کد خبر: 463357
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۴
رهبر حزب اوراسیاي روسيه در گفتگو با جوان آنلاین‬ :
الکساندر دوگین، جامعه شناس و استاد دانشگاه و رهبر حزب اوراسیا و طرفدار گسترش گرایی در روسیه در گفتگو با جوان آنلاین گفت: حکومت روسیه این حوادث را به عنوان یک تهدید از سوی کشورهای غربی تلقی کرد. در نگاهی دیگر آن را به عنوان یک انقلاب رنگی در فضای پساشوروی و برنامه خاورمیانه بزرگ برشمرد که تعمیق و گسترش دموکراسی را در نظر می گیرد البته برخی ها هم از این حوادث به عنوان "هرج و مرج کنترلی" نام می بردند.

وی در مورد اتحادیه اروپا گفت که به نظرم اتحادیه اوراسیا یک جایگزین برای اتحادیه اروپا و یا اتحادیه امپریالیسم نیست. اتحادیه اوراسیا به معنای اتحادیه علیه هژمونی آمریکاست، به معنی انسجام کشورهای پساشوروی است.

دوگین ادامه داد: آمریکایی ها در حال تخریب اتحادیه اروپا هستند. در نتیجه برای اینکه بتوان اتحادیه اوراسیا را توسعه داد، باید تلاش های فراوانی کرد. برخلاف سایر پروژه های همگرایی مانند سازمان همکاری های شانگهای، حضور کشورهای دیگری که خارج از فضای پساشوروی قرار دارند، در این اتحادیه نمی گنجد اما برای اینکه ما بتوانیم جهان بینی اوراسیا را گسترش دهیم می توانیم کشورهای دیگری مانند ایران، ترکیه و هند را در دیالوگ اوراسیا شریک کنیم.

دوگین در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر می رسد میزان واگرایی در حال حاضر بیشتر از آن است که بتوان اتحادیه اوراسیا را تشکیل داد و قوت بخشید، گفت که حق با شماست. این فرایند واگرایی کاملا در فضای پساشوروی مشاهده می شود. به هر حال تاریخ بشریت توام با اراده ها و ایده های جدید بشریت بوده و تلاش کرده تا این ایده ها را تحقق ببخشد.

وی افزود: یک فیلسوف روسی می گوید که شما برای اینکه همه چیزها را همان طور که هستند حفظ کنید، باید بسیار تلاش کنید. وقتی می گویند بگذار سیستم کارش را بکند؛ درست در همان لحظه سیستم از هم فرومی پاشد. به همین سبب است که روسیه اعتراف می کند و اگر روسیه هم در این مسیر حرکت نکند، فدراسیون روسیه در آینده از هم می پاشد.

پرسیدیم پس در این صورت روسیه با چه مکانیسمی می خواهد دشت اوراسیا را تعریف کند و تکلیفش با غرب چه می شود که دوگین پاسخ داد: مسائلی که مطرح کردید، پیچیده است. اتحاد بین ایران و روسیه یک اولویتی برای سیاست خارجی روسیه خواهد بود و منافع روسیه و ایران در حوزه خزر کاملا با هم تشابه دارند. نکته دوم اینکه ایده ای که ما مطرح کردیم، فعلا در حد یک ایده است و جهان با همین ایده هاست که رو به جلو حرکت می کند. نکته سوم هم این که ما وقتی می توانیم در مورد مکانیسم این پروژه صحبت کنیم که کرملین در مورد آن جدی صحبت کند. اصلا فروپاشی نفوذ روسیه بر کشورهای مستقر در پساشوروی به دلیل این بود که کرملین توجه لازم را به این مسئله نمی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که مرز ایران با غرب مشخص است اما روسیه هنوز ابهام دارد، اظهار داشت: موافقم ایران سیاست خارجی خودش را مشخص کرده اما روسیه هنوز خط مشخصی ندارد. گفتم که جهان با ایده ها حرکت می کند اما ایده ها می توانند فردی هم باشند. در قفقاز شاهد مسائلی هستیم که به راحتی می توانند آنها را متوقف کنند.

دوگین خاطرنشان کرد: اگر محافل حاکم روسیه نگاه می کننند که غرب دارد در فضای آسیای مرکزی و غرب دخالت می کند اما قاطعیت آنها برای مقابله با این دخالت فلج شده است. یک بحث دیگر هم این است که در تمام جهان بروکراسی ملی و بین المللی وجود دارد و در این اواخر ما شاهد قوی ترین تزلزلاتی هستیم که بین بروکراسی اروپا و بروکراسی بروکسل به وجود آمده است. آرزوی نهایی بروکراسی ملی این است که در کنار بروکراسی بین المللی شأان خود را ارتقا دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار