کد خبر: 522978
تعداد نظرات: ۳۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۱
وزارت بهداشت هشدار داد
سياست‌هاي تشويقي افزايش جمعيت در حد خبر باقي ماند؟!

بحراني شدن كاهش رشد جمعيت و نرخ باروري در كشورمان اين بار هشدار مسئولان وزارت بهداشت را هم برانگيخته است به گونه‌اي كه معاون بهداشتي اين وزارتخانه از كاهش جمعيت كشور به ۶۲ ميليون نفر تا سال ۱۴۸۰ خبر داد كه با وجود اين، سياست‌هاي افزايش مواليد همچنان روي كاغذ باقي مانده است. 

به گفته دكتر فاطمه رخشاني بر اساس سرشماري سال ۸۵ ميزان باروري كل به حدود ۸/۱ فرزند كاهش يافته و شاخص باروري به پايين‌ترين حد جانشيني (باروري كل پايين‌تر از ۱/۲ فرزند) رسيده است. 

وي با بيان اينكه طي ۱۰ سال آينده به ازاي هر ۱۰ خانوار ۷ سالمند بالاي ۶۰ سال در كشور خواهيم داشت، نسبت به بروز پديده سالمندي و پير شدن هرم سني جمعيت كشورمان هشدار داد. 

«بحران جمعيت» با رشد كمتر از حد جانشيني
كاهش هشدارآميز نرخ باروري و رشد جمعيت واقعيتي بود كه سر شماري به ما گوشزد مي‌كرد، اما باز هم با غفلت مسئولان مواجه شد. هم اكنون اما با يك حقيقت جدي در ارتباط با نسل آينده مواجه هستيم و آن حقيقت چيزي نيست جز «بحران جمعيت.» سياست تحديد مواليد هر چند در زمان خودش سياست درستي به حساب مي‌آمد، اما در اجرا دچار افراط شد و هر چند بسيار جلوتر از برنامه پيش‌بيني شده پيش رفت، اما پايش نكردن اوضاع جمعيتي سبب شد تا به موقع متوقف نشود و تغيير جهت ندهد. بر اين اساس در حالي كه بند «ج» قانون اول برنامه توسعه كشور در سال ۶۵ به گونه‌اي تدوين شده بود كه ميزان باروري كل از ۴/۶ به چهار نوزاد به ازاي يك زن در سال ۹۰ برسد، اين هدف در سال ۷۱ محقق شد، اما پس از آن نيز همين سياست‌هاي تحديد تا سال ۹۰ ادامه يافت و ميزان باروري كل در اين سال به ۶/۱ نوزاد به ازاي هر زن در كشور رسيد. 

تهديد تجديد نسل
دكتر حبيب‌الله زنجاني، عضو انجمن جمعيت‌شناسي ايران در گفت‌وگو با «جوان» تأكيد مي‌كند: ميزان رشد جمعيت در ايران پايين‌تر از هدف تعيين شده در برنامه‌هاي قبلي است. وي با اشاره به آمار و ارقام و سياست‌هاي جمعيتي كشور مي‌افزايد: قرار بود ما در سال ۱۳۹۰، رشد جمعيتي معادل ۳/۲ درصد داشته باشيم، اما در حال حاضر ميزان رشد جمعيتي ما حدود ۳/۱ درصد است. اين ميزان رشد در سال به اين مفهوم است كه يك زن از نظر باروري نمي‌تواند به جاي خودش يك دختر بياورد.
اين استاد دانشگاه خاطر نشان مي‌كند: وقتي چنين حالتي رخ مي‌دهد در اصطلاح مي‌گويند تجديد نسل به طور كامل انجام نمي‌شود. 

معاون بهداشت نيز با اشاره به بند «ج» قانون برنامه اول توسعه درباره خطوط كلي سياست تحديد مواليد كشور از رسيدن رشد طبيعي جمعيت به ۲/۱ درصد خبر داد در حالي كه مطابق همين برنامه قرار بود اين ميزان ۳/۲ درصد باشد. بنا به تأكيد رخشاني اگر با روند فعلي كاهش جمعيت و بر اساس سناريوي رشد متوسط جمعيت حركت كنيم در سال ۱۴۸۰ جمعيت كشور به ۶۲ ميليون نفر كاهش خواهد يافت و در نتيجه كاهش سريع رشد جمعيت در آينده با بحران‌هايي از جمله بحران سالمندي جمعيت، بحران ميزان باروري و تجديد نسل در كشور و نيز بحران ساختار خانواده و شكاف نسل‌ها روبه‌رو خواهيم شد. 

تدابير جمعيتي كه هنوز به نتيجه نرسيده است
چالش كاهش جمعيت سال گذشته هم به طور جدي طرح شد و حتي مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، لايحه افزايش جمعيت و اصلاح قانون تنظيم خانواده به نفع افزايش زاد و ولد را در پي داشت با وجود اين و در حالي كه يك سالي از اين ماجرا مي‌گذرد، بسته‌هاي تشويقي ارائه شده در تمامي اين موارد هنوز قانوني نشده‌اند و افزايش مرخصي زايمان مادران شاغل نيز به دليل داشتن بار مالي اضافه براي دولت و مغايرت با اصل ۷۵ قانون اساسي اسفند ماه سال گذشته از سوي شوراي نگهبان رد و به مجلس شوراي اسلامي بازگردانده شد. از ديگر بسته‌هاي تشويقي شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم خبري نيست. اين در حالي است كه هر از چند گاه مخاطبان روزنامه «جوان» در تماس با ما سراغ قوانين حمايتي عنوان شده در راستاي افزايش جمعيت را مي‌گيرند اما پيگيري‌ها نشان مي‌دهد اين وعده‌ها كاغذي بوده است. 

لزوم سياست‌هاي تشويقي براي منطقي شدن رشد جمعيت
حليمه عالي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس نهم با تأكيد بر لزوم در نظر گرفتن بسته‌هاي حمايتي براي منطقي شدن نرخ زاد و ولد به «جوان» مي‌گويد: براي اصلاح نرخ باروري و رشد منطقي بايد از خانم‌ها حمايت كرد. بنا به تأكيد وي، وقتي در شرايط فعلي زني بخواهد ۶ تا ۸ ماه مرخصي زايمان بگيرد ممكن است شغلش را از دست بدهد، و اين موضوع در عمل بر ميزان باروري تأثير مستقيم دارد. 

اين نماينده مجلس معتقد است دولت فكري هم بايد به حال تأمين آتيه فرزندان داشته باشد. اين در حالي است كه طرح حمايتي آتيه مهر هم فقط براي مدت زمان بسيار كوتاهي اجرايي و سپس قطع شد. عالي بهترين سن براي فرزند‌آوري زنان بين ۲۰ تا ۳۵ سال مي‌داند و مي‌افزايد: حاملگي در سنين بالاتر و پايين‌تر خطراتي را براي مادر و فرزند در بر خواهد داشت، بنابراين بايد تلاش كنيم تا سن ازدواج و باروري در كشور پايين بيايد. بنا به تأكيد وي همانگونه كه سياست‌هاي كاهش جمعيت با فرهنگ‌سازي همراه بود و زمان برد، افزايش جمعيت نيز نيازمند مرور زمان است و فرصت زماني و همراهي سياست‌هاي تشويقي با كار فرهنگي را مي‌طلبد. 

ادامه بي‌مهري‌ها به فرزندان چهارم
با وجود اين، اما با دست رد شوراي نگهبان بر سينه اصلاحيه مجلس بر قانون تنظيم خانواده و جمعيت و برگشت خوردن آن، هنوز هم محدوديت‌هاي قانوني براي فرزندان چهارم اعمال مي‌شود و شعارها و وعده‌هاي دولت و مجلس براي اصلاح ساختار جمعيتي كشور و پيشگيري از بحراني كه طي دهه‌هاي آينده دامن جمعيت ايران را مي‌گيرد، عملي نشده است. اين در حالي است كه اعمال سياست‌هاي افزايش باروري در صورتي مؤثر است كه تغييرات در همه‌ نهادهاي اجتماعي و همگرايي نهادي، جامعيت و فراگيري سياست‌ها، حمايت از خانواده‌ها به عنوان نقطه محوري افزايش جمعيت و بازگشت به الگوي خانواده‌ اصيل ايراني و مسلمان را در نظر داشته باشيم. طبيعي است كه در اين مسير هزينه‌هايي نيز بايد پرداخته شود همانگونه كه براي تحديد جمعيت و رساندن آن به نرخ كنوني بهاي گزافي را پرداخته‌ايم. بايد حواسمان باشد هم اكنون در آستانه «بحران جمعيت» ايستاده‌ايم.

غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۴
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
12
8
هممون دلمون بره افزایش .... تنگ شده .
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
2
33
خدا کند جمعیت ایرا ن به ... میلیون برسد شاید آنوقت مدیران بتوانند نیازهای اولیه کشور را برطرف کنند
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
1
28
کاهش رشد جمعیت برای ایران...
صبا
|
United Kingdom
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
7
48
اگه جمعیت کم باشه شاید حداقل بچه های آینده بتونن شغل مناسبی پیدا کنن اونموقع به خاطر کاهش تقاضا نرخ مسکن هم پایین می یاد.
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
36
9
ایرانی ها خودخواه شدن فقط فکر خودشونن میگن کم باشیم زیاد بخوریم اگه اسراف نباشه مطمئنا کشورمون منابع داره برا صد میلیون مشکل اینجاس که تن پرور شدیم یه سر به آمارای مصرف دنیا بندازین .همه منتظرن که دولت براشون کاری بکنه پولدارا که بجای سرمایه گذاری پولاشونو گذاشتن بانک ربا بگیرن بی پولا هم منتظرن فرجی بشه همه رو نمیگم ولی قبول کنیم اکثریت اینطوری شدن بحران جمعیت واقعا جدی تر از این حرفاس.سربار نباشیم لطفا
خاطره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
18
4
این یه واقعیته که دولت برای افزایش جمعیت علاوه بر اطلاع رسانی باید تو فکر بهبود وضع اقتصادی خانواده ها باشه،برای تعالی هدفهای والای کشور ما داشتن جمعیت زیاد در اولویته..
ارشام
|
United States
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
1
44
با این اوضاع اقتصاد نصف این جمعیت هم زیاده
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
2
25
یکی از مشکلات کشورمون جمعیت زیادشه.اگه جمعیت کشور 40میلیون بود خیلی بهتر میشد.آدم یک بچه بیاره خوب تربییتش کنه بهتر از اینه که چندتا بیاره همشون هم بیکار وبی عرضه باشن.تجربه نشون داده که خانواده های تک فرزند موفق تر بودن.والا با این همه مشکلات کییه که بیاد مثل زمان اهل عتیق چند بچه داشته باشه.فرزند کمتر زندگی بهتر.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
2
17
یکی از مشکلات اساسی کشورمون جمعیت زیادشه.اگه جمعیت ایران40میلیون بود خیلی بهتر میشد.جمعیت زیاد باعث افزایش بیکاری،فقر،تورم،رکود اقتصادی،بالا رفتن میزان مصرف کننده نسبت به تولید کننده ودر نهایت بدبختی و نابسامانی را در پی خواهد داشت.آدم یک بچه بیاره خوب تربییتش کنه بهتر از اینه که چندتا بچه بیاره همشون هم بیکار و بی عرضه باشن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
1
9
نصف این جمعیتم که الان هست زیاده واقعا با این سطح پایین رفاه و بیکاری و ... که بخاطر فقر هست چطور کسی جرات میکنه و بگه جمعیت باید افزایش پیدا کنه!!!
نسترن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
1
11
ول کنید بابا همین الانم همین جمعیت زیاده باید کم شه.اگر نصف حالا بودیم شاید وضعمون بهتر بود.تو رو خدا بیشترمون نکنید همین الان همه گرفتارن با این هزینه ها.
کیوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
1
9
اگه جمعیت ایران 30میلیون بود خیلی بهتر بود.بیشتر مشکلات حل میشد.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
1
5
باعرض سلام وادب .به نظرمن کاش جمعیت دنیابه یک میلیاردبرسه وجمعیت ایران به10میلیون برسه تاآب وهواوکارومسکن آذوغه سالم فراوان بشه وهمه واقعازندگی کنند نه برای زنده ماندن مجبوربشن 3شغله باشندجنایت وادم کشی هم کم میشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
2
4
ای بابا بچه میشه چی ادمیم مثلا گوسفند که نیستیم میخوایم زندگی کنیم خودمونو تو درد سر بندازیم که چی بشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
4
3
خداروشکر امار ازدواج اومده پایین کسایی هم ک تو این وضیت ازدواج میکنن قطعا شرایط مالی خوبی دارن.درنتیجه مردم کم درامد ک ازدواج نمیکنند منقرض میشن بعدش کسایی ک زنده میمونن همه از وضع مالی خوبی برخودارند.اونموقع دیگه هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
3
1
طبق نظر اسلام تعداد اتاق خانه باید به تعداد فرزندان به علاوه یک باشه یعنی یک خانواده سه فرزندی باید یک آپارتمان چهار خوابه داشته باشن

و حتما باید ماشین شخصی داشته باشند چون هیچ تاکسی نمی تونه اونا رو با هم جابجا کنه مگه اینکه پدرخانواده خودش راننده تاکسی باشه یا اینکه یکی از بچه ها رو بزارن تو صندوق عقب
Iran
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
1
4
باید عرض کنم که چه دلیلی هست که جمعیت افزایش پیدا کنه وقتی گه کیفیت زندگی تو کشور لحظه به لحظه پایین میاد، بهتر اینه با همین جمعیت و افزایش سطح فرهنگی همین جمعیت در جهت افزایش رفاه اجتماعی در پناه اجرای دقیق قوانین به دور از هر گونه تبعیض، تلاش نماییم، و فقط در اینصورت میشه گفت که زندگی میکنیم، ولی تا زمانی که قانون توی دادگاههامون شرمنده باشه و به فکر آیندگانمان نباشیم اگر هم یک میلیارد نفر باشیم باز هم وجود نداریم،
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
1
1
من معتقدم همچنان برنامه كنترل جمعيت در ايران ادامه داشته باشه ، ايران كشورى بسيارپرجمعيت و داراى يكى از بالاترين نرخ رشدجمعيت در جهان در حال حاضر ميباشد اما در عين حال داراى پايينترين حد رفاه زندگي در دنياست ، بنابراين هيچ نيازى به برنامه جهت افزايش جمعيت نيست چون خود بخود سالانه بيش از يك ميليون نَفَر كه در نوع خود كم نظير است به جمعيت اضافه ميشود
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
1
4
مسولان مملکتی ما وقاحت از حد گذراندند.اونها حتی نمیتانن جوانها سر کار ببرند،اون وقت میگن مردم بچه بیارید!!!که چی بشه؟؟گدا خانه درست بشه؟؟همین الانش هم جمعیت کشور زیاده. ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
1
3
همین الان اینده ی برا جوانها وجود نداره.بچه که دیگه نگو ایندش پوچه
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
1
2
پدر من ۱۳تا بچه داشت ولی الان هیچ کدوم از بچه هاش ازش به نیکی یاد نمیکنه هرچند آدم خیلی خوبی بود ولی به خاطر مسائل اقتصادی که گرفتارش شدیم همه مون میگیم چقدر آدم بی فکری بوده و اصلا آینده نگری نداشته....
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
0
1
جمعیت یک چاقوی دولبه است ما همیشه وقتی با این فراینده ها روبرو می شویم بعلت نبود توان مدیریت اسیب می بینیم پس افزایش جمعیت در ایران مشکلات را مضاعف خواهد کرد
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
0
1
با سلام ، متاسفانه نظرها و انتقادات سازنده رو بخاطر بیان حقایق تلخ چاپ نمیکنید و این سانسور و عدم شفافیت ، ریشهء عمیق اغلب مشکلات اساسی و نیز تنها راه درمان اوناست
سعید
|
United Kingdom
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
9
بچه بیاریم که چی بشه..فردا حمالی بکنه برای پولدارها...به مافحش بده..کسی که وجدان داشته باشه ..تاوضع مالیش خوب نشه اصلا ازدواج نمیکنه..من خودم زندگیم بخاطربی پولی پاشید...اینا میگن بچه بیارین دنبال حمال براخودشون میکردن.فرداجنگ بشه بچه کدومشون میره جبهه
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
0
6
جای خوشحالی دارد که سطح شعور مردم بالا رفته و فریت تبلیغات دروغ رو نمیخورن. از جمله تبلیغ برای افزایش جمعیت. اکثرکشورهای پیشرفته یا رشد جمعیت منفی دارن و یا رشد بسیار ناچیزی دارن. کشورهای فلک زده هم مثل مور و ملخ در حال افزایش جمعیت هستند.
سیدمحمود موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
0
8
تقریبا ۱۰۰صددرصد نظراتی که مردم دراین صفحه گذاشتن همه مخالف رشدجمعیت هستن وکاملا هم حق دارن چون سهم همه هم نسلیامون شده بیکاری آموزش غلط بی مسکنی وهزار مشکل دیگه وهمش به خاطر بی مسعولیتی مسئولین کشور هیچ کس به فکر این مردم نیست همه به فکر خودشونن ...
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
0
1
با این وضع بچه داری که هیچ ازدواج هم احمقانه است بچه نیارین ببینم نصف میشیم آیندگان وضعشون خوب بشه
شریفیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
4
1
ما بطرز فوق العاده ای با آمدن پسرم خانه دار شدیم و بقدری این بچه شیرین و خوش اخلاقه که الان میفهمم چرا بعضی اینقدر دوست دارن بچه داشته باشند....من به آینده بچه هایم امیدوارم و تمام زندگیمو گذاشتم اونها رو توانمند بار بیارم. و ذره ای احساس ضرر نمیکنم که زندکیمو برای تربیتشون گذاشتم.
اگر افرادی که این طور فکر میکنند بچه بیارند در اینده نسلی توانمند و با مهارت خواهیم داشت و خدا برکت رو از سر و روی این کشور برایشان خواهد اورد.حق ماندنی و باطل از بین رفتنیست!
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of
۰۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
الان پدر و مادر ما اینطور فکر کردن و بچه آوردند چرا ما نسلس توانمند و با مهارت نشدیم؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
2
0
من خودم موافق خانواده های پرجمعیت هستم
29 سالمه 2 تا بچه دارم
اما با وجود حقوق ماهی یک میلیون و پانصد کدوم آدم ... به فکر بچه سوم میوفته؟
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
0
سلام
اولا رزق دست خداست هرآن کس دندان دهد نان دهد
دوما تربیت بچه مربوط در درجه اول با خانوادهاست
سوما آمریکا و... که مهد آرزوی بعضی هاست اصلا بحث کنترل جمعیت نیست نمونه ش اوباما 4فرزند ترامپ 3تا دارند تازه در بعضی از کشورهای اروپایی یارانه ی مستقیم برای فرزند آوری پرداخت میشود
ناشناس
|
United States
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
1
0
سلام
متاسفانه سیاست کاهش جمعیت که دوران آقای رفسنجانی اجرا شد جواب داد باعث این وضعیت بحرانی که الان هستیم شده اگر هرچه سریع تر مسئولین کشور اقدامی نکنن برای آینده کشور ایران پیرترین کشور جنوب آسیا میشود دولت باید مسکن رایگان به جوانان بدهد و شغل مناسب فراهم کند وام ازدواجی که جوانان میدهد بلاعوض باشد و از آنها قسطی نگیرد امیدورام اینها عملی شود و ایران دوباره به دوران طلایی رشد جمعیتی که داشت برگردد
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
1
1
هرکس بچه درست کند یا ازدواج کند تو این شرایط اشتباه است
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
0
1
من اگر در. خواب ببینم مجرد هستم. ومجبور نیستم یازده ساعت برای یک حقوق ناچیزی می گیرم کار کنم و مثل برده هر کس ونا کسی برایم دستور بده از خواب بیدار نخواهم شد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار