کد خبر: 522273
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
گزارش «جوان» از چالش‌‌هاي افزايش دو برابري هزينه حج تمتع
خبر دو برابر شدن هزينه حج تمتع تنها يك جمله كوتاه است اما همين جمله كوتاه سبب سردرگمي افرادي مي‌شود كه سال‌ها پيش براي اداي اين فريضه واجب ثبت‌نام كرده‌اند، اما افزايش نابهنگام هزينه‌ها، استطاعت مالي آنان را با چالش مواجه كرده است. نمايندگان كميسيون فرهنگي مجلس معتقدند سازمان حج و زيارت بايد در برابر روند غيرشفاف ثبت‌نام‌ها، صف‌هاي انتظار ۱۰-۱۵ ساله و افزايش بيش از دو برابري هزينه‌هاي حج تمتع پاسخگو باشد. معاون حج سازمان حج و زيارت اما دليل اين افزايش نجومي را اختصاص نيافتن ارز مرجع به حج تمتع عنوان كرده است. مشكلي كه گرهش به دست دولت و بانك مركزي باز مي‌شود. 

تشرف ۹ تا ۱۲ ميليون توماني به حج تمتع
به طور يقين كساني كه در سال ۷۸ تا ۸۴ به اميد حاجي شدن پول‌هايشان را به حساب بانك واريز كردند فكرش را هم نمي‌كردند سال‌ها بعد مجوز حضورشان در سرزمين‌ وحي با هزينه‌اي حدود ۱۰ ميليون تومان صادر شود و حاجي شدنشان در گرو پرداخت چنين مبلغ كلاني باشد. به خصوص اينكه اگر فقط يك دوره جلوتر قرعه فال به نام اين مشتاقان زيارت خانه خدا افتاده بود، براي اداي فريضه واجب حج كمتر از نصف مبلغ كنوني هزينه مي‌كردند زيرا هزينه حج تمتع در سال ۹۱ حداقل ۴ ميليون و ۵۰۰ و حداكثر ۶ ميليون تومان بود در حالي كه امسال اين مبلغ حداقل ۹ ميليون و حداكثر به ۱۲ ميليون رسيده است و حاجي شدن دوبرابر هزينه برمي‌دارد. اين مسئله در كنار روند بيمار ثبت‌نام، انتظارهاي ۱۰-۱۵ ساله براي دريافت مجوز به جاي آوردن حج تمتع و سودهاي كلاني كه بانك‌ها از وجوه ثبت‌نامي متقاضيان به جيب مي‌زنند، چالش‌هايي است كه عملكرد سازمان حج و زيارت را زير سؤال مي‌برد. 

سازمان حج و زيارت شفاف‌سازي كند
در همين راستا سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي از سازمان حج و زيارت خواست تا در اين باره شفاف‌سازي كند. حجت‌الاسلام سيد علي طاهري با اشاره به اينكه سازمان حج و زيارت متولي سياست‌گذاري و مديريت امور حج كشور است، روند كنوني ثبت‌نام‌ها و ايجاد توقع و انتظار چندين ساله در مردم براي رفتن به حج و ثبت‌نام بيش از ۲ ميليون نفر با سپرده‌گذاري چندين ساله و در نهايت هم اعلام هزينه ۱۰ ميليون توماني براي رفتن به حج را داراي تبعات رواني و اجتماعي دانست. بنابر تأكيد وي بسياري از كساني كه سال‌ها پيش به اميد حج تمتع مبلغي را پرداخت كرده‌اند، امروز دچار مشكل شده‌اند. به باور اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس با توجه به تورم سالانه روند ثبت‌نام حج نياز به اصلاحاتي دارد و لازم است مردم در همان مراحل اوليه ثبت‌نام بدانند چه زماني استطاعت مالي و شرعي اين سفر معنوي را خواهند داشت. وي به مهر گفت: مسئولان حج و زيارت بايد به مردم پاسخ دهند سپرده‌هايشان در طول ۱۰-۱۵ سال چه سرنوشتي پيدا كرده است. 

آسيب‌هاي اجتماعي رشد ۲ برابري هزينه حاجي شدن
محمد باقري، ديگر عضو كميسيون فرهنگي مجلس نيز روند فعلي ثبت‌نام حج تمتع را از نظر اجتماعي و فرهنگي آسيب‌زا قلمداد كرد. 

به باور وي پرداخت هزينه‌هاي ۹ تا ۱۲ ميليون توماني براي دارندگان فيش‌هاي سال‌هاي ۷۸ تا ۸۴ بايد در كميسيون فرهنگي مجلس بررسي شود؛ اينكه چرا اين هزينه‌ها به يكباره اعلام و سود سپرده‌هاي مردمي چگونه محاسبه مي‌شود. به باور حجت‌الاسلام باقري بايد به گونه‌اي عمل كرد كه با ثبت‌نام همه ساله از ميان كساني كه براي نخستين بار به حج مشرف مي‌شوند، قرعه‌كشي صورت گيرد و بقيه ثبت‌نام‌كنندگان نيز براي سال‌هاي بعد به ترتيب اعزام شوند. 

حج تمتع ارز مرجع نمي‌گيرد!
غلامرضا رضايي، معاون حج سازمان حج و زيارت اما در پاسخ به چرايي افزايش دو برابري هزينه‌هاي حج تمتع با تأكيد بر ثابت ماندن هزينه‌هاي مسكن، تداركات و تغذيه زائران نسبت به سال گذشته به فارس گفت: آنچه سبب افزايش بيش از دو برابري هزينه حج تمتع نسبت به سال گذشته شده، افزايش بيش از دو برابري قيمت ارز و تعلق نگرفتن ارز مرجع به سازمان حج بوده است. بنابر اظهارات وي سال گذشته حج تمتع با دلار ۱۲۲۶ توماني برگزار شد اما امسال ارز ۲هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان باعث افزايش دو برابري هزينه‌ها شده است. بنابر توضيحات رضايي ثبت‌نام كساني كه تا تاريخ ۲۰ آبان سال ۸۴ براي حج تمتع وديعه‌گذاري كرده بودند از روز پنج‌شنبه آغاز شده و ۲۹ هزار و ۵۱۲ نفر از ۵۹ هزار و ۲۸۱ نفر از ظرفيت سفر به خانه خدا پر شده است. پس زائران بايد هر چه سريع‌تر نسبت به واريز مبلغ مورد نظر اقدام كنند و گرنه نام‌نويسي آنها باطل و ظرفيت هاي جديد براي اعزام فراخوان مي‌شود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار