کد خبر: 520385
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
چرايي انتظار حماسه‌آفريني در سال پيش رو
زينب شريعتي | قرار است انتخابات رياست جمهوري را در سال ۹۲ داشته باشيم، انتخاباتي كه اولين انتخابات رياست جمهوري بعد از فتنه ۸۸ است و چشم اميد دشمنان نظام به تحريم كه هيچ، به كمتر شدن حتي درصدي از حضور مردم است و انتخاباتي كه رئيس‌جمهور كنوني نمي‌تواند در آن كانديدا شود و نوعي خانه تكاني در مديريت اجرايي كلان كشور به شمار مي‌رود و انتخاباتي كه در ميان اوج‌گيري تحريم‌هاي اقتصادي سي و چند ساله عليه جمهوري اسلامي برگزار مي‌شود و غربي‌ها كه در يك سال گذشته، همه نوع فشار اقتصادي را عليه جمهوري اسلامي ايران اعمال كرده‌اند تا نارضايتي عمومي از حاكميت را رقم بزنند، حالا گمان مي‌كنند به فصل برداشت خويش رسيده اند! وقتي در آستانه برگزاري چنين انتخاباتي هستيم، دور از انتظار نبود كه عنوان سال از سوي رهبري معظم انقلاب به گونه‌اي انتخاب شود كه مرتبط با وضعيت موصوف باشد؛ اما اينكه آقا عنوان سال را و آنچه را كه از مردم و مسئولان در سال پيش رو انتظار دارند، با تعبير «حماسه» بگويند، يعني ماجرا از آنچه مي‌انديشيديم، بايد جدي‌تر گرفته شود. تعبير حماسه سياسي از سوي رهبري در انتخاب عنوان سال، يعني كه اتفاقات مهمي قرار است بيفتد و نبايد آنچه را كه در پيش رو داريم، دست كم بگيريم، يعني در شرايطي خلاف معمول هستيم؛ چه آنكه در شرايط معمولي نيازي به حماسه آفريني نيست. اما چرا شرايط كنوني خاص شمرده مي‌شود تا حدي كه عبور از آن نيازمند حماسه آفريني است؟
فتنه سياسي براي ايجاد فاصله بين مردم و حكومت
آنچه در سال ۸۸ رقم خورد، فتنه‌اي سازمان يافته در سال‌هاي گذشته بود كه چشم انداز نهايي خويش را سرنگوني و تغيير كامل حكومت در ايران مي‌ديد. گرچه اين چشم انداز نهايي هرگز محقق نگرديد، اما عوامل فتنه به زعم خود كوشيدند تا اعتماد مردم به حكومت را دچار خدشه‌هاي جدي كنند و نه فقط سلامت انتخابات كه به تبع آن، سلامت كل نظام و نهادهاي زير مجموعه را زير سؤال برند. براي از بين بردن اعتبار جمهوري اسلامي، حكومتي كه خود را جمهوري (مبتني بر رأي مردم) و اسلامي مي‌داند، فاصله انداختن ميان مردم و حكومت، اولين قدم است. امري كه تلاش شد تا در جريان فتنه ۸۸ محقق شود و اهالي فتنه هم مدعي شدند كه اين فاصله اتفاق افتاده و مردم ايران ديگر اين حكومت را نمي‌خواهند!
قدم بعدي زير سؤال بردن اسلامي بودن حكومت است. تأكيد بر ديكتاتور و مستبد و ظالم بودن نظام با دادن نسبت‌هاي دروغي همچون بحث تجاوز در زندان‌هاي جمهوري اسلامي كه بر هيچ سندي استوار نبود، قدم‌هايي بود كه براي غيراسلامي نشان دادن نظام برداشته شد و اهالي فتنه در اين مقصود هم خود را موفق دانستند.
اما حضور كم نظير مردم در انتخابات مجلس نهم در اواخر سال ۹۰ كه اولين انتخابات پس از فتنه ۸۸ بود، آب پاكي را روي دست سياست‌هاي ضد ايراني آنان ريخت و دريافتند كه مردم از نظام فاصله نگرفته‌اند. گرچه قبل‌تر هم در راهپيمايي ۹ دي اين اتفاق افتاد، اما دشمنان ايران نخواستند كه ببينند و تلاش براي از مقبوليت مردمي انداختن حكومت جمهوري اسلامي را از سر گرفتند تا محصول آن را با مشاركت اندك مردم در انتخابات رياست‌جمهوري ۹۲ درو كنند!
فشارهاي اقتصادي براي ايجاد نارضايتي ملي
تحريم‌هاي اقتصادي همه جانبه و بي‌نظير عليه مردم و حكومت ايران، گرچه به بهانه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران اتفاق افتاد، اما در واقع امر نتيجه شكست فتنه ۸۸ بود. چه آنكه صلح آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي بر غربي‌ها آشكارتر از حتي خود مردم ايران است و آنها به طور كامل در جريان اين فعاليت‌ها هستند و خود مي‌دانند مدعاي آنان در نظامي بودن اين فعاليت‌ها، مبتني بر سندي نيست‌ اما وقتي از راه فتنه سياسي راه چنداني به جايي نبردند، كوشيدند با ايجاد نارضايتي اقتصادي آن را جبران كنند. بالا رفتن قيمت ها، كمبود برخي اقلام و بي‌ثباتي بازار از نتايج تحريم‌ها بود كه سوء‌مديريت داخلي نيز بر آن دامن زد؛ حال دشمنان خارجي و رفقاي ايراني‌شان مانده‌اند تا كمي مشاركت مردم در انتخابات ۲۴ خرداد را جشن بگيرند. در چنين شرايطي است كه آن حماسه آفريني معنا مي‌يابد؛ شرايطي كه دنيا چشم دوخته ‌تا ببيند آيا اين مردم همچنان مايل به مشاركت‌هاي سياسي- اجتماعي در كشور خود هستند؟
حماسه به بصيرت بخشي است
حماسه سياسي با تعدد كانديداها و احساس تكليف‌هاي همه‌گير! محقق نمي‌شود؛ بلكه مسير تحقق آن از تلاش براي افزايش مشاركت مردم، آگاهي بخشي براي انتخاب اصلح و ترسيم چشم‌انداز روشن فرداي ايران عبور مي‌كند. احساس تكليف در فضاي انتخاباتي صرفاً كانديدا شدن نيست؛ شايد حتي گاهي كانديدا نشدن عين تكليف باشد! بايد هر كسي حسب موقعيت اجتماعي و مقامي خويش، تكليف خويش را ترسيم كند. به عنوان مثال كسي كه بيش از يك ميليون رأي ندارد، كانديدا شدنش وجهي از تكليف گرايي ندارد كه فقط سردرگمي و تشتت و ايجاد اختلاف را رقم مي‌زند. بلكه مي‌تواند از همان محبوبيت يك ميليوني در راستاي بصيرت بخشي، تشويق به حضور در انتخابات و معرفي كانديداي اصلح بهره ببرد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار