کد خبر: 522979
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
اعتراض تشكل‌هاي دانشجويي، مسئولان و نمايندگان مجلس به تغيير تاريخ امتحانات
با وجود گسترش اعتراضات به بخشنامه اخير وزارت علوم مبني بر تغيير تاريخ امتحانات نيم‌سال دوم در سال تحصيلي جاري و تعطيلي دانشگاه‌ها در ايام انتخابات، اين وزارتخانه بر اجراي سراسري بخشنامه مذكور اصرار دارد و با دادن اختيار به دانشگاه‌ها براي تعطيلي خوابگاه‌هاي دانشجويي بعد از امتحانات، مسير اجراي آن را براي دانشگاه‌ها آسان‌تر مي‌كند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه دامنه انتقادات به بخشنامه انتخاباتي وزارت علوم به مجلس و برخي مسئولان خارج از اين وزارتخانه نيز رسيده كه در تازه‌ترين آنها، مسئول نهاد نمايندگي ولي‌فقيه در دانشگاه‌ها از تعطيلي دانشگاه‌ها در ايام انتخابات انتقاد و نسبت به اين مسئله ابراز تأسف كرد.
در حالي كه كشور خود را براي خلق حماسه سياسي آماده مي‌كند و در شرايطي كه افراد جامعه زمينه را براي اين حماسه‌سازي مهيا مي‌كنند، دانشگاه‌ها و دانشجويان اين روزها را با يك نگراني دوگانه نسبت به كوتاه شدن طول ترم تحصيلي از طرفي و ابتر ماندن فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي خود از سوي ديگر سر مي‌كنند.
خواسته دانشجويان از وزارت علوم كه در قالب بيانيه و برگزاري جلسات اعتراضي، رايزني با مسئولان دانشگاه‌ها و اساتيد، گفت‌وگو با رسانه‌ها و حتي تهديد به تحريم امتحانات از سوي تعدادي از تشكل‌ها پيگيري مي‌شود، برگزاري امتحانات پايان ترم در روزهاي بعد از انتخابات است.
محمدهادي سليمي‌زاده، مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «جوان» پيامدهاي بخشنامه تغيير تاريخ برگزاري امتحانات را اينطور تحليل مي‌كند: برگزاري زودهنگام امتحانات از هر دو منظر سياسي و علمي آسيب‌زا است. زيرا طول مدت برگزاري كلاس‌ها كوتاه شده و برنامه‌ريزي درسي اساتيد و دانشجويان را با مشكل مواجه كرده است. وي به شرايط كنوني كشور اشاره و خاطرنشان مي‌كند: پيش زمينه تحقق حماسه سياسي، حضور دانشجويان به عنوان قشر پيشرو و تأثيرگذار در جريان مشاركت‌هاي اجتماعي و سياسي است و وزارت علوم اتفاقاً در بحبوحه بزرگ‌ترين عرصه مشاركت سياسي كشور، دانشگاه‌ها را تعطيل اعلام كرده است. سليمي زاده مي‌افزايد: با اين كار صورت مسئله را پاك مي‌كنيم و در رابطه با منبع تحليلي دوستان قطعاً نتيجه عكس مي‌گيريم. ما براي لغو اين مصوبه طومار نوشته و امضا هم جمع كرده‌ايم و به تلاش‌هاي خود ادامه مي‌دهيم.
تناقض در گفته‌هاي وزير را پيگيري مي‌كنيم
زهره طبيب‌زاده نوري، عضو كميسيون آموزش نيز از منتقدان طرح تعطيلي دانشگاه‌ها در ايام انتخابات است. وي به «جوان» مي‌گويد: تقريباً يك ماه پيش در جريان اين تصميم وزارت علوم قرار گرفتيم و ماجرا را از وزير علوم پيگيري كرديم كه ايشان اعلام كرد قرار شده از ۲۰ تا انتهاي خرداد و در جريان انتخابات، امتحاني برگزار نشود، اما اين به معناي تعطيلي دانشگاه‌ها نيست. طبيب زاده نوري ادامه مي‌دهد: اما بر اساس مراجعات متعدد دانشجويان به كميسيون آموزش و گزارش‌هاي رسيده به اين كميسيون مشخص شد دانشگاه‌ها به استناد اين مصوبه امتحانات خود را تا ۲۰ خرداد برگزار مي‌كنند و از اين تاريخ به بعد دانشگاه‌ها و خوابگاه‌هاي دانشجويي تعطيل خواهند بود. وي با تأكيد بر مخالفت كميسيون آموزش مجلس با تغيير تاريخ امتحانات و تعطيلي دانشگاه‌ها در ايام انتخابات مي‌افزايد: اين بخشنامه با كاهش طول ترم مسائل آموزشي هم ايجاد مي‌كند و ما در كميسيون اين تناقض در اظهارات وزير علوم و اقدامات صورت گرفته را بررسي مي‌كنيم و از وزارت علوم مي‌خواهيم در اجراي اين بخشنامه تجديد‌نظر كند.
فرصت براي لغو مصوبه باقي است
اين عضو كميسيون آموزش با اشاره به نقش دانشجويان به عنوان سربازان جنگ نرم در برگزاري پر شور انتخابات از دانشجويان خواست نگران نباشند و فعاليت‌هاي درسي و انتخاباتي خود را ادامه دهند زيرا تا ۲۰ خرداد وقت زياد است و كميسيون آموزش با جديت لغو مصوبه وزارت علوم را پيگيري مي‌كند. با وجود اين، انتظار مي‌رود انتقاد حجت‌الاسلام‌محمد محمديان، مسئول نهاد نمايندگي ولي‌فقيه در دانشگاه‌ها از تعطيلي دانشگاه‌ها به عنوان محل خلق حماسه سياسي در ايام انتخابات سرنوشت مصوبه وزارت علوم را وارد فاز تازه‌اي كند. زيرا اولاً اين موضوع نشان مي‌دهد كه وزارت علوم براي اجرايي كردن تصميم خود در تغيير تاريخ امتحانات خود را از مشورت و رايزني با ساير كارشناسان و صاحبنظران بي‌نياز دانسته، از طرفي در اخذ اين تصميم اجماع مديريتي وجود ندارد. گفتني است بر اساس مصوبه آخر اسفند سال گذشته وزارت علوم در تمام دانشگاه‌هاي كشور به جز دانشگاه آزاد، امتحانات پايان ترم بين روزهاي ۲۰ خرداد تا ۲ تيرماه نبايد برگزار شود اما برگزاري امتحانات مي‌تواند پس از ۲ تيرماه ادامه يابد؛ اما دانشگاه‌ها تنها تمايل به اجراي جمله اول آن دارند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار