کد خبر: 522529
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
بررسي آسيب هاي ورود بي‌قاعده هنرمندان و ورزشكاران به شورا
اگر به ليست كانديداهاي انتخابات شوراي شهر نظري بيندازيد با چهره‌هاي آشناي بسياري مواجه خواهيد شد؛‌چهره‌هاي هنرمند و ورزشكاري كه شما را به ترديد مي‌اندازد اين ليست كانديداهاي شوراي شهر است يا چينش يك فيلم سينمايي يا مسابقه ورزشي؟ با وجود اين آيا شورايي مركب از ورزشكار و هنرمند مي‌تواند مسائل فرهنگي، ‌اجتماعي، ‌سياسي و چالش‌هاي شهري را سر وسامان بدهد؟ 

اشتياق گسترده هنرمندان و ورزشكاران براي تكيه زدن بر كرسي‌هاي شوراي شهر در چهارمين انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا حكايتي است كه از وجوه مختلفي قابل بررسي است. بي ترديد شهرت اين چهره‌ها مي‌تواند اقبال بيشتري براي ورود به صحن تصميم‌گيري‌هاي حوزه شهري را برايشان فراهم آورد در حالي كه اگر مي‌خواهيم اوضاع شهر و ديارمان بسامان شود «محبوبيت و شهرت» اعضاي شوراي شهر شرطي لازم اما ناكافي است. 

صلاحيت كانديداهاي شوراي شهر و روستا
حضور ورزشكاران شناخته شده در شوراي شهر امري بود كه براي نخستين بار در سومين دوره شوراي شهر تجربه كرديم اما دوره چهارم اين انتخابات علاوه بر حضور دوباره ميدان‌داران عرصه ورزش با استقبال گسترده چهره‌هاي هنري از قبيل خواننده، بازيگر، ‌مجري و كارگردان رو‌به‌رو شد به گونه‌اي كه با نگاه و حساسيت كارشناسان و تحليلگران مواجه شده است. دكتر مجيد كاشاني، جامعه شناس و عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «جوان» ‌در اين باره مي‌گويد: ‌به طور كلي همه جوامع براي اداره امورشان به دنبال افرادي صاحب‌نظر و متخصص هستند كه صلاحيت‌هاي بيشتري نسبت به سايرين داشته باشند. به باور وي در اين راستا بايد افرادي كانديداي چنين مناصبي شوند كه از فرصت، ‌توان، ‌امكانات و ‌تحصيلات كافي و ترجيحاً مرتبط با حيطه كاري كه مي‌خواهند به آن ورود يابند داشته باشند. 

شهرت؛ صلاحيتي صوري
اين جامعه شناس، صلاحيت افراد براي ورود به انتخاباتي نظير شوراي شهر و روستا را به دو دسته كلي تقسيم مي‌كند؛ ‌صلاحيت سطحي و صوري و ديگري صلاحيت ذاتي و ماهوي. وي در توضيح اين دو قسم صلاحيت و ارتباط آن با گزينش فرد مناسب براي ورود به شوراها مي‌افزايد: ‌صلاحيت صوري و سطحي شامل ابعاد عيني و ملموساتي مي‌شود كه لايه‌هاي رويي شخصيت افراد و پديده‌هاي اجتماعي را در بر مي‌گيرد. كاشاني شهرت را هم در فهرست صلاحيت‌هاي سطحي دسته‌بندي مي‌كند در حالي كه ويژگي‌هاي ذاتي و ماهوي افراد از تجربيات، ‌دانش، انديشه، لايه‌هاي عيني شخصيت و ارزش‌هاي متعالي ذهني افراد متأثر است و خيلي وقت‌ها براي شناختن اين صلاحيت در افراد نياز به تحقيق و بررسي بيشتري داريم. 

آگاهي و تجربه لازمه اداره يك شهر خوب
انتخابات شوراها از آن دست انتخاباتي است كه بر چسب سياسي بودن نمي‌پذيرد و با تمام مسائل و دغدغه‌هايي كه ممكن است در يك شهر يا روستا پيش بيايد در ارتباط است؛‌دغدغه‌هاي اجتماعي، ‌سلامت، ‌محيط زيست، ‌اقتصادي، ‌فرهنگي و هنري؛ از همين روست كه دكتر كاشاني تأكيد مي‌كند: ‌اداره شوراي شهر و روستا نيازمند تخصص‌هاي گوناگون و متعدد است و نمايندگاني كه قرار است عضوي از اين شورا شوند بايد در كنار داشتن تخصص در حوزه‌هاي مختلف، با فرهنگ و ارزش‌هاي عمومي جامعه، هنجارها، مردم‌شناسي فرهنگي و روانشناسي اجتماعي آشنا و تجارب مديريتي و كارهاي اجرايي نيز داشته باشند. به باور كاشاني از آنجايي كه سازمان‌هاي ايران داراي روح يا عرف سازماني در كنار ساختار رسمي‌شان هستند يك عضو شوراي شهر بايد با اين عرف سازماني آشنا بوده و آگاهي لازم براي مواجه شدن با آن را داشته باشد. 

شهرت معيار مناسبي نيست
اين استاد جامعه شناس با تأكيد بر توانايي‌هاي يك هنرمند يا يك ورزشكار در ميادين كاري خودشان تصريح مي‌كند:‌ صرف شهرت نمي‌تواند معيار مناسبي براي انتخاب باشد.
كاشاني با اشاره به حضور ورزشكاران در دوره‌هاي قبل مي‌افزايد: هرم سني جوان جامعه و شهرت اين افراد سبب ورودشان به شوراي شهر شد. به باور وي مردم با ارزيابي بيلان كاري اين افراد مي‌توانند قضاوت بهتري براي انتخاب كانديداهاي مورد نظرشان در اين دوره داشته باشند. اين استاد دانشگاه بازهم تأكيد مي‌كند: يك هنرمند يا يك ورزشكار محبوب مردم جامعه است اما اين محبوبيت دليل بر اين نمي‌شود كه وي فرد موفقي در اداره امور جامعه و ساماندهي مسائل و چالش‌هاي شهر و روستا هم باشد. شايد حضور يكي دو ورزشكار و هنرمند بتواند بخشي از نيازهاي شوراها را تكميل كند اما در اين ميان لازم است تا نهادهاي قانونگذار با ورود به اين مقوله سهم اقشار مختلف را در راه يافتن به شورا تعيين كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار