کد خبر: 523807
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
پروين: به عشق مردم و كشورم به مالزي مي‌روم
علي پروين مرد سر‌د و گرم چشيده‌ فوتبال ايران و پرسپوليس دو‌شنبه شب جلوي دور‌بين بر‌نامه ۹۰ قرار گرفت، بهانه‌ اين گفت‌و‌گو هم بهانه‌اي مانند خود پروين منحصر به فرد بود. سلطان چشم تيله‌اي فوتبال ايران براي حضور در مراسم تقدير از پيشكسوتان فوتبال آسيا به مالزي مقر AFC دعوت شده و ديروز راهي اين كشور شد تا در مراسمي كه بر‌گزار مي‌شود افتخاري ديگر براي فوتبال ايران رقم بزند.
اما پروين در صحبت‌هايش علاوه بر اشاره به اين مراسم و نحوه حضورش در آن به نكات ديگري هم اشاره داشت؛ نكات و حقايقي از سال‌هاي نه چندان دور فوتبال كه به نوعي بر همگان پنهان مانده بود و بايد از طرف شخصي چون پروين بيان مي‌شد.
سر‌مربي سابق تيم‌ملي فوتبال ايران ضمن تقدير از تمامي كساني كه باعث پيشرفت و موفقيت او شده‌اند گفت: مردم و روز‌نامه‌ها مرا علي پروين كردند، من فقط يك ورزشكار كوچك اين مملكت هستم و براي موفقيت و سر‌بلندي كشورم هر كاري كه لازم باشد انجام مي‌دهم امروز هم تنها به عشق مردم و كشورم به مالزي مي‌روم. پر‌وين در پاسخ به سؤالي در خصوص لقب سلطان اضافه كرد: قبل از من بزرگان ديگري هم در اين فوتبال حضور داشته‌اند، بزرگاني مثل علي جباري، به او گفتم سلطان تويي، هر چه باشد قبل از من در اين فوتبال بوده‌اي و پيراهن تيم‌ملي را بر تن كرده‌اي اگر هم امروز به من سلطان مي‌گويند لقبي است كه هواداران و مردم به من داده‌اند كه مايه افتخار من است.
وي با اشاره به مشكلات و معضلات امروز فوتبال و اينكه فوتبال ما چقدر نسبت به رقباي آسيايي عقب است ادامه داد: وقتي در پكن قهرمان شديم به رئيس سازمان تربيت بدني گفتم من سر‌مربي تيم‌ملي هستم ولي ما شانسي قهرمان شديم. به او گفتم بايد فكري به حال فوتبال كنيم چون ما با موتور گازي حركت مي‌كنيم اما شرقي‌ها با جت.
اين يك واقعيت است كه از آن سال تا به حال به آن توجه نشده، فوتبال ما هر روز پسرفت داشته و اكنون نيز همان شرايط پابر‌جاست، ما كند حركت مي‌كنيم و رقبا بسيار تند و تيز و با بر‌نامه. من روز‌ها و سال‌هايي را به ياد دارم كه عرب‌ها توان عرض اندام مقابل فوتبال ايران را نداشتند اما شما نگاه كنيد امروز كشور‌هايي مثل يمن و بحرين براي ما شاخ و شانه مي‌كشند و كاري از دستمان بر‌نمي‌آيد.
سر‌مربي سابق پرسپوليس در صحبت‌هاي خود اشاره‌اي هم به شرايط و فرهنگ حاكم بر بازيكنان امروز فوتبال ايران داشت. وي گفت: بازيكنان الان تا اسم در مي‌كنند، قيافه‌شان عوض مي‌شود. مدل موهايشان تغيير مي‌كند، فرم لباس پوشيد‌نشان عوض مي‌شود و هزار و يك شكل ديگر، اما اصلي‌ترين مشكل بازيكنان فوتبال ايران امروز مسئله‌ بي‌خوابي است، البته امروز تقريباً همه تا پاسي از شب بيدار هستند اما قصه ورزشكار و بازيكنان متفاوت است، بازيكن اگر خواب كافي نداشته باشد نمي‌تواند به خوبي در زمين مسابقه ظاهر شود. من در زمان مربيگري‌ام اين قبيل چيز‌ها را كنترل مي‌كردم و با خاطيان بر‌خورد مي‌كردم.
وي با اشاره به اينكه در خصوص بازيكنان بزرگي چون احمد‌رضا‌ عابد‌زاده صحبت كرده ادامه داد: به عابد‌زاده گفتم كه قدر خودت را بدان و زياد در‌گير مسائل حاشيه‌اي نشو، چون از اصل كار عقب مي‌ماني. با بقيه هم صحبت مي‌كردم. البته يكسري بازيكن با‌نظم و انضباط داشتم كه كاري با آنها نداشتم، آنها به موقع كار خود را انجام مي‌دادند، اما يكسري بازيكن هم بودند كه بايد با آنها بر‌خورد مي‌كردم.
كاپيتان سال‌هاي دور تيم‌ملي فوتبال ايران با اشاره به در پيش بودن سه مسابقه حساس تيم‌ملي در راه صعود به جام جهاني گفت: روز‌گاري ما آقاي آسيا بوديم و به جرئت مي‌توانم بگويم كه فاصله‌مان با سطح اول فوتبال دنيا بسيار كم شده بود. آن موقع قرار بود با تيم‌ملي مقابل فرانسه بازي كنيم. در مصاحبه از من پرسيدند چطور مي‌خواهي پلاتيني را مهار كني؟ من هم گفتم كه او بايد مرا مهار كند و همين هم شد. تا دقايق آخر بازي يك-يك مساوي بوديم اما در شرايطي كه مهاجمشان ۴ تا ۵ متر در آفسايد بود به ما گل زدند و بازي را ۲ بر يك بردند. آن زمان وضعمان اين بود اما الان اينگونه اسير شده‌ايم.
با اين بساط اگر به جام جهاني نرويم خيلي سخت است. متأسفانه فوتباليست‌هاي ما جنبه ندارند، البته بايد به اين نكته هم اشاره كنم كه هر چند كار‌لوس كرش مربي خوب و توانمندي است اما اگر اين تيم‌ملي در دست هر مربي ديگري بود مثل آب خوردن صعود مي‌كرد.
جمله معروف علي پروين «مدير فني يعني كشك» ديگر مسئله‌اي بود كه وي مجبور شد در صحبت‌هاي متفاوت خود با ۹۰ به آن بپردازد: كميته فني اگر روي حساب و كتاب باشد خوب است، اما الان كميته فني پرسپوليس زمان زيادي است كه تشكيل شده و كوچكترين نفعي به حال تيم نداشته است، اين يعني كشك، اين چيز‌ها فرماليته به نظر مي‌رسد.
علي پروين حرف‌هاي ريز و درشت ديگري را هم مقابل دوربين بر‌نامه ۹۰ زد كه بيان آنها در اين كوتاه نمي‌گنجد اما آنچه مسلم است اينكه فوتبال ايران به استفاده از تجربيات چنين مرداني سخت محتاج است، حالا كه آسيا پي به بزرگي و در‌خشان بودن امثال پيشكسوتاني چون علي پروين، علي جباري و همايون بهزادي از ايران برده، بر ماست كه بيشتر از قبل قدر چنين ستاره‌هايي را بدانيم و نگذاريم مانند برخي ديگر غريب و بي‌نام و نشان بمانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار