کد خبر: 1225126
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
ساعت یک بامداد شنبه حمله‌ای در خاک عراق اتفاق افتاد که مشخص شد پایگاه نظامی کالسو هدف این حمله بوده است. سرویس رسانه‌های امنیتی عراق در تشریح جزئیات بیشتر درباره این حمله اعلام کردند که یک نفر شهید و هشت تن دیگر که از نیرو‌های حشدالشعبی عراق بوده‌اند، زخمی شده‌اند
مهرزاد اصغریان
جوان آنلاین: در حمله بامداد شنبه به یکی از مقر‌های حشدالشعبی در عراق، نشانه‌هایی از دست داشتن امریکا و رژیم صهیونیستی مشهود است، با این حال سنتکام، نقش امریکا را رد کرده است، اما مقاومت تأکید دارد که نقش‌آفرینان در اقدام تروریستی اخیر باید منتظر واکنش باشند. 
 
ساعت یک بامداد شنبه حمله‌ای در خاک عراق اتفاق افتاد که مشخص شد پایگاه نظامی کالسو هدف این حمله بوده است. سرویس رسانه‌های امنیتی عراق در تشریح جزئیات بیشتر درباره این حمله اعلام کردند که یک نفر شهید و هشت تن دیگر که از نیرو‌های حشدالشعبی عراق بوده‌اند، زخمی شده‌اند. پیش‌تر فرماندهی حشدالشعبی عراق با انتشار بیانیه‌ای وقوع انفجار در این پایگاه را تأیید و اعلام کرده بود که انفجاری در پایگاه نظامی کالسو در شمال استان بابل و در جنوب بغداد که دربرگیرنده مقر‌های ارتش، پلیس و حشدالشعبی است، رخ داده است. در بیانیه نیرو‌های حشدالشعبی حضور یک تیم تحقیقاتی در محل انفجار و وقوع خسارات مادی و زخمی شدن برخی افراد تأیید شده بود. مهند العنزی، رئیس کمیته امنیتی استان بابل عراق در این مورد به الجزیره گفت: «این بمباران بی‌هدف و غیرمتمرکز بود و بیش از یک مکان را هدف قرار داد و بخش بزرگی از آتش‌سوزی‌های رخ داده ناشی از سوختن انبار‌های سوخت در پایگاه و علف خشک بوده است.» وی خاطرنشان کرد: «برداشت اولیه این است که حملات به پایگاه کالسو با توجه به اندازه دهانه‌هایی که ایجاد کرده‌اند، ناشی از سقوط موشک‌های هواپیما‌های نظامی و نه هواپیما‌های بدون سرنشین بوده است.» در حالی که العنزی اطلاعات منتشر شده قبلی را مبنی بر شهادت یکی از نیرو‌های حشدالشعبی تأیید نکرد، تعداد مجروحان را بین ۱۲ تا ۱۳ نفر ارزیابی کرد که نیرو‌های مسلح، حشدالشعبی و تعدادی از غیرنظامیان را شامل می‌شوند که آسیب سطحی دیده‌اند و پس از اطفای حریق و تخلیه مجروحان، وضعیت در پایگاه به حالت عادی بازگشته است. 
به رغم اظهارات العنزی، مدیر دفتر شبکه المیادین در بغداد دیروز شهادت یک تن و زخمی شدن شش نفر دیگر را تأیید کرد و توضیح داد که این تهاجم ورودی اصلی پایگاه به همراه یک پارکینگ خودرو و یک دفتر نیرو‌های حشدالشعبی را هدف قرار داد. او با اشاره به اینکه انفجار‌ها در کالسو قوی بوده است، افزود: «احتمالات نشان می‌دهد که این تجاوز با هواپیما‌های بدون سرنشین انجام شده است.» او تصریح کرد که حریم هوایی عراق طبق معمول شاهد تردد هوایی فعال امریکایی‌ها بود، زیرا حرکت یک هواپیمای سوخت‌رسان امریکایی در حریم هوایی عراق رصد شد و ادامه داد: «همچنین پس از وقوع تجاوز، هواپیمای دیگری متعلق به وزارت خارجه امریکا که از بغداد به سمت بیروت پایتخت لبنان در حال حرکت بود، رصد شد.» هیچ طرفی مسئولیت حمله یاد شده را بر عهده نگرفته است. یک کارشناس نظامی با اشاره به تصویری، آن را متعلق به بقایای موشک منفجر شده در پایگاه نظامی کالسو می‌داند و می‌گوید: «این بقایا همان باله یک موشک یوروفایترتایفون‌بی‌فایو است که یک موشک بسیار پیشرفته و هدایت شونده لیزری ساخت امریکاست. این باله فقط بر موشک‌های هدایت شونده لیزری نصب می‌شود.»
 
 بغداد از واشینگتن شکایت کند
علا الناشی، نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق می‌گوید: «در حالی که هیئت عراقی به ریاست محمد شیاع السودانی نخست وزیر این کشور در واشینگتن به سر می‌برد امریکا یک حمله تجاوزکارانه علیه مقر‌های وابسته به نیرو‌های امنیتی و نیرو‌های حشدالشعبی در استان بابل انجام داده است.» وی افزود: «این تجاوز امریکا یک وقاحت و گستاخی در حق نیرو‌های حشدالشعبی و نیرو‌های امنیتی عراق محسوب می‌شود.» او از هیئت عراقی مستقر در امریکا خواست یک شکایت علیه مقامات امریکایی تقدیم شورای امنیت کند تا بدین وسیله کرامت عراق و عراقی‌ها حفظ شود. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در بیانیه‌ای حمله بامداد شنبه به مقر حشدالشعبی در پایگاه نظامی کالسو را به شدت محکوم کرد و آن را تعرض به حاکمیت و امنیت عراق و تجاوزی در راستای حملات دشمن صهیونیستی به کل منطقه دانست. حماس دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا را به دلیل ادامه حمایت از نسل‌کشی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه مسئول تشدید تنش و درگیری‌ها در منطقه دانست. این جنبش بار دیگر تأکید کرد که منطقه تا زمانی که اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطینی و عربی پایان نیابد، شاهد ثبات و آرامش نخواهد بود. ابوعلاء الولایی، دبیرکل گردان‌های سیدالشهدا در عراق هم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به هر کسی که پشت این حمله شنیع به مقر حشدالشعبی باشد، پاسخ داده می‌شود. هر که پشت حمله باشد و هر کس که ثابت شود در این جنایت شنیع دست دارد، پس از تکمیل تحقیقات لازم، بهای آن را خواهد پرداخت.» وی افزود: «اگر دشمن حساب باز کرده که دست نیرو‌های حشدالشعبی با دستورات رسمی بسته است و از آن انتظار پاسخ نداشته باشد، بداند که مقاومت اینطور نیست.»
 
 امریکا: مشارکتی نداشتیم
با این همه، فرماندهی مرکزی امریکا در غرب آسیا گزارش‌ها از حمله هوایی این کشور به پایگاه کالسو را رد کرد و حتی مدعی شده که امریکا در عراق حمله هوایی انجام نداده است. ائتلاف امریکایی مبارزه با داعش نیز اعلام کرد که نیرو‌های این ائتلاف در هیچ حمله‌ای در عراق شرکت نداشتند و گزارش‌های دریافتی درباره حمله به پایگاه نظامی در عراق را رصد می‌کنند. پیش از این، شبکه پی‌بی‌اس به نقل از یک مقام امریکایی گزارش کرد که ارتش امریکا در منطقه‌ای که انفجار در استان بابل عراق رخ داده است هیچ فعالیتی ندارد. پی‌بی‌اس همچنین به نقل از یک مقام عراقی نوشت: «ما معتقدیم که این حمله هوایی را رژیم صهیونیستی انجام داده است.»
برچسب ها: عراق ، حشدالشعبی ، سنتکام
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار