کد خبر: 1224338
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
شش استان کشور در روز‌های پیش‌رو هشدار باران‌های شدید و جاری شدن سیلاب دریافت کرده‌اند، از همین‌رو استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، کرمان و یزد که از خشکسالی رنج می‌برند باید آمادگی لازم برای دریافت نزولاتی را که از آسمان به این مناطق خشک می‌رسد، داشته باشند

جوان آنلاین: شش استان کشور در روز‌های پیش‌رو هشدار باران‌های شدید و جاری شدن سیلاب دریافت کرده‌اند، از همین‌رو استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، کرمان و یزد که از خشکسالی رنج می‌برند باید آمادگی لازم برای دریافت نزولاتی را که از آسمان به این مناطق خشک می‌رسد، داشته باشند. 
بارش باران یکی از فرصت‌های طلایی برای مدیریت آب کشور است که بتوان نزولاتی را که از آسمان به سمت سرزمین‌های عمدتاً تشنه می‌رسد، ذخیره کرد. در روز‌های پیش‌رو سازمان هواشناسی کشور هشدار داده است شش استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، کرمان و یزد که از استان‌های کم‌برخوردار از آب شیرین هستند در معرض سیلاب قرار دارند. این سازمان تأکید دارد این استان‌ها روز‌های سه‌شنبه ۲۸ تا پنج‌شنبه ۳۰ فروردین مستعد سیلاب خواهند بود و عمده سیل و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان پیش‌بینی شده است. بررسی‌های ما بعد از دریافت این هشدار نشان می‌دهد مسئولان ستاد بحران این استان‌ها مطابق رویه‌ای که همواره برقرار است، تشکیل جلسه داده‌اند تا همه سازمان‌های خدمات‌رسان را برای مقابله با سیلاب آماده کنند. حقیقت این است که سیلاب مقابله نمی‌خواهد. مقابله برای جنگ است و زمانی که تهدیدی در راه باشد. لفظ مقابله برای سیلاب در نبود مدیریت‌ها قدرت گرفته و موهبتی را که به عنوان نعمت به سوی ما می‌آید به نقمت تبدیل کرده است. در نبود همین مدیریت است که امدادگرانی که قبل از سیلاب برای امداد می‌روند جانشان را از دست می‌دهند، مثل گرفتار شدن یک دستگاه لودر در سیلاب سیستان و بلوچستان که سه سرنشین آن را به کام مرگ کشاند. آنگونه که سیدمحمدمهدی سجادی، مدیرعامل هلال‌احمر سیستان و بلوچستان اعلام کرده است، ساعت ۲۳:۰۹ یک‌شنبه ۲۶ فروردین‌ماه یک دستگاه لودر در سیلاب گرفتار شد و سه سرنشین آن جان خود را از دست دادند که امدادگران اجسادشان را از آب خارج کردند. 
سازمان مدیریت بحران همچنین هشدار داده و از شهروندان درخواست کرده همزمان با جاری شدن سیلاب از تردد‌های غیرضروری، توقف در مناطق پرخطر، بستر رودخانه‌ها، حاشیه پل‌ها و مسیل‌ها پرهیز کنند. مناطق مورد اشاره همان محل‌هایی است که سیلاب‌ها مدام قربانی می‌گیرند. این افراد بدون توجه به بارش‌های سهمگین راهی جاده یا در مناطق پرخطر حاضر می‌شوند و هم جان خود را به خطر می‌اندازند و هم برای دیگران ایجاد زحمت می‌کنند، از همین‌رو بخش مهمی از صیانت از جان شهروندان با توجه به هشدار و توصیه‌های مطرح شده صورت می‌گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار