کد خبر: 508644
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۱
گفت‌وگوي «جوان» با كارگردان نمايش «فركانس» به بهانه حضور در جشنواره تئاتر فجر
فركانس كه پيش از اين در سالن حوزه هنر اجراي عمومي داشته است، داستان رزمنده‌اي را روايت مي‌كند كه سعي دارد با بازپروري روحي، آسيب‌هاي دوران جنگ را از خود بزدايد و به زندگي بازگردد. در نمايش «فركانس» بازيگر اصلي در يك مكعب شيشه‌اي در صحنه ايفاي نقش مي‌كند و تماشاگران به وسيله‌ گوشي‌ و هدفون‌هايي كه در كنار صندلي هر شخص تدارك ديده شده، تمام صدا و موسيقي و افكت‌ها را مي‌شنود. خيام وقار كاشاني، حميد رحيمي، مينو ملكي، مهرنوش بلمه، آذين رئوف و سونيا همتي از بازيگران نمايش هستند و نمايشنامه فركانس نوشته عباس جمالي است. در همين رابطه گفت‌وگويي با «سيدمرتضي ميرمنتظمي» كارگردان نمايش «فركانس» انجام داده‌ايم تا از داستان نمايش و نوع تكنولوژي استفاده شده بپرسيم.

آقاي ميرمنتظمي! داستان نمايش «فركانس» بر چه محوري است؟
نمايش راوي يك جنگ در فضايي محافظت شده است.

به نظر شما فركانس با توجه به اينكه داستاني با محوريت جنگ دارد، براي كدام قشر از مخاطبان تئاتر جذابيت بيشتري دارد؟
من در تمام نمايش‌هايم سعي مي‌كنم هم مخاطب عام را داشته باشم و هم مخاطب خاص اما اين كار به دليل استفاده از تكنولوژي در اجرا كه هم ويدئو دارد و هم پخش خاص صدا، كمتر در تئاتر ايران همانند دارد و اين مسئله باعث مي‌شود هم توجه مخاطب عام را به خود جلب مي‌كند و هم مخاطب خاص را.

اينطور هم كه از خبرها برمي‌آيد، مهم‌ترين شاخصه نمايش شما همين جلوه‌هاي صوتي و تصويري خاص كار است. چگونه به اين نوع متفاوت اجرا رسيديد؟
در طول تمرين اين اتفاق افتاد، يعني پيش از شروع تمرين نه قرار بود تصوير باشد، نه استفاده از هدفون براي تماشاگران و نه جلوه‌هاي ويژه صوتي اما نوع كار اين تفاوت صوت و تصوير را طلب كرد. كار خيلي دشواري بود ولي تا اندازه‌هايي به نتيجه رسيديم اما در برخي مراحل به دليل كمبود برخي از امكانات در كشور نتوانستيم به طور كامل اين تكنولوژي را ارائه دهيم.

چندمين حضورتان در جشنواره تئاتر فجر است؟
اين دوره سومين حضور من در جشنواره تئاتر فجر است.

چه شد كه فركانس در اين دوره از جشنواره در بخش مسابقه حضور پيدا نكرد؟
من در سال اول حضورم در بخش مسابقه ايران جشنواره فجر بودم، سال گذشته هم در مسابقه بين‌الملل حضور داشتم، امسال هم احتمالاً به خاطر سليقه داوران بوده است. من از اين مسئله ناراضي نيستم و به نظرم صرف اجراي كار در جشنواره تئاتر فجر و ديده شدن است كه اهميت دارد.

به نظر شما حضور در جشنواره تئاتر فجر چقدر در ديده شدن كار و موفقيت‌هاي آتي‌اش تأثير مي‌گذارد؟
جشنواره تئاتر فجر مهم‌ترين فستيوال تئاتر در كشور ماست و در تمام كشورهاي دنيا اين جشنواره شناخته شده است. من در كشورهاي اروپايي هم اجراي نمايش داشتم و ديدم كه همه تئاتري‌هاي اروپايي، جشنواره تئاتر فجر را مي‌شناختند و به همين دليل اجرا در اين جشنواره تئاتر فجر باعث مطرح شدن نمايش در سطح بين‌المللي مي‌شود. حضور در اين جشنواره به خودي خود موفقيت است. نمايش فركانس به دليل اينكه از لحاظ تكنولوژي كار بسيار دشواري است و در ايران كم‌سابقه بوده است، به نظر من تماشاگران مي‌توانند تجربه جديدي از تئاتر را بر صحنه ببينند.

نمايش اجراي مجدد هم خواهد داشت؟
بله قرار است در تالار مولوي اجراي عمومي مجددي داشته باشيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار