کد خبر: 513933
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۰
قيمت پيش‌فروش سكه كامل يك ميليون و ۲۵۰/ نيم ۶۳۲ هزار تومان
بهمني : حذف ارز مرجع و تك نرخي شدن آن در بودجه
امروز قيمت پيش‌فروش سكه رونمايي شد و بهمني از حذف ارز مرجع و رسيدن نرخ تورم به حدود ۳۲ درصد تا پايان سال جاري خبر داد. رئيس كل سخن كارشناسان اقتصادي را مبني بر افزايش حجم نقدينگي در كشور تأييد كرد و از روند صعودي نمودار نقدينگي گفت.
به گزارش «جوان» محمود بهمني در دومين همايش سياست‌هاي پولي و چالش‌هاي بانكداري و توليد با بيان اينكه طبق آخرين داده‌ها نرخ تورم در دي‌ماه سال جاري به ۷/۲۸ رسيد، اظهار كرد: برهمين اساس پيش‌بيني مي‌شود اين نرخ در پايان بهمن‌ماه به ۸/۲۹ و در پايان سال ۹۱ به ۶/۳۰ تا ۵/۳۱ درصد افزايش يابد.
وي افزود: در يكي دو ماه قبل پيش‌بيني مي‌شد كه نرخ تورم به ۳۲ درصد افزايش يابد ولي با تمهيداتي كه انديشيده شد و اقداماتي كه صورت گرفت، اين تورم حدود نيم درصد كاهش داشته و حداكثر به ۵/۳۱ مي‌رسد.
پيش‌فروش سكه به بالاي ۱۸ سال‌ها
رئيس كل بانك مركزي همچنين خبر داد كه نرخ پيش‌فروش سكه حدود يك ميليون و ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود.
بهمني با بيان اينكه قيمت دقيق آن امروز و با آغاز پيش‌فروش‌ها اعلام خواهد شد، گفت: به‌طور تقريبي قيمت پيش‌فروش سكه حدود يك ميليون و ۲۵۰ هزار تومان و نيم سكه ۶۳۲ هزار تومان خواهد بود. پيش‌فروش سكه بهار آزادي از سه‌شنبه هشتم اسفند در شعب بانك تجارت با نرخ ۱۸ درصد پايين‌تر از قيمت بازار آغاز مي‌شود. در اين مرحله به هر فرد بالاي ۱۸ سال پنج سكه كامل بهار آزادي يا ۱۰ نيم سكه عرضه خواهد شد و سكه‌هاي متقاضيان پس از واريز وجه شش ماه بعد تحويل مي‌شوند.
بهمني با تأكيد بر اينكه كاستن از شتاب تورم و كنترل عوامل تغذيه‌كننده آن در صدر دغدغه‌هاي بانك مركزي بوده است، اظهار كرد: مروري بر متغير‌هاي حجم نقدينگي كشور در پايان دي‌ماه نشان مي‌دهد كه اين ميزان به ۴ هزار و ۳۸۲ هزار ميليارد رسيده كه حكايت از رشد ۴/۲۴ درصد نسبت به پايان اسفند‌ماه سال ۹۰ داشته است و پايه پولي در پايان دي‌ماه به ۸۸۶ هزار ميليارد رسيده كه ۸/۱۵ درصد نسبت به اسفند‌ماه سال ۹۰ افزايش و رشد داشته است.
وي در ادامه با بيان اينكه كاهش توليد برخي محصولات مصرفي به ويژه لبنيات، خودرو، فلزات آهني و غيرآهني در كنار مشكلات تحريم‌هاي خارجي سبب ايجاد خريد‌هاي احتياطي در برخي بازار‌ها شده است، گفت: تورم نه تنها از بابت تقاضا تحت فشار است بلكه كاهش عرضه برخي اقلام مصرفي و آثار رواني نسبت به نگراني دسترسي به كالا، به تورم دامن زده است.
بهمني تأكيد كرد: به دليل اهميت كليدي سطح تورم و لزوم كنترل آن، طيف وسيعي از اقدامات براي كنترل شتاب تورم صورت گرفته است.
رئيس كل بانك مركزي گفت: در پايان دي‌ماه سال جاري بدهي بانك‌ها به بانك مركزي نسبت به پايان تيرماه سال گذشته ۷۷ هزار ميليارد ريال كاهش يافت.
وي با بيان اينكه با اقدامات صورت گرفته و به دليل جهت‌گيري افزايش رشد نقدينگي در سال جاري شوراي پول و اعتبار به منظور كنترل رشد نقدينگي براي انتشار ۱۰۰ هزار ميليارد ريال به بانك مركزي مجوز داد، اظهار كرد: در اين مرحله نيز با پيش‌فروش سكه قسمتي از نقدينگي جامعه جمع‌آوري مي‌شود كه من تأكيد مي‌كنم هدفمان اصلاً درآمد و سود نبوده است. بلكه مي‌خواهيم قسمتي از نقدينگي را از جامعه جمع‌آوري كنيم. وي عنوان كرد: در صورتي كه اقدامات كنترلي بعد از تيرماه و در شش ماهه اخير صورت نمي‌گرفت و در رابطه با بدهي بانك‌ها يا فروش اوراق مشاركت كاري صورت نمي‌گرفت نرخ رشد پايه پولي كه در پايان دي‌ماه ۸/۱۵ درصد تحقق يافته به ۳۱ درصد و رشد نقدينگي ۷/۴۰ درصد افزايش مي‌يافت، يعني بسيار بيشتر از رقم كنوني مي‌شد.
نرخ سود بانكي بايد تغيير كند
بهمني با بيان اينكه بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار بايد در اين شرايط حتماً تغييري در نرخ سود ايجاد كرده و سود سپرده‌ها تغيير كند، اظهار كرد: اگر اين موارد تغيير نكند با كاهش ارزش پول نبايد انتظار داشته باشيم بازارهاي ارز و سكه شكل نگيرد.
رئيس كل بانك مركزي گفت:‌دستاورد ديگر بانك مركزي اين بود كه به بانك‌ها اعلام كرديم ۳۷ درصد از منابع خود را به بخش صنعت و معدن، ۲۰ درصد كشاورزي، ۲۵ درصد مسكن، ۸ درصد بخش صادرات، ۱۰ درصد بازرگاني اختصاص دهند كه اقدامات لازم در اين زمينه صورت مي‌گيرد.
وي با بيان اينكه يكي ديگر از ابزارهاي بانك مركزي براي متعادل نگه داشتن بازار طلا از طريق پيش‌فروش سكه بود، افزود: ما در سال گذشته ۹ ميليون و ۶۰۰ هزار قطعه سكه فروختيم و اين در زماني بود كه حباب سكه كاملاً مشهود بود، امسال نيز تصميم گرفتيم براي جذب نقدينگي و نه به منظور سودآوري اقدام به پيش‌فروش سكه كنيم كه فقط اشخاص حقيقي مي‌توانند پيش خريد كنند.
رئيس كل بانك مركزي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه اين روزها و با توجه به وضعيتي كه شاهديم بسياري اقدام به تبديل دارايي‌هاي خود به ارز مي‌كنند، عنوان كرد: امروز در كجاي دنيا مي‌توان اين مورد را شاهد بود كه هر كسي به هر ميزان دارايي‌هاي خود را به ارز تبديل كند ما بايد مكانيزم‌هايي را فراهم كنيم و نهادهاي ذي‌ربط بايد اقدامات لازم را انجام دهند.
ارز مرجع به تاريخ مي‌پيوندد
بهمني در بخشي از سخنان خود با اشاره به تشكيل مركز مبادلات ارزي گفت: در حال حاضر غير از اولويت‌هاي يك و ۲ كه ارز مرجع مي‌گيرند، بقيه اولويت‌ها براساس دسته‌بندي مشخص در مركز، ارز مبادله‌اي دريافت مي‌كنند. ارز مركز از ۵/۱۴ درصد نفت و ۲۳ درصد صندوق توسعه ملي و مابقي از درآمدهاي عمومي تأمين مي‌شود و تكليف شده كه شركت‌هاي دولتي و پتروشيمي وابسته به دولت نيز حتماً ارز خود را به مركز مبادلات بدهند.
رئيس كل بانك مركزي با تأكيد بر اينكه ما بايد يك نرخ داشته باشيم و حتي نرخ ارز مرجع بايد كنار برود، اظهار كرد: بايد فقط مركز مبادلات فعاليت كند كه جلوي فساد را بگيريم. وي با طرح اين پرسش كه آيا اولويت‌هاي كالاهاي يك و ۲ از جمله دارو كه از ارز مرجع استفاده مي‌كنند و كالاهاي خود را با نرخ هزار و ۲۲۶ تومان وارد مي‌كنند، قيمت كالاهاي خود را بالا نبرده‌اند عنوان كرد: اولويت‌هاي كالايي يك و ۲ از جمله بخش دارو با وجود اينكه كالاهاي خود را با نرخ ارز مرجع وارد مي‌كنند ولي مابه‌التفاوت قيمتي كه شاهديم و افزايش قيمتي كه وجود دارد جاي بررسي دارد. اين مابه‌التفاوت نصيب چه كساني مي‌شود. مابه‌التفاوت بايد به حساب خزانه ريخته شود چون براي بيت‌المال است. بهمني با بيان اينكه خالص بدهي‌هاي خارجي كشور طي سه سال اخير به طور مستمر در حال كاهش بوده و با اشاره به اينكه در شرايط فعلي بايد مقررات شرايط جنگ اقتصادي را فراهم كنيم، گفت: همان گونه كه جنگ نظامي تلفاتي دارد نمي‌توانيم فكر كنيم جنگ اقتصادي تبعاتي نداشته باشد؛ گذر از تحريم مستلزم هوشمندي بيشتر و تدبير امور مالي به ويژه در حوزه‌هاي بودجه‌اي و نگهداشت ثبات نظام مالي است و تلاش براي كاهش فشارهاي سفته‌بازي و اقدامات ديگري كه عنوان كردم بايد صورت گيرد تا امور ساماندهي شود.
بهمني با بيان اينكه حتي اقتصاد امريكا نيز نتوانسته بر بحران مالي ۲۰۰۸ به خوبي غلبه كند و از سيكل ركود به طور كامل خارج شود، گفت:‌يكي از مشكلات ما تأمين مالي است كه بايد از طريق فروش اوراق مشاركت، گواهي سپرده، سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي و موارد ديگر تأمين شود.

باز اظهارات بهمني قيمت سكه را افزايش داد
در پي اعلام قيمت پيش فروش سكه از سوي رئيس كل بانك مركزي، قيمت انواع سكه در بازار با افزايش روبه‌رو شد.
به گزارش مهر، در پي اعلام قيمت سكه پيش‌فروشي (بيش از يك ميليون و ۲۵۰ هزار تومان براي سكه تمام و ۶۳۲ هزار تومان براي نيم سكه) توسط محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي، قيمت انواع سكه در بازار امروز افزايش يافت.
قيمت سكه تمام طرح جديد كه صبح ديروز يك ميليون و ۴۰۸ هزار تومان بود، پس از اعلام قيمت سكه پيش‌فروشي در حال حاضر به يك ميليون و ۴۴۳ هزار تومان افزايش يافته است. قيمت سكه تمام طرح جديد از يك ميليون و ۳۷۰ هزار تومان به يك ميليون و ۴۱۰ هزار تومان، نيم سكه از ۷۰۴ هزار تومان به ۷۲۰ هزار تومان، ربع سكه از ۴۳۷ به ۴۴۵ هزار تومان و سكه گرمي از ۳۰۷ به ۳۲۰ هزار تومان رسيده است.
در همين حال، قيمت هر گرم طلاي ۱۸ عيار نيز در بازار تهران از ۱۳۸ هزار تومان به بيش از ۱۴۳ هزار تومان افزايش يافته است، ضمن اينكه قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني يك‌هزار و ۵۹۴ دلار گزارش شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار