کد خبر: 521878
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
كم و كيف آيين‌نامه صيانت از هنرمندان سينما و تلويزيون در گفت‌وگو با معاون فعاليت‌هاي سازمان سينمايي
برخي عوامل سريال مختارنامه با حضور در پشت صحنه سريال ضدشيعي فاروق‌العمر جنجال آفريني مي‌كنند. تورج اصلاني، تصويربردار مطرح كشورمان در قالب تصويربردار پروژه ضد ايراني و ضداخلاقي «فصل كرگدن» ايفاي نقش مي‌كند و سپس به كشور باز‌مي‌گردد و نيز انتشار گاه و بي‌گاه تصاوير برخي بازيگران زن سينماي كشور هر از گاهي اصل سينما را زير موج حواشي فرو مي‌برد، اما گويا حالا قرار است كه در آينده نزديك پرونده حواشي سينماي ايران با تصويب مقرراتي تحت عنوان آيين‌نامه صيانت از هنرمندان سينما و تلويزيون بسته شود؛ آيين‌نامه‌اي كه مهدي عظيمي ميرآبادي، معاون فعاليت‌هاي سازمان سينمايي كشور در گفت‌وگو با «جوان» از تبليغاتي نبودن آن در آستانه انتخابات و اجراي صد در صد آن سخن مي‌گويد: سينماي ايران در سال گذشته و در كنار ناآرامي‌ها و مشكلات عديده ساختاري خود با حواشي بسياري دست و پنجه نرم كرد.
راز ناگفته ناپاكي‌هاي پشت پرده سينما و تلويزيون عيان شد؛ انتشار عكس‌هاي غير اخلاقي از گلشيفته فراهاني به مدت چند هفته آشوبي به پا كرد، برخي از هنرمندان سينمايي كشور بدون در نظر‌گيري ملاحظاتي با نحوه مراودات و تعاملات خود درجشنواره‌هاي خارجي جنجال خبري آفريدند و ذكر اسامي برخي از عوامل سريال ستوده شده «مختارنامه» در تيتراژ سريال ضد شيعي فاروق العمر و نيز حضور تورج انصاري در فيلم «فصل كرگدن» نيز باري ديگر بر دوش سينما و تلويزيون پر حاشيه سال گذشته بودند. حالا به تازگي مهدي عظيمي ميرآبادي، معاون فعاليت‌هاي سينمايي سازمان سينمايي كشور خبر داده است كه آيين نامه «صيانت از هنرمندان سينما و تلويزيون» براي شرايط برخورد با هنرمنداني كه شئونات را رعايت نمي‌كنند، تدوين مي‌شود؛ آيين‌نامه‌اي كه تدوين آن كمي بيش از حد طولاني شده است.
جريمه، انفصال از كار، ممنوعيت و محدوديت كار از جمله مجازات‌هاي اين آيين‌نامه در دست تدوين است. عظيمي مير آبادي درباره محل تدوين اين آيين‌نامه به «جوان» مي‌گويد: «اين طرح به عنوان آيين‌نامه در وزارت ارشاد تصويب مي‌شود و پس از تصويب در صورتي كه ضرورت داشت در مراجع ديگري كه اعلام مي‌شود اعم از شوراي فرهنگ عمومي يا قوه قضائيه طرح و سپس بررسي مي‌شود.»
عظيمي ميرآبادي در پاسخ به اين سؤال كه آيين‌نامه صيانت از هنرمندان سينما و تلويزيون از طريق صنوف پيگيري مي‌شود يا هنرمند متخلف به شخصه با مراجع قضايي مواجه خواهد شد خاطر نشان كرد: «اين آيين‌نامه شرايط متفاوتي دارد و براي افراد و سيستم‌هاي سالم حقي را ايجاد مي‌كند كه بتوانند از شخصيت‌هايي كه آنها را آزرده مي‌كنند از نظر حقوقي شكايت كرده و تحت حمايت قانون قرار بگيرند.»
به گفته عظيمي ميرآبادي بر اساس اين آيين‌نامه صنوف، دولت و مردم و هر فردي كه از اين قبيل حركت‌ها دچار آسيب شود مي‌توانند مدعي شود و قطعاً موازين قضايي در اين آيين‌نامه رعايت خواهد شد.
وي درباره ترجيح برخي صنوف به مرتفع شدن مسائل درون سازماني خود در داخل صنوف نيز گفت: «اين آيين‌نامه سطوح مختلفي دارد و ترجيح ما نيز همين است. وقتي ماجرايي در فضاي كاملاً خصوصي اتفاق بيفتد انتشار آن اخلاقي و شرعي نيست. اما هنگامي كه هنرمندي در سطح اجتماعي و علني حركتي نامناسب را از خود نشان دهد بايد از شأنيت حل اين مسائل در داخل صنوف گذشت.»
معاون فعاليت‌هاي سازمان سينمايي كشور در ادامه درباره شائبه سياسي كاري اين طرح به «جوان» گفت: «هيچ سياسي كاري در كار نيست و قدر مسلم است كه اين طرح عليه ماست. اين كار از يك سال پيش در حال پيگيري است و هيچ ربطي به اوضاع، احوال و شرايط امروز ندارد.»
وي در پايان خاطر نشان كرد: «هنرمندان از نظر ما مطمئن‌ترين گروهي هستند كه مي‌توان به انها اعتماد كرد؛ آنها پاك، پالوده و با ارزش هستند مگر اينكه خلاف آن ثابت شود. هنرمند هر جا رود در صدر نشيند و قدر بيند. اين در فرهنگ ما نهادينه شده است. البته برخي در جامعه ما خود را به شكل هنرمندان در مي‌آوردند.»
از سوي ديگر آيين‌نامه صيانت از هنرمندان سينما و تلويزيون در حالي به مرحله تدوين مي‌رسد كه اعضاي شوراي عالي سينما از وجود چنين طرحي بي‌اطلاع هستند.
جمال شورجه، كارگردان و عضو شوراي عالي سينما كه به نظر مي‌رسد از موافقين تصويب اين طرح باشد از خبر تدوين و تصويب اين آيين‌نامه اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند و به «جوان» مي‌گويد: «در چند سال اخير شاهد حركت‌هاي ناشايستي از سوي پاره‌اي از هنرمندان در خارج از كشور بوديم. اين حركات باورهاي مردمي نسبت به جامعه هنر را تخريب مي‌كند.»
شورجه افزود: «‌اي كاش كار به اينجا نمي‌كشيد و جامعه هنري خود رعايت اين قبيل شئونات و اخلاق را به جا مي‌آورد. اين قبيل حركت‌ها، اهانتي به كل جامعه هنري و هنرمندان است؛ به جاي دولت جامعه هنري خود بايد نسبت به نوشتن اين آيين‌نامه اقدام مي‌كرد؛ صنوفي چون صنف بازيگران و كارگردانان خود بايد صيانت در داخل صنفشان ايجاد مي‌كردند. متأسفانه اين اتفاق نيفتاده است.»
به گفته شورجه برخوردهاي كجدار و مريز و شكايت مجلس و اشخاص متدين جامعه، دولت را به فكر تصويب آيين‌نامه‌اي انداخته است. شورجه با اعلام بي‌اطلاعي از اينكه اين آيين‌نامه در شوراي فرهنگ عمومي تصويب مي‌شود يا شوراي انقلاب فرهنگي و وزارت ارشاد، پيشنهاد جديدي را به دولت مطرح كرد و گفت: «در حال حاضر صنوف خود به دعاوي‌شان رسيدگي مي‌كنند و كارهاي دعاوي اصلاً به مجاري قضايي نمي‌رسد. بهتر است كه دولت آيين‌نامه را به شكلي تدوين كند كه بشود آن را به صنوف مختلف تعميم داد يا بعدها كه خانه سينما باز شد از خانه سينما آن را به مرحله اجرا در آورد.»
اما احمد نجفي، بازيگر و ديگر عضو شوراي عالي سينما در گفت‌وگو با «جوان» ضمن اعلام مخالفت با تصويب هر گونه بخش نامه و آيين‌نامه و برخورد قضايي گفت: «تن و بدن من از اينكه بخواهيم با بخشنامه و آيين‌نامه كار و برخورد فرهنگي انجام دهيم، مي‌لرزد.»
نجفي با اشاره به اينكه هنرمندان بايد مشكلات صنف خود را در داخل صنفشان حل كنند، افزود: «هنرمند با اعمال و افكارش نه تنها در مقابل مردم پاسخگو است بلكه در مقابل هم‌صنفان خود نيز مسئول است اما تصويب اين آيين‌نامه در آستانه انتخابات مايه نااميدي مردم بوده و در چنين شرايطي آرامش، نگاه و برخورد فرهنگي بيش از هر چيز ديگري نياز است.»
نجفي ادامه داد: «صنوف براي خود قواعدي دارند و اين مسائل بايد در اساسنامه صنوف حل و فصل شود. اين هم يك بخشنامه است كه مي‌آيد و سپس به آرشيو مي‌پيوندد.»
نجفي در پايان خاطر نشان كرد: «اينقدر كار ما هنرمندان به مجلس و دولت و قوه قضائيه نرسد و اگر جناح بندي، دسته بندي و كشمكش سياسي نباشد نيازي به قوه قضائيه و قانون نيست و مي‌توان اين مسائل را در داخل صنوف حل كرد.»
آيين‌نامه صيانت از هنرمندان سينما و تلويزيون در حالي به زودي آماده اجرا خواهد شد كه پيشتر عظيمي ميرآبادي در لا به لاي سخنانش خاطر نشان كرده بود كه هنرمند را نمي‌توان به زور آيين‌نامه يا دستورالعمل مجاب به انجام كاري كرد و اگر آيين‌نامه‌اي شكل بگيرد و جايي تشكيل شود حتماً براي افراد محدودي خواهد بود كه شئونات را رعايت نمي‌كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار