اما خدا را شكر هيچ موضوع آزاردهنده‌اي تا به اين لحظه اتفاق نيفتاده است، ضمن اينكه جشنواره تئاتر مقاومت فضايي دوستانه را ميان برگزار‌كنندگان و شركت‌كنندگان به وجود آورده است كه جاي تشكر دارد.

برگزاري جشنواره تئاتر مقاومت در شهري غير از پايتخت، چقدر در گسترش فرهنگ مقاومت در ساير نقاط كشور تأثير مي‌گذارد؟

اين مسئله اشاعه فرهنگ مقاومت در شهرهاي كشور، يكي از اهداف اصلي شوراي سياستگذاري جشنواره از ابتدا بوده است و تجارب گذشته هم نشان داده است زماني كه اين جشنواره در شهرها و استان‌هاي مختلف برگزار مي‌شود، استقبال گسترده‌تري هم از جشنواره مي‌شود، ضمن اينكه تبليغات محيطي و شهري در جشنواره‌هايي كه در شهرستان‌ها برگزار مي‌شوند، بسيار بيشتر از تبليغاتي است كه در جشنواره‌هاي تهران وجود دارد، چون تبليغات جشنواره‌اي تهران در حوزه برگزاري محدود مي‌شوند اما در شهرستان‌ها اين تبليغات در تمام شهر گسترده مي‌شود.

پس دوره‌هاي بعدي جشنواره مقاومت در شهرهايي غير از تهران برگزار مي‌شود؟

يكي از برنامه‌هايي كه سياستگذاران جشنواره مقاومت در نظر دارند، اين است كه اين جشنواره علاوه بر تبريز در شهرهاي ديگر هم برگزار شود و اين نياز هم از سوي هنرمندان و هم از سوي مخاطبان وجود دارد و اميدوارم كه مسئولان فرهنگي شهرهاي ديگر هم مانند تبريز براي اداي دين به جشنواره مقاومت هم كه شده در برگزاري اين جشنواره تلاش كنند، چون تعميم جشنواره مقاومت در شهرهاي كشور نيازمند همكاري مسئولان كشوري است.

يكي از نقاط عطف اين دوره از جشنواره تئاتر مقاومت، برگزاري كارگاه‌هاي تخصصي با حضور اساتيد تئاتر است. به نظر شما برگزاري اين كارگاه‌ها چقدر در انتقال دانش روز دنيا در ميان هنرمندان كشور مؤثر است؟

امكان آموزش‌هاي تخصصي تئاتر براي هنرمندان داخلي مستلزم صرف هزينه سفر به كشورهاي ديگر و حضور در كلاس‌هاي آموزشي اساتيد بين‌المللي است. در اين ميان جشنواره تئاتر مقاومت فرصتي است براي هنرمندان كه در محضر اساتيد حضور پيدا كنند و از اين فرصت استثنايي بهره‌برداري لازم را داشته باشند. در اين جشنواره هم ما كارگاه خاص طراحي و ساخت عروسك داريم كه توسط استاد بزرگ تئاتر عروسكي جهان، چنگيز اوزك برگزار مي‌شود.

نمايش‌هاي حاضر در جشنواره را چه در حوزه خياباني و چه كودك و نوجوان چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

نمايش‌ها در روز اول كارهاي متفاوتي بودند كه كيفيتشان هم چيزي از ساير آثار تئاتر در ساير حوزه‌ها كم نداشت. در اين ميان سطح آثار تئاتر خياباني بالاتر است، چون اين آثار امكان حضور مداوم را دارند و به طور كلي از لحاظ موضوعي تمامي آثار در راستاي اهدافي است كه در فراخوان به آن اشاره شده و اداي دين به فرهنگ مقاومت در تمامي آثار ديده مي‌شود.

آقاي مسافر! برگزاري چنين گردهمايي‌هايي با حضور هنرمندان حوزه تئاتر مقاومت و ارزشي چقدر در اشاعه اين مفاهيم ارزشي در جامعه هنري كشور تأثير مي‌گذارد در حالي كه برخي از هنرمندان تمايل چنداني به حضور در عرصه مقاومت ندارند.

اينكه برخي از هنرمندان تمايل حضور در عرصه مقاومت را ندارند به دليل اين است كه مفاهمه مناسبي ميان هنرمندان و بين هنرمندان و مسئولان وجود ندارد و‌گرنه هيچ هنرمندي در كشور نيست كه نسبت به فرهنگ دفاع مقدس بي‌تفاوت باشد و اگر اين تعريف مشترك به وجود بيايد، خواهيم ديد كه همه هنرمندان كشور چگونه در حوزه مقاومت كار خواهند كرد.

با توجه به ارزشمندي موضوعاتي چون مقاومت، چرا نهادهاي مختلف آن طور كه بايد در زمينه تأمين اين جشنواره مساعدت ندارند؟

متأسفانه در سال‌هاي گذشته بدعت نامناسبي ميان مديران فرهنگي ايجاد شده است كه اگر يك نهادي متولي يك امر شد، ساير نهادها در قبال آن سلب مسئوليت مي‌كنند اما اين موضوع در بحث دفاع مقدس توجيهي ندارد، زيرا همه مديران در هر نهادي مديون فرهنگ دفاع مقدس هستند و بارها اين مسئله از سوي مقام معظم رهبري هم بيان شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار