کد خبر: 467199
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۵
اختصاصی جوان آنلاین/
به گزارش جوان آنلاین، پس از بروز نشانه های شکست غرب در سناریوی سوریه در پی اجلاس مخالفان سوری در تونس، استانبول و فرانسه که به اذعان خود غرب نتیجه ای دربر نداشت و همچنین با اصلاحاتی که در سوریه در کنار پاکسازی برخی شهرها صورت گرفت، اکنون فضای داخلی سوریه در واقعیت صحنه متمایل به حکومت اسد و یا مخالف آن است؟
شاید بخشی از پاسخ این سئوال در تصاویر حضور مردم سوریه در انتخابات پارلمانی روز گذشته باشد، به طوری که رسانه‌های غربی نیز وادار به بازتاب تصاویر این انتخابات شدند. برای بررسی بیشتر فضای سوریه گفتگوی کوتاهی با "حسین شیخ الاسلام" کارشناس مسائل خاورمیانه داشتیم.


شیخ الاسلام به جوان آنلاین گفت: در ابتدای مسئله سوریه سفیر اسد را خواستند و به او گفتند مقاومت و حزب الله از طرف شما پشتیبانی می شود و رابطه شما با ایران مثبت است که حمایت از مقاومت و حزب الله باید از بین برود و رابطه با ایران تعدیل شود اما بشار اسد تصمیم گرفت به جای اینها حقوق ملت خودش را پیگیری کند و به غرب باج ندهد، بنابراین اصلاحات داخلی را هم شروع کرد.

وی افزود: حالا فضای داخلی سوریه از سه حالت خارج نیست. یک عده موافق اسد هستند، یک عده مخالف و یک عده بی طرفند. در همه پرسی حدود ۶۰ درصد در رای گیری شرکت و حدود ۹۰ درصد از این تعداد هم به قانون اساسی رای مثبت دادند اما در آن سو هم عده ای هستند که نگرانند و خواهان ثبات و آرامش اند. الان با این روشی که آمریکایی ها و اسراییل و عربستان و ترکیه و قطر پیش گرفته اند، این عده نگران را تبدیل به مزدور اهداف خود کرده اند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: بدتر از آن با قاچاق اسلحه به سوریه از داخل اردن، ترکیه و بعضا عراق تلاش در آشفته کردن صحنه و کنترل آن دارند. از سوی دیگر ترکیه اکنون در خاکش اردوگاهی برای آموزش افراد معاند در نظر گرفته است. همه این تلاش ها برای این است که این افراد بی طرف در سوریه را تبدیل به معاند کرده و از آنها سوءاستفاده کنند. یک مقدار تروریست، یک مقدار القاعده هم وارد کرده اند و این سبب شد مردم سوریه از این وضعیت منزجر شوند. از این بمب گذاری ها و حملات تروریستی متنفر شوند و بفهمند اینها اهداف خارجی را دنبال می کردند.

شیخ الاسلام خاطرنشان کرد: مگر می شود از عربستان پول گرفت، اسلحه گرفت اما در راستای اهدافش کار نکرد. آن وقت عربستان با آن وضعیت حقوق بشر و وضعیت زنان و ... می خواهد به سوریه درس دموکراسی بدهد. اما از آنجا که در سوریه بحث های قومیتی و نژادی و ادیانی وجود دارد، دشمنان غربی و خارجی تلاش می کنند از این ظرفیت به عنوان ابزاری برای ایجاد درگیری های داخلی استفاده کنند.

وی افزود: وقتی جنگ داخلی به راه افتاد، کشتار داخلی می شود و شورای امنیت را مجبور می کنند که نیروی حافظ صلح وارد سوریه شود تا در پرتوی این نیروی حافظ صلح، حکومت پشتیبان مقاومت را به حکومت ضد مقاومت و یا حداقل کم حمایت از مقاومت تبدیل کند. پرز گفته بود "حسنی مبارک گنجینه زرین اسراییل است" و رژیم صهیونیستی آن را از دست داد و حالا اینها همان نگرانی را در مورد سوریه هم دارند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به انتخابات هفتم می مجلس سوریه، میزان مشارکت مردم سوریه در این انتخابات را گواهی میزان رضایت آنها دانست و گفت: در سوریه چند نوع گروه معارض وجود دارد. یک سری گروه های معارض هستند که هر کدام از طرف یکی از کشورهای عربستان، قطر، ترکیه و یا آمریکا تامین می شوند و پول می گیرند. این معارضه اسلحه به دست که از خارج پول می گیرند برنامه ریزی کرده بودند تا انتخابات را متشنج کنند.

شیخ الاسلام یادآور شد: گروهی از معارضان هم هستند که معارضه غیرمسلح سوریه اند یعنی مخالفین غیر مسلح که این "معارضه خوش خیم" سوریه که در داخل پایگاه دارند، اعلام کرده بودند که به عنوان یک جبهه در انتخابات شرکت می کنند. این تصمیم نتیجه صحبت هایی است که در داخل روسیه و ایران با این گروه انجام شد و آنها تصمیم گرفتند به عنوان جبهه مخالف در انتخابات شرکت کنند و در ۴۶ حوزه هم کاندیدا دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار